Med tanke på att det var över ett år sedan jag reste sist pga. corona och att inte så många här på forumet har fått chansen att semestra utomlands på ett bra tag, tänkte jag att det kan vara värt att skriva en reserapport om min senaste vistelse i Dubai. Egentligen inte så exotiskt resmål eller en super anmärkningsvärd resa, men givet omständigheterna ändå värd att dokumentera.
Resan var bokad som en eurobonus-poängresa och bokades i feb. Tillfället dök upp då jag byter jobb och får möjlighet till ett glapp mellan jobben på tre veckor. Ressuget var stort då jag inte hade fått flyga i över ett år och inte fått uppleva ordentlig sol och värme på lika länge. Jag kunde inte välja mellan så många olika destinationer då många länder inte släpper in svenskar, eller har för krångliga resrutter som kan innebära ytterligare restriktioner baserat på transit-orter. På shortlistan hamnade Maldiverna och Dubai. Maldiverna var klart mer exotiskt och skulle ha varit en ny destination för mig. Sagt och gjort, blev det ett samtal till ”nya Tallinn” och vid första försöket fick jag en ”kom-och-hjälp-mig”-agent. Andra samtalet hamnade jag hos en kunnig medarbetare som hjälpte mig boka den rutten jag hade hittat via Uniteds hemsida. Hotellen bokades därefter, två nätter på St Regis med Bonvoy-poäng och fem nätter på ett annat hotell som hade bra rabatter via Secret Escape.
Varför blev det Dubai istället för Maldiverna, frågar ni? Jo, Maldiverna har nämligen specifika regler för s.k. split stays, dvs. när man delar upp sin vistelse på mer än en resort. Och kravet är att bägge resorts måste godkänna split stays, ingen av resortsen får ha haft covid-fall eller befinna sig i karantän, och slutligen måste den maldiviska folkhälsomyndigheten godkänna split stay-ansökan. Ett par veckor innan semestern fick jag ett mejl från resort nr. 2 som hade drabbats av covid-fall och försatts i karantän. Detta innebära att min split stay skulle inte godkännas och omplanering behövdes. Jag tog det som ett tecken från ovan och avbokade Maldiverna helt. Den destinationen får helt enkelt sparas till ett senare tillfälle. Istället fick jag snabbt börja planera för en semesterresa till Dubai. Sagt och gjort, blev det samtal till ”nya Tallinn” igen och de hittade biljetter med Swiss till Dubai, byte i Zurich. Jag har haft förmånen att flyga Swiss First förut men aldrig testat deras Business-produkt (förvisso den äldre produkten på Airbus-330). Zurich är dessutom en okrånglig flygplats att göra transit på, perfekt! Tre olika hotell bokades för 10-dagars vistelsen, alla tillhör Marriott-koncernen:
Sprang raskt till SAS-disken. En trevlig dam tittade på min bokning och sa: ”det här är en poängresa och vi har inte befogenhet att ändra den, du får ringa nya Tallinn”. Ok, hon sa inte ”nya Tallinn”, men det var det jag hörde. Jag ringde nervöst till nya kundtjänsten och hoppades på att få en kunnig och sympatisk agent....
(Fortsättning följer...)
P.S. Kör cliffhanger-stilen som en homage till den flygande holländaren @Berglund
Resan var bokad som en eurobonus-poängresa och bokades i feb. Tillfället dök upp då jag byter jobb och får möjlighet till ett glapp mellan jobben på tre veckor. Ressuget var stort då jag inte hade fått flyga i över ett år och inte fått uppleva ordentlig sol och värme på lika länge. Jag kunde inte välja mellan så många olika destinationer då många länder inte släpper in svenskar, eller har för krångliga resrutter som kan innebära ytterligare restriktioner baserat på transit-orter. På shortlistan hamnade Maldiverna och Dubai. Maldiverna var klart mer exotiskt och skulle ha varit en ny destination för mig. Sagt och gjort, blev det ett samtal till ”nya Tallinn” och vid första försöket fick jag en ”kom-och-hjälp-mig”-agent. Andra samtalet hamnade jag hos en kunnig medarbetare som hjälpte mig boka den rutten jag hade hittat via Uniteds hemsida. Hotellen bokades därefter, två nätter på St Regis med Bonvoy-poäng och fem nätter på ett annat hotell som hade bra rabatter via Secret Escape.
Varför blev det Dubai istället för Maldiverna, frågar ni? Jo, Maldiverna har nämligen specifika regler för s.k. split stays, dvs. när man delar upp sin vistelse på mer än en resort. Och kravet är att bägge resorts måste godkänna split stays, ingen av resortsen får ha haft covid-fall eller befinna sig i karantän, och slutligen måste den maldiviska folkhälsomyndigheten godkänna split stay-ansökan. Ett par veckor innan semestern fick jag ett mejl från resort nr. 2 som hade drabbats av covid-fall och försatts i karantän. Detta innebära att min split stay skulle inte godkännas och omplanering behövdes. Jag tog det som ett tecken från ovan och avbokade Maldiverna helt. Den destinationen får helt enkelt sparas till ett senare tillfälle. Istället fick jag snabbt börja planera för en semesterresa till Dubai. Sagt och gjort, blev det samtal till ”nya Tallinn” igen och de hittade biljetter med Swiss till Dubai, byte i Zurich. Jag har haft förmånen att flyga Swiss First förut men aldrig testat deras Business-produkt (förvisso den äldre produkten på Airbus-330). Zurich är dessutom en okrånglig flygplats att göra transit på, perfekt! Tre olika hotell bokades för 10-dagars vistelsen, alla tillhör Marriott-koncernen:
- Ajman Saray Luxury Resort (bokad med pengar)
- W Dubai - The Palm (bokad med pengar)
- Al Maha Luxury Resort (bokad med poäng)
Sprang raskt till SAS-disken. En trevlig dam tittade på min bokning och sa: ”det här är en poängresa och vi har inte befogenhet att ändra den, du får ringa nya Tallinn”. Ok, hon sa inte ”nya Tallinn”, men det var det jag hörde. Jag ringde nervöst till nya kundtjänsten och hoppades på att få en kunnig och sympatisk agent....
(Fortsättning följer...)
P.S. Kör cliffhanger-stilen som en homage till den flygande holländaren @Berglund