Senaste nytt

Resmål Kairo

Kris

Medlem
Sitter av några timmar i en A320 just nu och började fundera på en eventuell tur i februari. Kidsen har snackat om pyramider efter vår tidigare sommarresa till Mexiko, så Kairo kom upp som ett alternativ.

Är det någon som har inspel och aktuella uppdateringar kring Kairo som resmål en vecka i februari? Bra eller dålig idé? :rolleyes:

- Tips på aktiviteter (barn i låg/mellanstadie-ålder). I Kairo eller dagsutflykter.
- Säkerhet i denna smältdegel till storstad
- Transport (Uber, etc).
- Vinterhalvåret kändes som en bra idé om man vil kolla runt i stan, då klimatet är lite mildare.
- Funderar på LH-gruppen (Austrian eller Swiss med stopp på vägen) alt Egypt air direkt. (troligen förstnämnda). För och nackdelar?
- Andra saker att ha i åtanke?


Skall tilläggas att det är en familj van vid resor, men försöker undvika allt för många McGyver-situationer.
 
Var ganska många år sedan jag var i Kairo. Det jag minns är att allt var smutsigt, äckligt och jobbigt. Nilen är full av skräp som bara slängs ner. Vi åkte runt i en chartrad buss med polisescort från Hurghada till Kairo.

Extremt påträngande scammers/försäljare vid pyramiderna (började redan på flygplatsen). Åker du med någon kvinna kommer denne få kommentarer och inviter hela tiden. Räkna med att bli magsjuk.

Men det var faktiskt mäktigt att se pyramiderna...

Har lovat mig själv att aldrig åka till Egypten igen.
 
Kairo är ett fantastiskt resmål! Kaotiskt, levande, spännande och alldeles underbart! Tror att dina barn skulle uppskatta denna unika stad. Jag har genom mitt arbete besökt Kairo mer än 50 gånger och jag har aldrig känt mig osäker eller rädd. Människor är otroligt vänliga och hjälpsamma. Sunt förnuft för undvika turistfällor och tacka nej till alla erbjudanden om kameler och guidning vid pyramederna.

Tänk på att välja lämpligt flyg. Antingen flyger man tidigt på morgonen och landar i Klairo vid 2-3 tiden på eftermiddagen eller så landar man mitt i natten i Kairo. Synd att slösa bort en hotellnatt, så jag väljer alltid ankomst på eftermiddagen. Returresan sker ofta mitt i natten, så man får en hel sista dag i Kairo. Välj absolut inte Egyptair. Om bagage försvinner eller något inträffar så får man aldrig ersättning hur mycket man än kämpar…

Visum köper man just innan passkontrollen. När man kommer ut från tullen finns det bolag som erbjuder bil med chaufför. Praktiskt och inte särskilt dyrt. Och det går alltid att pruta. Lite dicks uppskattas alltid av chauffören. Om det är en trevlig chaufför kan ni alltid anlita honom för besöket vid pyramiderna. Det är bra att avsätta en dag för pyramiderna samt Egyptiska museumet som ligger i samma område.

Det är viktigt välja ett bra hotell, gärna 5 stars. Jag bor alltid på Ramses Hilton. Centralt beläget vid Nilen. Jag väljer alltid Executive room. Då bor man på 27-30 våningen. Onödigt att boka Nile utsikt, ni kan njuta av utsikten från loungen på 27 eller 30 våningen. Kvällsbuffen i loungen på kvällen är tillräcklig som middag och bra utbud av vin och öl.

Både Uber och Careem finns som transportmedel. Även vanlig taxi som har taxameter (dock tar man aldrig taxi som är parkerade framför hotellet, de är garanterat ute för att lura till sig extra pengar…) Räkna med bilköer..

Ett besök på Khan Khalili marknaden är väl också ett måste. Området på andra sidan huvudgatan är mindre turistigt och mer intressant. Kan kombineras med ett besök på Citadellet. Det kan vara intressant att promenera omkring i downtown och området runt Tahir torget. Det kan kännas lite läskigt att gå över gatan då det ofta saknas övergångsställen. Man lär sig dock snabbt och det viktigaste är att hålla ögonkontakt med bilisterna.

Vidare kan man besöka det koptiska området och även ön Zamalek där många ambassader är belägna. Ett upper class område med många restauranger belägna på båtar längs Niilen och bra shopping. Där finns också det gamla kungliga palatset som numera är ett Marriott hotell.

En annan restaurang att besöka är Fishmarket. En fantastisk och prisvärd upplevelse.

Ett annat utflyktsmål är Alexandria. Det tar ca 2,5-3 timmar med buss (busshållplatsen ligger brevid Ramses Hilton).

Downtown och området vid Tahirtorget (där revolutionen ägde rum) är också trevligt att ströva omkring i. Lite stressigt att korsa gator då övergångsställen ofta saknas, men man lär sig snabbt hur man skall göra. A och O är att ha ögonkontakt med bilisterna.

Det finns naturligtvis mycket annat att se i Kairo, så detta är är bara några få förslag.
 
Delar föregående. Satsa hellre på Luxor och templet inne i Luxor och sedan Drottningarnas dal. Konungarnas dal är inte heller helt fel.
Ta en Uber till Giza. Gå runt själv. Neka alla som påstår sig att vara officiella guider. Neka i princip alla. Alla vill ha dina pengar!!
I Luxor är Steigberger ett bra hotell
Swiss har utmärkt business class till Kairo. Egypt Air Kairo-Luxor ekonomi helt OK
 
Intressant stad. Var där på konferens några månader innan den arabiska våren bröt ut. Jag körde mycket på freelance bas. Tog en skum taxi, red dromedar mot pyramiderna, var övergiven av guiden när jag var på gångavstånd från dem, diverse scammers dök upp och ville ha betalt, men kammade noll. Var på det berömda museet + någon moské, men Nilkryssningen fick det enklare hotellet som jag hade bokat fixa. Ska du dit med barn är nog rekommendationen att fixa bokningar till huvudattraktionerna i förväg. Sedan är ju trafiken ett stycke för sig, säger jag som varit i Bangkok, Jakarta, kört vespa i Ho Chi Minh City, samt är hyfsat van i bilförare i Palermo:) Åker gärna tillbaka, men jag vet ju vad som väntar :D Kände mig hyfsat säker när jag var ute på inte alltför sen kväll runt Tharir torget, men troligen betalade jag ett grym överpris när jag beställde en shisha på en restaurang.
 
Spontant skulle jag inte rekommendera en barnfamilj att resa till Kairo. Det är enligt mitt tycke ett av de värre ställena jag har varit på (80+ länder besökta). Typ 3:e från botten efter Dhaka och New Delhi. Otroligt smutsig stad, alla försöker konstant blåsa en på pengar, tuff trafik, etc. Jag har väldigt lite positivt att säga om Kairo. Då är Luxor mycket trevligare. Mitt tips är i så fall att lägga större delen av tiden i Luxor, och sen bara köra en avstickare med 1-2 nätter i Kairo enbart för att kryssa av pyramiderna.
 
Tack för fina inspel hittills! Bekräftar en del av det jag lyckats läsa mig till online. Men man vill ju ha säkra referenser via BC :) Fler tips och idéer mottages gärna och även repetition om det är att bekräfta det som redan skrivits.

Skall definitivt kolla om det kan kombineras med något annatn bara Kario (tänkte evt vara iväg ca 1v). I min hypotetiska resplan är det InterContinental Semiramis som hägrar (verkar ligga ett stenkast från mnda Hilton ovan). Men... är fortfarande på staketet om det är nu eller senare i livet pyramider etc skall kryddas av. Smøg, vansinnestrafik och scams ligger i minusbägaren.

Keep em coming :p
 
Jag är ganska ofta i Kairo förra året och i år. Jag är inte ett fan av Kairo (förutom dess billiga flygresor), men det är ett bra ställe att besöka minst en gång. Mina släktingar från USA och Sverige har varit i Kairo med små barn. De har verkligen uppskattat att se de berömda platserna (pyramids&sphinx), deras kameltur vid pyramiderna, gå in i en pyramid, museibesök och till och med några gamla basarmarknadspromenader (och pruta om Mo Salah-statyer).

Vi brukar bo på LeMeridien Cairo flygplats, JW Marriott (om vädret är varmt och deras barn är med och vill leka i vattnet utanför) eller Royal Maxim Palace Kempinski. Det är lugnt på det här sättet men tråkigt.

Kairo är en fascinerande plats för vuxna och barn att besöka. Men få hotellet att hjälpa dig att få en reseguide som visar dig runt. Även anlitade reseguider kommer att göra ett eller två stopp vid turistfällabutiker. [Jag köper aldrig.]
 
Om du väljer att stanna bara 2 dagar i Kairo och sedan resa någon annanstans så är Siwa ett fantastiskt resmål. Dina barn kommer aldrig att glömma den resan om ni åker dit!

Siwa är en oas nära gränsen till Libyen, 30 mil från Medelhavskusten. Det var dit som Alexander den Store reste efter att ha skapat Alexandria. Hans mål var att möta oraklet Amoun, vilket han också gjorde och fick bekräftelse att han var son till gud.

När jag åkte dit första gången tog resan 9 timmar. Idag, med nya motorvägar tar resan 5-6 timmar. Man kan ta buss, men mycket bekvämare med bil och chaufför. Först åker man till kuststaden Marsa Matrouh. Därifrån åker man den 30 mil spikraka vägen genom stenöknen. När man åker över den sista höjden, ett månliknande landskap, öppnar sig synen av något som liknar paradiset! Miltals av odlingar med palmer och olivträd, stora sjöar och med Saharas sandöknen som breder ut sig.

Siwa är fortfarande ett mycket traditionellt samhälle med sina egna samhällsregler och kutymer. Oasen har ca 20 000 invånare. Som, ett exempel så kommer en kvinna efter bröllopet aldrig mer visa sitt ansikte för en man utanför familjen. Om hon måste gå ut så täcker hon sig med ett svart tyg som täcker ansiktet samt ett blått vackert broderat tyg ovanpå det. Detta låter ju som religiöst förtryck, men så är det inte, det är bara tradition. I familjen är det nämligen mamma som bestämmer, ja hon bestämmer allt! Hon sköter ekonomin, hon bestämmer vilka livsmedel som ska inhandlas, hon skickar ut mannen för att handla, hon bestämmer vem som får gifta sig med sina söner. Om det visar sig att sonens fru inte når upp till hennes krav kan hon också bestämma att sonen ska skiljas. Och det är otänkbart att säga nej till sin mamma.

Om man kan acceptera att det är så det är i Siwa, samt att ingen alkohol serveras, då kommer vistelsen bli unik.

Själva centrala Siwa består av Shali, den ursprunliga staden som föll i ruiner för över hundra år sedan efter att det hade regnat i flera dagar. Runt om ruinerna breder sig nu bebyggelsen ut. Utanför centrum finns ”trädgårdarna” med daddelpalmer, olivträd och fruktträd. Siwa har enorma vattenresurser, mycket av det buteljerade dricksvattnet produceras här.

Det finns mycket att besöka, templet som Alexander den store besökte tronar fortfarande på en kulle. Man kan bada i Cleopatras källa (som sägen säger att hon besökte) njuta av varma källor, flyta omkring i saltvattenbassänger, cykla ut i trädgårdarna, åka på ökensafari och till och med surfa på sanddynerna om man så vill. Och mycket mycket mer.

För boende (och eventuell transport) föreslår jag att kontakta


Detta hotell är beläget någon mil utanför Siwa och fantastiskt lyxigt hotell (och dyrt). Dr Mounir som äger hotellet äger också två andra hotell i centrala Siwa, Al Babinshal och Shali Lodge, som även de är byggda i traditionell stil och som är betydligt billigare. Jag föredrar Al Babinshal som också har den bästa restaurangen i Siwa. Räkna med 100-150 kronor för en bra middag.
 
Toppen