Senaste nytt

Reseförsäkring tråd

gusten

Medlem
Jag jobbar på konsultbasis sedan tre år och har egnen tjänstereseförsäkring via ERV. För ett antal veckor sedan skickade jag in min första skadeanmälan: förhinder att resa pga sjukdom och kostnader som uppstått för nonref flygbiljetter och hotell.

Någon som har erfarenhet av deras skadereglering? Det tycks ta en väldigt lång tid. Andra erfarenheter av denna försäkring - kan ni rekommendera alternativ?
 

tågnörd

Medlem
Jag väcker den här tråden till liv igen.
Vi (jag, fru, bebis) ska åka bort mer än 45 dagar och då bör man ju teckna någon form av reseförsäkring eftersom skyddet via hemförsäkringen slutar gälla dag 46. Folksam skulle ha 3400 kr för 50 dagars förlängning. Lite mycket tyckte jag, men det är iofs "bara" 23 kr/dag/person.

Så jag kollade lite och såg att tex ERV vill ha 1500 kr för en ganska enkel men ok försäkring ("Backup Basic"). Det är läkarvård och ev. hemtransport som jag känner behöver täckas första hand. Vi ska till Japan, så risken för rån, överfall, terrorism, osv känns liten (jordbävningar kan ju förstås inträffa!).

Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar här, ärligt talat :) det är ju bara jag själv som kan avgöra om det är värt pengarna. Men kanske någon har en kommentar eller tips på hur ni brukar göra? Är det något som jag kanske missar? Det är första gången vi är borta så här länge.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Claes L

Medlem
Jag väcker den här tråden till liv igen.
Vi (jag, fru, bebis) ska åka bort mer än 45 dagar och då bör man ju teckna någon form av reseförsäkring eftersom skyddet via hemförsäkringen slutar gälla dag 46. Folksam skulle ha 3400 kr för 50 dagars förlängning. Lite mycket tyckte jag, men det är iofs "bara" 23 kr/dag/person.

Så jag kollade lite och såg att tex ERV vill ha 1500 kr för en ganska enkel men ok försäkring ("Backup Basic"). Det är läkarvård och ev. hemtransport som jag känner behöver täckas första hand. Vi ska till Japan, så risken för rån, överfall, terrorism, osv känns liten (jordbävningar kan ju förstås inträffa!).

Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar här, ärligt talat :) det är ju bara jag själv som kan avgöra om det är värt pengarna. Men kanske någon har en kommentar eller tips på hur ni brukar göra? Är det något som jag kanske missar? Det är första gången vi är borta så här länge.
Detta kanske kan vara ett alternativ...

Beror på hur länge ni ska vara borta:
SAS Amex Elite = 60 dagar i följd
Amex Platinum = 120 dagar i följd
 

tågnörd

Medlem
Detta kanske kan vara ett alternativ...

Beror på hur länge ni ska vara borta:
SAS Amex Elite = 60 dagar i följd
Amex Platinum = 120 dagar i följd

Bra att du påminde mig! Vi har SAS Amex Premium (60 dagar), så det skulle ju så klart korta ner tiden vi behöver ytterligare en extraförsäkring. Vi är borta 80-90 dagar, men inte bestämt exakt datum än.
 

Nemo

Medlem
@tågnörd Du SKA ha en försäkring som gäller för varje dag, och som täcker åtminstone akut sjukvård, hemresa även med ambulansflyg, rättsskydd och ansvar. Det kan verka dyrt med 3400kr men det är ingenting jämfört med vad det skulle kosta om du råkar ut för något.
När du ändå håller på att kolla upp det här kan det faktiskt löna sig att byta hemförsäkringsbolag. Trygg-Hansa (TH) ger (åtm tidigare) Eurobonuspoäng. Begär offert både på hemförsäkring och för förlängd reseskydd från de stora bolagen (Länsförsäkringar, If, TH, Folksam etc).
 
Last edited:

tågnörd

Medlem
@Nemo Javisst! Det jag menade var mer att allt som ingår via hemförsäkringen kanske inte är helt nödvändigt under hela resan. Tex den billigare försäkringen hos ERV täcker det grundläggande du nämner, men inte om jag råkar tappa telefonen och spräcka skärmen. Men å andra sidan så är det väl just under en längre resa som det är skönt att ha ett någorlunda omfattande skydd via hemförsäkringen hela vägen hem igen.
 

Nemo

Medlem
@Nemo Javisst! Det jag menade var mer att allt som ingår via hemförsäkringen kanske inte är helt nödvändigt under hela resan. Tex den billigare försäkringen hos ERV täcker det grundläggande du nämner, men inte om jag råkar tappa telefonen och spräcka skärmen. Men å andra sidan så är det väl just under en längre resa som det är skönt att ha ett någorlunda omfattande skydd via hemförsäkringen hela vägen hem igen.
Då är vi på samma spår! Troligen kan du ta en förlust på 6.000 kr (tappad mobil) men det kanske blir svårare med större summor (tappad mobil som ramlar ned för bro, skadar annan person allvarligt och för livet, skadestånd på miljonbelopp).
 
Toppen