Senaste nytt

Reserapport: Mot HCMC

chaudi

Medlem
Dags för en ny rapport, denna gång lite mer "live".

Sitter just nu i senator loungen i Munichen och väntar på att få boarda Eva Air BR71 mot Taipei, deras andra flyg från Munichen!

Några dagar innan detta hade jag fått mejl att Hilton Munich Airport uppgraderat mig från standard till deluxe rum, trevligt! Första gången jag får mejl om uppgradering.
Men för att börja från början så startade resan redan igår. Lyxade till det rejält med flygbuss från Liljeholmen
IMG_20221106_115023_HDR.jpg


Då jag inte kunde checka in med SAS p.g.a. dokumentkontroll. Blev det av att knata iväg till deras incheckningsdiskar. Trevlig person som jobbade. Fick frågan om det inte fanns direktflyg till munchen istället för via frankfurt. Även ett lite förvånat "bara borta en dag?". Det var dock problem med att checka in mig på Eva, så de fick ringa någon, på frågan om incheckat var det "jag tror inte det då han bara är borta en dag". Men det visade sig att SAS inte har något avtal med Eva så de kan inte checka in hela vägen. Fick boardingkort för de två första benen iaf.

Nästa stopp blev Ponuts, bra service och en bra potion köttbullar med rödvin.

LH 807
ARN - FRA
A320Neo (kändes väldigt nytt!) D-AIUN
16:25 - 18:37


Flyget in var försenat med ca 15 minuter men vi blev ändå 5 minuter tidiga från Gate. 6 rader business och gardinen hölls stängd. En mycket trevlig steward som jobbade, men deras heimat är intressant.
IMG_20221106_165037_HDR.jpg
Inte mer spännande öl än detta.

IMG_20221106_165321_HDR.jpg
Smakade okej, deserten var nog godast, det är inte ett ägg även om det kan se ut som det.

När det sedan var dags för att dela ut det berömda(?) äpplet gick flygvärdinan runt och frågade och skrattade lite nervöst. Det är nog itne många som tar äpplet.

Lanadade vid gate A34 och där var det nästan helt öde, inte som frankfurt brukar vara.

Då jag hade ca 2.5 timmar i frankfurt besöt jag mig för att gå till service center för att se om de kunde checka in mig på Eva. Efter 15 minuter kö visade de sig att inte heller Lufthansa har avtal med Eva Air om incheckning. Så fortfarande inte incheckad på Eva, viss oro infinner sig.

Vidare till senator lounge då. Blev lite ost och öl.
IMG_20221106_192013_HDR.jpg

LH122
A321Neo D-AIEM
FRA - Munich
21:30 - 22:15


Återigen sent flyg in men denna gång blev vi även sena ut från gate med ca 15-20 minuter. Kaptenen talade dock om för oss att han skulle gasa på och de trodde att de skulle flyga in förseningen. Nästan sagt och gjort så blev vi bara 5 minuter sena in.

IMG_20221106_214852_HDR.jpg
Torr macka med samma dessert som förra flyget. Inte så spännande men delar slank ner i alla fall.
Snabb service, ca en tredjedel av flyget var business så hade ingen uppsikt över gardinen från rad 1.

Väl framme gick det smidigt att hitta till hilton då det fanns skyltar hela vägen. Vid incheckningen visade det sig att de uppgraderat mig igen till ett executive rum, tyvärr anlände jag efter loungens stängning.

IMG_20221106_223430_HDR.jpg
Trevligt rum, både dusch och badkar. Kändes nytt och alla lampor styrdes med digitala knappar.

IMG_20221106_223446_HDR.jpg
Utsikten var inte så spännande.

Stor och bra frukost buffe, mycket mycket mer bättre än de hilton jag bott på i Kanada (där de t.o.m. tog betalt för det varma).
 

Attachments

  • IMG_20221107_082859_HDR.jpg
    IMG_20221107_082859_HDR.jpg
    135,6 KB · Visningar: 76

chaudi

Medlem
Incheckningen hos Eva Air gick smidigt, trevlig personal som återigen var lite förvånade över att jag endast ska vara borta en dag. Men inga konstigheter och fick äntligen tag på mitt boardingkort för flygen med Eva! :D

Ingen kö i security och senatorloungen vid h-gates är väldigt lugn trots att det är en del människor här.

IMG_20221107_084512_HDR.jpg
Ska bli kul att testa Eva Air då de varit på min bucket list eftersom alla tycker att de är så bra. Bara ca 2 timmar kvar till boarding nu.

Flygplanet som ska ta mig till Taipei, en 777-300ER, B-16706.
IMG_20221107_082859_HDR.jpg
 
Last edited:

chaudi

Medlem
Bokade denna resa när Taiwan fortfarande var stängt för turister. Därför gällde det att hitta något flyg vidare med tillgängliga bonusplatser samma dygn som ankomst och över 12 timmar mellan flygen. Då blev det inte så mycket annat att välja på än just Ho Chi Minh City (Saigon) dessa datum.
När sedan Taiwan öppnade funderade jag på att boka om och stanna i Taipei då jag är lite mer lockad av Taiwan än Vietnam. Men efter egna och andras mindre bra erfarenheter med biljetter till Eva Air som avbokas när SAS är långsamma på att utfärda dom så vågade jag inte röra bokningen och bli av med mina eftertrackade biljetter med Eva.
 

Aladppu

Medlem
Bokade denna resa när Taiwan fortfarande var stängt för turister. Därför gällde det att hitta något flyg vidare med tillgängliga bonusplatser samma dygn som ankomst och över 12 timmar mellan flygen. Då blev det inte så mycket annat att välja på än just Ho Chi Minh City (Saigon) dessa datum.
När sedan Taiwan öppnade funderade jag på att boka om och stanna i Taipei då jag är lite mer lockad av Taiwan än Vietnam. Men efter egna och andras mindre bra erfarenheter med biljetter till Eva Air som avbokas när SAS är långsamma på att utfärda dom så vågade jag inte röra bokningen och bli av med mina eftertrackade biljetter med Eva.
Kul med EVA, men måste kännas waste att inte stanna längre i Saigon, som är en fantastisk stad (i ett fantastiskt land).
 

chaudi

Medlem
Kul med EVA, men måste kännas waste att inte stanna längre i Saigon, som är en fantastisk stad (i ett fantastiskt land).

Ja och nej, klart det hade varit kul att stanna ett par dagar längre. Men ville inte vara borta för länge från familjen och jag hade inte fler semesterdagar att använda vid bokningstillfället så det var antingen detta eller inte Eva.
 
Toppen