Senaste nytt

Resemål som du tror att ingen annan har bevistat (Lek)

Palazzi

Medlem
Testar några städer i Maghreb, en liten och tre större.

* Assa, Marocko
(cirka 7000 invånare)
* Tindouf, Algeriet
(cirka 46 000 invånare)
* Guelmime, Marocko
(cirka 117 000 invånare)
* Laayoune, Västsahara
(cirka 200 000 invånare)

Far min hade prickat av alla, men inte jag. De åkte bil genom på 70-talet, tillsammans med en av dåvarande sultanens yngre söner. Ditbjudna privat efter att ha kommit i kontakt genom affärer :)

Han försökte förklara i flera år för mig om Guelmime, men då hans uttal var sådär så var det först nyligen (nåja..) vi kunde reda ut vad staden hette :p
 

mjem

Ny medlem
Här läst ett tag på forumet utan att skriva någonting men kände att det var dags. Riktigt skoj att läsa om alla annorlunda städer som besökts! Får bidra med de udda ställen jag varit på. Hade varit ballt om andra också varit där då jag aldrig stött på någon som besökt något av dessa ställen (bortsett från när jag var där så klart):

Wewak, Papua Nya Guniea
Chitral och Peshawar, Pakistan
Bogra, Bangladesh
Mandalay, Burma
Stepanakert, Nagorno-Karabakh
Irbid, Jordanien
Dara, Syrien
Dohuk, Irak
Puttalam, Sri Lanka
Surabaya, Indonesien
Borjomi, Georgien
Diyarbakir, Turkiet
Vanadzor, Armenien
 

nissefalk

Medlem
Taif i Saudi Arabien 520k invånare, kunde dock inte besöka Mecka på vägen dit då man som icke muslim var tvungen att köra av motorvägen och ta en mindre väg runt Mecka för att sedan fortsätta på nämnda motorväg mot Taif
 

Igorius

Medlem
Försöker med några >halvmiljonstäder och ser hur länge de får vara kvar i listan.
  • Aleppo, Syrien
  • Goma, Kongo-Kinshasa
  • Benghazi, Libyen
Säkrar med
  • Lambaréné, Gabon
  • Sirte, Libyen
Check, check
  • Pemba, Tanzania (en ö, men låt gå för den här gången)
  • Port-Gentil, Gabon
  • Alexandria, Egypten
  • Libreville, Gabon
Någon som är sugen på att skriva ihop en snurra som samlar alla platser och flaggar för dubbletter så att man slipper att i skrivande stund gå igenom 29 sidor?

Spontant så känns det som om det är enklast att köra på någon stad i Afrika för att få vara "unik". Ser iaf så ut när man spanar in folks resemönster i Flightmemory etc.

Aleppo har jag i alla fall besökt.

Slänger in närbelägna Ar-Raqqah, som undertecknad besökte innan det blev IS "huvudstad". Någon annan som varit där?
 

Murre

Medlem
Surabaya, Indonesien check :)

Satt nu på morgonen och läste igenom hela tråden igen. En imponerande lista alla har på BC har fått ihop. Men saknar mycket från Sydamerika så jag slänger in ett ställe som säkert flera av er har varit
Belem Brasilien
och toppar med Barcarena Brasilien är nog över 7000 invånare
och Abaetetuba samma land
 

agehall

Medlem
Ja LATAM är den del av världen BCs besökare reser minst i verkar det som, så vill man hitta unika platser där ingen annan varit, så är det ett hett tips.
 
Surabaya, Indonesien check :)

Satt nu på morgonen och läste igenom hela tråden igen. En imponerande lista alla har på BC har fått ihop. Men saknar mycket från Sydamerika så jag slänger in ett ställe som säkert flera av er har varit
Belem Brasilien
och toppar med Barcarena Brasilien är nog över 7000 invånare
och Abaetetuba samma land

Då får jag lägga till Ilhabela Brasilien, 24000 invånare.
 

In_Sweden

Medlem
Jag provar med några Etiopiska städer
Debark - 75 000
Gondar - 308 000
Lalibela - 14 600 (tveksamt om jag är ensam om den)
 
Toppen