Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Och TRY är i total kollaps-mode, måste vara riktigt jobbigt att vara turk nu, det är tillbaka som till 80-90 talet då deras valuta tappa allt värde mot omvärlden.

Jag kan inte historian vad som hände då, någon som har koll?

Det händer mycket och snabbt med valutorna i dessa handelstulltider. Man kan ju hoppas att någon slutligen tar sitt förnuft tillfånga.

Och TRY är i total kollaps-mode, måste vara riktigt jobbigt att vara turk nu, det är tillbaka som till 80-90 talet då deras valuta tappa allt värde mot omvärlden.

Jag kan inte historian vad som hände då, någon som har koll?
Jag är inte expert i Turkiets ekonomi heller men här kan man läsa lite om detta.

What’s pushing Turkey’s economy into the danger zone?
Turkish lira rallies after emergency rate hike - BBC News
UPDATE 2-Turkish inflation hits 14-year high, lira slides | Reuters

Satt på en turkisk restaurang här om dagen då ägaren och en av gästerna började bråka, slutade nästan i handgemäng, om Erdogan och de ekonomiska problemen. Uppenbarligen är alla inte riktigt lika ense om presidentens storhet längre.

Satt på en turkisk restaurang här om dagen då ägaren och en av gästerna började bråka, slutade nästan i handgemäng, om Erdogan och de ekonomiska problemen. Uppenbarligen är alla inte riktigt lika ense om presidentens storhet längre.
Finns ju en anledning till att Erdogan utlyste presidentval nästan ett år tidigare (om jag minns rätt) än planerat...

Växelkursen USD/TRY låg runt 1 USD = ca 5,0-5,1 TRY under sista dagarna men det blev 1 USD = ca 6,6 TRY igår.
Just nu ligger kursen runt 1 USD = ca 6,4 TRY.

XE: USD / TRY Currency Chart. US Dollar to Turkish Lira Rates

Inte bara TRY som rasat, USD gick upp mot andra skräpvalutor också

Dollar.jpg

Euron också...

euro.jpg

Toppen