Senaste nytt

Reseförsäkring via hemförsäkring som backup vid uppsagt SAS Amex?

Antar att det är punkt 3a som avses:
"3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card utfärdat av American Express
Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden. b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor
med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.
c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn
är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda."
Det är inte vad de säger om du ringer in. Innehavare tolkas som vid köptillfället.

Kan du citera det då jag ringt två gånger i två olika ärenden och de sagt samma sak. "Har du köpt en resa med Amex Elite så gäller dessa villkor 3 månader efter att du sagt upp kortet" samt "Har du ett annat Amexkort så gäller det oavsett längd men med kortet du genomförde köpets villkor".
Vad de säger är irrelevant sorry. Hur ska du kunna bevisa det vid en tvist? Det är det som står i villkoren som gäller.

Ja en kreativ lösning är att signa upp på ett premium som är giltigt under resan. Har du betalt minst 75% av resans totala kostnader med ditt gamla Elite så gäller de villkoren så länge du har ett aktivt amex kort, vilket som helst. :)
Hade helt missat det, tack för tipset! :)

Gäller upplägget med reseförsäkringen även om man går ner till Classic?

Hade helt missat det, tack för tipset! :)

Gäller upplägget med reseförsäkringen även om man går ner till Classic?
Gäller att vara kreativ men inom ramarna :)
Finns det en reseförsäkring kopplat till classic också? I så fall spontant ja. Jag har ringt flera gånger och ställt samma kluriga frågor kring olika kort, byten etc till olika medarbetare på Axa kundservice. Jag får samma svar av alla ; -
betala största delen med kortet som du vill vars försäkring ska gälla.
- inneha vilket amex som helst vid skadetillfället.

Finns det en reseförsäkring kopplat till classic också?
Nej, det gör det inte...

2B071A3F-F241-46A0-BD02-2A85D8EC7B01.jpeg

Försäkringen på Amex Elite och Mastercard Platinum är riktigt B och huvudsakligen anpassad för amerikanska kreditkunder. Kreditkort för 195/år har ofta bättre villkor, ex. Coop Mer mfl.

En hemförsäkring med komplettering, likt du har, täcker nästintill allt som försäkringen i kortet erbjuder. Enda försäkringsmoment du ev. kommer sakna är att hyrbilsförsäkring ingick i kortet, medan att det endast ingår självriskreducering (10 000kr) I din hemförsäkring så du behöver teckna visst skydd vid bilhyra.

Har du dessutom en vettig sjukvårdsförsäkring privat eller genom arbetsgivaren kommer du även undan självrisken på hemförsäkringen.

Försäkringen på Amex Elite och Mastercard Platinum är riktigt B och huvudsakligen anpassad för amerikanska kreditkunder. Kreditkort för 195/år har ofta bättre villkor, ex. Coop Mer mfl.

Jag håller inte med.

Vad är det som är anpassat för amerikanska kreditkunder?
Vad gör Coop Mer bättre?

Jag har uppriktigt gått igenom båda Amex Elite samt Coop Mers försäkringsvillkor men förstår verkligen inte vad du grundar ovan på.*

*Mer än att American Express ersättningsnivåer ofta grundar sig i USD som basvaluta.

Last edited:
Jag håller inte med.
Vad är det som är anpassat för amerikanska kreditkunder?
Vad gör Coop Mer bättre?

Jag har uppriktigt gått igenom båda Amex Elite samt Coop Mers försäkringsvillkor men förstår verkligen inte vad du grundar ovan på.*

*Mer än att American Express ersättningsnivåer ofta grundar sig i USD som basvaluta.

Det innehåll i SAS Amex Elite kortförsäkringen som står för absoluta lejonparten av kostnaden är vård- och ansvarsmomentet.
Men båda dessa moment är redan inkluderade i samtliga svenska hemförsäkringar och således fullständigt onödigt att betala extra för.
För amerikaner råder motsatsen, att deras hemförsäkringar aldrig har detta och deras sjukvårdsförsäkringar ofta har begräsningar gällande vård utomlands och därav för dem är det en stor bonus om dessa inkluderas.

I Coop-kortet ingår dessutom, som ej ingår i SAS Amex Elite:
- Allriskförsäkring 60 dagar, täcker utan självrisk skador på saker du köpt om de skadas inom angiven period.
- Prisgaranti 90 dagar, återbetalar utan självrisk mellanskillnad om något du köpt går att hitta billigare inom angiven period.
- Nyckelförlust, blir du av med dina nycklar eller låser dig ute så löser det sig - utan självrisk.
- Självriskskydd för hemförsäkring, ingen självrisk om hemmet skadas medan du är på resa.
- Självriskskydd för bilförsäkring, ingen självrisk om bilen skadas medan du är på resa - om du har den med dig, den står hemma eller på betald parkering.

Last edited:
Amex reseförsäkring täcker upp till 3 månader efter att du avslutat kortet enligt kundtjänst. Så har du resor som hamnar inom de tre månaderna så gäller Amex villkor.

Absolut jättefel!
Inget aktivt giltigt kort=ingen försäkring. Solklart i villkoren.

Senaste uppdatering på detta: försäkringen slutar gälla omedelbart vid uppsägning. Kundtjänst frågade aktivt om jag hade några resor och varnade för att försäkringen inte gäller.

Toppen