Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

@Homer Oerhört intressant läge nu med rekordet. Jag skulle ändå säga att SEK befinner sig i botten av en trendkanal. Vi har sett både USD/Euro på dessa nivåer förr, men aldrig efter en lång högkonjunktur.

Det var hårda ord av Nordeas chefsekonom. Lite kul med statskuppsliknelsen. :D Oavsett vad folket röstar på sitter ju Löfven kvar ändå med lämpligt antal partier. Ref DÖ/JÖK. Det fungerar vanligtvis så i Sverige med vår socialdemokratiska makttradition.

@ulagun som medveten resenär är det helrätt att testa nya resmål nu då kronan är rekordsvag. Ofta trevligt med nya upplevelser. :)

Serbien är mycket billigt. Nästan Ukraina-billigt, (jfr statskupp ;) )

Hela Balkan är ju trevligt på olika sätt, och billigt. Min påsk spenderades i Rumänien, vi körde runt Transsylvanien. Blev otroligt imponerad av området, och av städerna Brasov/Sibiu (Sibiu kommer även synas i media snart, ska vara värd för EU-toppmötet i början på maj)

För min del har jag alltid försökt åka till lite udda ställen - försökt skaffa kunskap nog för att kunna åka till mindre turistöverrösta, men likvärdiga upplevelser som de stora turistmålen. Östeuropa lockar ju än mer nu när västeuropa är dyrare.

Hur är prisnivån/valutan i Serbien?
Efter ha läst positiva artiklar om Belgrad gör vi ett besök början av juni.

Därmed konstateras att inget ont som inte har något gott med sig.

Det var hårda ord av Nordeas chefsekonom. Lite kul med statskuppsliknelsen. :D Oavsett vad folket röstar på sitter ju Löfven kvar ändå med lämpligt antal partier. Ref DÖ/JÖK. Det fungerar vanligtvis så i Sverige med vår socialdemokratiska makttradition.

Blir ju lite så med negativ parlamentarism och ett gammalt storparti..

Svagaste kronan någonsin
Den svenska kronan är nu så svag att det kan jämföras med ett land som har drabbats av en statskupp.
Och den kan komma att bli ännu svagare, samtidigt som BNP/capita utvecklas på ett bedrövligt sätt.
Nordeas chefsanalytiker Henrik Unell

https://e-markets.nordea.com/api/research/attachment/85590

Kronan faller mot Euron – din semester blir dyrare | SvD

Äh man får ser det som att man tjänar mer poäng och får en högre spend :)

Börjar bli riktigt skönt att man lämnat Sverige och har lön i HKD. Glädjetårarna över lönen torkar dock snabbt när nästan allt sparkapital har legat kvar i SEK, så pengarna räcker ju ingenstans nu när jag faktiskt bor utomlands för gott. Drömmer om en SEK förstärkning då jag ska växla bort 70-80% till EUR och USD och aldrig hålla stora balanser i SEK någonsin igen.

Jag hoppas kronan försvagas ännu mer.
Det behöver du nog inte oroa dig för - den kommer att fortsätta falla ... som den mer eller mindre gjort de senaste 40-50 åren.
1970 var kursen ca 1 CHR = 1 SEK, medan nu ca 1 CHR = 10 sek.
Denna ständigt pågående devalvering av svenska kronan har lurat i oss svenskar att vi är "rikare" än vi är.
Jag vet att valutakursen har gått lite upp och ner över åren - men den långsiktiga trenden är tydlig. Man kan undra var det skall sluta.
Som nämnts ovan finns det fortfarande länder som är "billiga", t ex i Östeuropa. Men hur länge kommer det att förbli "billigt"? T ex Polen har en kraftig ekonomisk tillväxt sedan flera år.
På 70-talet, med en stark svensk krona, var det BILLIGT i Östeuropa. I Tjeckoslovakiska småstäder kostade ölen 50 öre glaset, i Prag 2 kr - och det var enligt den officiella kursen (och ja, ja... jag vet att att 2 kr då inte är detsamma som 2 kr idag). I hela Östeuropa var man verkligen "kung i baren" för några tior om dagen. T ex i Ungern måste man växla 30 kr om dagen som turist. Jag var där flera gånger men hade alltid svårt att göra av med pengarna trots idogt festande. Då pratar jag ändå om officiella växlingskurser - utnyttjade man svartkursen blev det rent löjligt billigt.

• Gilla
Reactions: M.K
Börjar bli riktigt skönt att man lämnat Sverige och har lön i HKD. Glädjetårarna över lönen torkar dock snabbt när nästan allt sparkapital har legat kvar i SEK, så pengarna räcker ju ingenstans nu när jag faktiskt bor utomlands för gott. Drömmer om en SEK förstärkning då jag ska växla bort 70-80% till EUR och USD och aldrig hålla stora balanser i SEK någonsin igen.

Tyvärr är det ju exakt den inställningen som hjälper till att göra kronan svag. Placeringar flyttas därifrån - lägre kurs.

Därmed inte på något sätt sagt att du har fel. Bara att sannolikheten att du får chansen att göra det inte är så stor...

Vissa som säger att det är socialdemokraterna och svensk politik som ger denna låga kronkurs. Jag trodde i min enfald att det är riksbankens (som skall vara oberoende) strävan efter inflationsmålet som gör att konkursen är som den är (dvs extremt låga räntor) och så en börsoro på det så sitter vi i skiten.

Men vad vet jag...

Toppen