Senaste nytt

Resemål som du tror att ingen annan har bevistat (Lek)

Ok, då kan följande strykas:

Olle A #42 Jimma i Etiopien - första gången för 10 år sedan

Daniel #57 Pyongjang - var där i april i år - har visat bilder här på BC från flygning med världens enda enstjärniga flygbolag

fly4fun #58 Klaipeida - flög dit med bokat plan på ett reportage för dåvarande Vägverket

LinuxSam #138 Juba - besökt staden flera gånger redan vid folkomröstningen som gjordes innan delningen

Henry #146 Nagoya - flög direkt från Frankfurt - DET var en lång resa - 11 timmar! Men AHO har ju redan checkat det och jag kan komplettera med till
A380G #165 Kagoshima och andra städer från Tokyo och nedåt efter kusten och åter till Tokyo med hjälp av Japan Rail Pass.

Jag kompletterar med Chengdu i Kina samt Yaan i samma provins!
Samt Xiamen i södra Kina.

Lilongwe, huvudstad i Malawi
samt
Kumasi och Cape Coast i Ghana
 
Den här tråden kan bli lite för omfattande till slut med hänsyn till alla platser på jorden ;-)

Jag har ett förslag! Det finns i dag 193 länder enligt FN, som då följaktligen har 193 huvudstäder, eftersom Europa har 53 länder så ramlar de flesta bort på en gång väl... Afrika har även 53 länder, där blir det svårare, så har vi Asiens många småländer...

Det vore kul att se om BCs medlemmar har varit i alla huvudstäder, och för att göra det svårare ska vi ha flugit dit, det passar väl detta forum.
 

Kricka

Medlem
Har lyckats pressa cirka 130 länder men det är nog dags för en kontrollräkning igen efter
nyår då det förhoppningsvis blir ännu ett av Väst-Afrikas små länder som kan boxkas av.
Använder listan från Traveller Century Club som "räknesticka" (se länk nedan) - skulle jag
använda FN:s lista över medlemsländer skulle nog något land räknas bort.

Travelers' Century Club list of countries - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan snabbt bocka av Hamilton - Bermuda, Naivasha - Kenya, Launceston/Devonport/
Hobart - Tasmanien, Pyongyang - Nord-Korea, Hanoi - Vietnam, Dhaka - Bangladesh,
Nuku' Alofa - Tonga, Lautoka/Suva - Fiji, Gustavia - St. Barths.

Kan Nadi - Fiji vara en ort som ingen besökt ? 42k innevånare.. Staden - inte flygplatsen!
Walvis Bay - Namibia ? Inget att rekommendera men en spännande bilresa från Swakop-
mund med havet på ena sidan vägen och 50 meter höga sanddyner på den andra.
 
Toppen