Senaste nytt

Reserapport Edelwiess business medeldistans Zurich – Sal, Kap Verde (SID)

kristerj

Medlem
Bakgrund

Edelwiess Air är ett sedan 2008 ett systerbolag till Swiss och ingår i Lufthansagruppen, men ingår inte i Star Alliance. Bolaget trafikerar ett flertal ”charterdestinationer” från Zürich och kan sägas vara Swiss motsvarighet till Lufthansas Condor. För destinationer se Edelweiss . Edelweiss har 13 st Airbus 320 för kort- och medeldistansflygningar samt 5 st A340-300 för långdistans.

Vår resa från Göteborg till Sal (en av öarna i Kap Verde) bokades med Miles & Morepoäng och det fanns god tillgänglighet på platser i Business när jag sökte ca 6 månader innan avfärd. Eftersom Edelweiss ingår LH-gruppen var det enkelt att boka GOT-ZRH (med Swiss) och ZRH-SID (Edelweiss) på genomgående biljett. Skatter och avgifter var som brukligt höga när det gäller Miles & More, ca 4.500:- /pers.

Utresa

Avresa från GOT kl 09.25 framme i Zürich 11:30, vidare från Zürich till Sal 12:55. Utmärkta flygtider enligt min mening. Landning på Sal kl 17.25 (två timmars tidsskillnad från Sverige) Beräknade flygtider var 2.10 för GOT-ZRH och 6.10 för ZRH – SID.

Incheckningen på Landvetter var mycket smidig, i princip ingen väntetid för att checka in bagaget och fasttrack i säkerhetskontrollen gjorde att det tog mindre än 10 minuter från taxin tills vi var igenom säkerhetskontrollen.

1704276115216.jpeg



Reser man med LH-gruppen på en businessbiljett kan man än så länge njuta av både SAS-loungen och Menzies lounge. Nu väntar jag bara på det ska öppna en lounge vid Gate 24, men där hänvisas man ännu till loungerna vid Gate 18.

1704276128934.jpeg


Då LX 1226 (en Airbus 220) ankommer på kvällen innan nästa avgång så står planet kvar på Landvetter över natt och därmed blir det buss till LX1227. Bordningen är sedvanligt kaotisk, beroende på din plats i bussen får du vänta i trappan eller ute oskyddad för vädrets makter på västkusten, tills de framför dig har gått ombord. När ska Landvetter fixa trappor med tak?

Väl framme i Zurich fick vi för ovanlighets skull en gate, annars brukar det vara busstransfer när man anländer från Göteborg. Vi tog oss via passkontroll och tåg till E-gaterna på Zürich, en del kö, men passautomaterna gjorde att det gick smidigt. Vi hann med att besöka Senator-/businessloungen i E-terminalen.

1704276154287.jpeg


Ca 30 minuter innan avgångstid var det boarding på vår Airbus A320, businesspax först och sedan ekonomi vilket upprätthölls strikt.

1704276167132.jpeg



8 rader var reserverade för business, det var dock inte fullt varken på ut- eller hemresan.

1704276179589.jpeg


Ombord fanns Wifi gratis (ej internetuppkoppling eller SMS) så man kunde visa film, tv, spela musik eller airshow på sin egen telefon/padda/dator. Dock inga ladduttag.


1704276194014.jpeg



Serveringen började så snart lampan för säkerhetsbälten släckts. Förrätten var stekta grönsaker med kalkon och karljohansvamp. Här passade någon av champagnerna som erbjöds bra, det var Gruet Selection och Gruet Rosé.

1704276212366.jpeg



Till huvudrätt fanns två val, kycklingbröst med broccoli och potatiskaka eller spenatrullar fyllda med ricotta, ostsås och grönsaker.

1704276222411.jpeg


1704276234959.jpeg



Båda rätterna smakade utmärkt. Det fanns två sorters röda och två viner För båda sorterna fanns ett schweiziskt och ett italienskt vin att välja mellan.

Till dessert var det chokladmousse. Starkfika i form av portvin, cognac, grappa och Baileys erbjöds också.

1704276248776.jpeg



För er som till äventyrs har flugit SAS till någon ”charterdestination” kan jag meddela att någon diskussion om tre enheter förekom inte, utan här erbjöds man att pröva båda vinsorterna och påfyllning efter behag av alla alkoholhaltiga drycker.

Vi landande enligt tidtabell på Sal och fick ta en promenad till immigrationen som var enkel då det fanns automater.

1704276277339.jpeg


Hemresa

Hemresan var 9:10 från Sal, ankomst till Zürich 17:00 och vidare mot GOT kl 19:05 med planerad landning 21:05.

Incheckning på hemresan var odramatisk, tog ca 15 minuter från taxin tills vi var i terminalen. Ingen lounge men många flugor i terminalen. Flygplatsen på Sal hade 6 gater och businesspassagerare fick åka egen buss de 100 meterna från terminalen till planet.

På hemresan erbjöds det en förstärkt frukost i form av äggröra, potatisbullar, fruktsallad, birchermuesli och bröd, samt samma drycker som på utresan. Längre fram i flygningen dukades det upp ett litet utbud i galley av snacks, choklad o frukt. Pursern gick vid minst fem tillfällen runt och erbjöd drycker och snacks.

I Zürich ankom vi på D-gate där vi gick igenom pass – och säkerhetskontroll. Flyget till Göteborg var helt fullbokat, så en del handbagage mättes och vägdes. En odramatisk flygning där vi landade 21.30 och dessutom ankomst till gate, så jag slapp ondgöra mig över bussgate. Dessutom kom priortymärkt bagage ut på bandet först. Kors i taket!

För er som följer andra trådar på forumet så kan jag meddela att gardinen mellan business och ekonomi var fördragen under både ut- och hemresan, ekonomipassagerare hänvisades till bakre toaletterna.

Sammanfattning

Flygningarna med Edelweiss i business var utmärkta, jag tycker att servicenivån var minst lika hög, om inte bättre än den på Swiss.
 

char

Medlem
Flygningarna med Edelweiss i business var utmärkta, jag tycker att servicenivån var minst lika hög, om inte bättre än den på Swiss.

Håller med fullständigt. Vi åkte ZRH-TFS förra året och tycker det var bättre än valfri SAS/Swiss/Lufthansa/Austrian intra europa biz. Det negativa är ju inga poäng till EB.
 

rsimon

Medlem
Bra och sammanfattande rapport med Edelweiss som man inte läst för mycket av här.
Den vegetariska maträtten kan ha varit Capuns, ätes ofta i december. Glasen ser rymligare ut än de på fot som Swiss använder, trevligt.
God fortsättning!
 

kristerj

Medlem
Bra och sammanfattande rapport med Edelweiss som man inte läst för mycket av här.
Den vegetariska maträtten kan ha varit Capuns, ätes ofta i december. Glasen ser rymligare ut än de på fot som Swiss använder, trevligt.
God fortsättning!
Stämmer att det var Capuns, vi fick dock ingen meny utan enmuntlig redogörelse för maten, så jag hade glömt vad rätten hette. Rymliga glas är alltid uppskattat :)
 

Sir Lemon

Medlem
Många tack för läsvärd rapport! Värdefullt för oss som funderat på just en sådan flight. Var det samma stolar som economy?
 
Hur är loungen som man har tillträde till i Zurich när man flyger Business med Edelweiss? Antar att Star Gold inte har någon inverkan på loungetillgång då Edelweiss är ett eget bolag.. Flyger med Swiss till Zurich i mars och vidare med Edelweiss till Barcelona i Business så blir intressant att prova..
 

kristerj

Medlem
Hur är loungen som man har tillträde till i Zurich när man flyger Business med Edelweiss? Antar att Star Gold inte har någon inverkan på loungetillgång då Edelweiss är ett eget bolag.. Flyger med Swiss till Zurich i mars och vidare med Edelweiss till Barcelona i Business så blir intressant att prova..
Beror på vilket flygbolag som ställt ut din biljett. Är det med LX-flygnummer och "operated by Edelweiss" så är det Swiss/Star Alliance regler som gäller. Så har du *A Gold kommer du in i Senatorloungerna. Är det WK-flygnummer, så är det Swiss-businesslounger som gäller.
 
Beror på vilket flygbolag som ställt ut din biljett. Är det med LX-flygnummer och "operated by Edelweiss" så är det Swiss/Star Alliance regler som gäller. Så har du *A Gold kommer du in i Senatorloungerna. Är det WK-flygnummer, så är det Swiss-businesslounger som gäller.
Det var bra att veta. Biljetten är utställd av Swiss. Tack för det!
 
Toppen