Dag 7-9 Washington DC + Upstate NY (+överraskningmomentet Vermont)
Beklagar glappet mellan inläggen, men jobbet satte igång efter semestern och det med besked. Tänkte kompensera med ett lite längre inlägg och ta vid där jag slutade sist. Vi anlände till ett fullkomligt magiskt Washington DC i högsommarskrud. Lite för varmt för vissa, men vi njöt (38 grader). Bara man ser till att dricka mycket och äta glass så håller man sig i form. Nåväl, vi checkade in på ett maffigt hotell jag gärna besöker åter. Hyatt Regency Capitol Hill, bara ett stenkast från Capitolium och därmed väldigt nära till alla sevärdheter.
Hotellet hade en bra, men dyr, valet service och hotellet i sig megalomaniskt, som det mesta i DC. Höjden på byggnaderna i staden är reglerad, medan volymen inte är det, det vill säga, man får bygga grandiost på bredden i stället. Hela stället ter sig mer som en flygplats (gillas!) än ett hotell, komplett med butiker, restauranger, bankomater, frisör osv.
Jag har besökt DC i körsbärsblomningen och det är otroligt vackert, men det här är en stad som jag inte blir trött på. Då mor min inte varit här tidigare besökte vi de viktigaste monumenten, Vita Huset, och en kraftigt begränsad rundvandring i Capitolium. När jag var här som tonåring kunde man fritt komma in i de kammare ledamöterna samlas i, men nu var det utom räckhåll. Trist utveckling, men fullt förståeligt efter 6 januaris härjanden.
På vägen upp till Upstate NY åkte vi genom Pennsylvania och jag hade en konkret resplan för att leva in mig i mina drömmar om Broarna i Madison County, så vi hade ett antal covered bridges längs rutten. Mitt i resan frågar mor mig om det är onsdag idag, varpå jag svarar att det är tisdag. Hon hävdar bestämt att det måste vara onsdag, då vi ska vara tillbaka i Boston på torsdag. Vi drar bilen åt sidan och skrattar åt vår resehets. Vi har alltså anlänt till Syracuse, NY en dag för tidigt och vips står vi där utan vare sig övernattning eller planer. Jag har alltid velat besöka Vermont, så vi styr skutan ditåt, samtidigt som vi kollar in vad som finns på vägen. Ett magiskt vattenfall i en gammal industristad var en sån där gömd pärla som bara kan upplevas med en spontan och oplanerad del av en roadtrip.
Vi övernattade i Killington, Vermont, i en Ski Lodge (inte lilla ladan på bilden nedan) som förde tankarna till Twin Peaks. Bergen, träden, floderna, till och med det plötsliga skyfallet, kändes oerhört välkomnande och underbart. Vi bestämde oss för att komma tillbaka hit under hösten då träden byter skepnad till ett infernaliskt vackert konstverk med sina löv. Några höstar i Adirondacks har gett mig försmak på hur landskapet i Vermont kan te sig. Nöjda med att ha prickat in ytterligare både Vermont och New Hampshire där vi stannade i en outlet mall, igen, begav vi oss tillbaka mot Boston. Denna sträcka innehåller inte några spännande hacks i form av status, mer än att Hotels.com-guldet gav oss ett lite bättre rum på Ski Lodgen vi bodde på. Mer konkret resenördsdetaljerat i nästa inlägg!