Senaste nytt

Resespar, vad finns det för strategier?

@Maja tack som delar med dig. Du är inne på det essentiella i mitt tycke, nämligen prioriteringar och att "alla" har något man gärna lägger pengar på. I vårt fall är det resor, sen plockar vi bort annat istället. Det jag kan dock säga som boende i Storstockholm är att jag är glad jag kom in på bostadsmarknaden redan 2002. Annars hade det nog sätt lite annorlunda ut.
Och jag är glad att jag flyttade ifrån Stockholm sett till just bostadsmarknaden och priserna. Står dock kvar i bostadskön hos SKB ifall dottern bestämmer sig för att flytta dit när hon blir stor. Då kanske hon/jag har en chans att få någon vettig lägenhet med en kötid från mitten av 80-talet! :D

I mitt fall värderar jag resandet så oerhört högt att det är där jag lägger mina pengar. Det är liksom både fritidsintresse och nöjeskontot och även välmående i ett.

Inför en resa vinter har jag och medresenär satt upp gemensamt månadssparande med automatiska överföringar i appen Dreams. Det går att via appen placera pengarna i Dreams (Ålandsbankens) fonder på ett ISK-konto. Ett smidigt och kul sätt att spara tillsammans.
+ 1 på Dreams. Man sparar en hel del när det skvätter iväg småinsättningar man inte tänker på.

Fast månadssparande man inte ser läggs på hög för de längre och ”finare” resorna. Övriga går mot ett vanligt buffertkonto som mer räknas som slaskkonto (sparande uppdelat i fyra delar, värdepapper, resa, likvida medel samt slask, där egentligen bara resa och slask skall användas och de övriga är mina fuck you money.

En annan strategi jag har, men som är grymt svår att hålla, jag borde undvika att läsa tråden Champagnetråden | Sida 285 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Toppen