Senaste nytt

Reserapport: Ut på tur och galenskap!

Kan avslöjar att min planerad resa består av 2 olika biljetter och totalt ska 6 olika flygbolag avverkas på 9 flighter.

Ingen har varit i närheten av att gissa rätt ännu. Nästa flight från Doha blir en ny bekantskap för mig att ticka av.
Hmmm.... det bör alltså vara någon lite udda destination med flyg från Doha, men som man rimligen som man kan ta sig vidare från med något OneWorld-bolag? För det borde vara >2 segment på den ena biljetten.

Kanske Colombo, och sedan vidare med SriLankan efter ett stopp där?

Finnair levererar lite blandat vad det gäller mat och dryck.

Börjar med en rätt tråkig ipa, hur kan Finnair ta bort blåbärsölen de hade tidigare? Att servera nötter som är 5 grader varma borde det vara skottpeng på.
Visa bifogad bild 138861

Till huvudrätt valde jag beef cheek som var bra. De två smårätterna kom in utan att jag bad om det. Presentationen är trevligare än hos SAS, men varför kommer varmrätt och förrätt (kall) samtidigt på en bricka? Köttet smakade bra.
Visa bifogad bild 138862

Tog både ost och choklad tartlet till dessert och lite Österrikiskt dessertvin i form av Nittnaus Beerenauslese 2013. Låter ju som öl :cool:
Visa bifogad bild 138863
Fem grader är varmt i Finland.

Framme i Doha och välkommen in i finloungen här. Det begränsar ju en hel del vad nästa flight kan vara :rolleyes:.
Finns en rätt bra meny med mat här, drycken ärende väl ok, men hade förväntat mig mer än standard spritsorter.

20230211_000744.jpg
20230211_002217.jpg

På väg till transit security så stod det en person med skylt för mitt nästa flyg. Hon hade en lista med typ 10 namn på och inget var mitt namn. Blev ombedd att stanna med henne. Efter några minuter nämnde jag lite diskret att det inte direkt var First Class service att stå där istället för att vänta i loungen. Fick ok på att inte vänta på de andra passagerarna och gå hit istället.

Om det nu var så viktigt att kontrollera något kunde de väl mött upp i gate istället för snabb och smidig check?

Nu börjar det ordna upp sig och ticka av en whale! Antar det börjar bli lite obvious vart jag är på väg nu.
Visa bifogad bild 138871
Visa bifogad bild 138872
Visa bifogad bild 138873
Visa bifogad bild 138874
Ingen aning vart du flyger eller vilket bolag du flyger med, men tydligen ett bolag med mer vin än öl? ;) Är det inte Qatar som har köpt på sig massor av prestigeviner och låtit dem mogna, och lite rosa/cerise är väl deras grej? Men från Doha går det väl att flyga var som helst med dem så det känns inte så "obvious"? :oops: Eller så tänker jag fel genom att fortfarande vara fast i OneWorld-spåret.

Men ett tips: om du vill imponera på vinnnördar ska du välja Biondi-Santin, även om Shirazen är kraftigare och kanske ett mer naturligt val ifall det är en kraftig köttbit som serveras. Biondi-Santi är nämligen svår att få tag på, och 2011 är en bra årgång i Toscana (och huvuddelen av Italien). Bordeauxvinet är också riktigt bra och känt, men inte lika svårt att få tag på.

Last edited:
Ingen aning vilket bolag du flyger med, men tydligen ett bolag med mer vin än öl? ;) Om du vill imponera på vinnnördar ska du välja Biondi-Santin, även om Shirazen är kraftigare och kanske ett mer naturligt val ifall det är en kraftig köttbit som serveras. Biondi-Santi är nämligen svår att få tag på, och 2011 är en bra årgång i Toscana (och huvuddelen av Italien). Bordeauxvinet är också riktigt bra och känd, men inte lika svår att få tag på.
Ölutbudet i first ligger på typ 5-10 kronor burken... Lite skillnad mot allt annat som erbjuds ombord.

Tack för info om vinerna. Vivino säger att franska och italienska kostar typ 5000 kronor :eek:. Tror nog det får bli en vinprovning :p

Vi har passerat avgångstid men är kvar vid gate så jag fick ett glas till.
20230211_022905.jpg
Screenshot_20230211_023226.jpg

Ska passa på att äta lite innan jag lägger mig.
20230211_023605.jpg

Toppen