Senaste nytt

Reseförsäkring som gäller trots UDs avrådan

filitrav

Medlem
Någon som har erfarenhet av försäkringar som gäller i områden där UD avråder från icke-nödvändiga resor?

Tycker själv att det är en överdrift med en avrådan till just den regionen jag ska till, problemet är dock att inga försäkringar gäller.

Någon som vet om någon tredjepartsförsäkring eller liknande som man kan köpa som täcker skador, sjukhus mm?

Har rest med vanliga hemförsäkringen, och det var inga konstigheter alls vid kontakt med försäkringsbolaget.

UD:s rekommendationer ger jag inte mycket för.

Som jag förstår det täcker Goudas reseförsäkring till alla länder. Dock gäller inte deras evakueringsklausul om avrådan fanns innan du åkte.
N.5 Undantag

Ersättning lämnas inte om UD utfärdat avrådan ellerevakueringsuppmaning redan innan du reste in i landet/området.

Även Trygg-Hansas gäller.

Kanske kolla in World Nomads försäkring. Den har jag använt när jag startat resor från resor så att säga.

Som jag förstår det täcker Goudas reseförsäkring till alla länder. Dock gäller inte deras evakueringsklausul om avrådan fanns innan du åkte.

Även Trygg-Hansas gäller.
Tack! Om jag förstår det rätt så är man täckt av försäkringen för sjukhuskostnader osv? Enbart ett undantag för evakuering?

Svar från Gouda, ifall någon är intresserad.

1. Gäller reseförsäkringen för resor till regioner/provinser som UD avråder från att resa till (icke-nödvändiga resor)?

Ja, reseförsäkringen gäller generellt även i områden som UD avråder från att resa till, men med viktiga begränsningar.

Under avsnitt G. Begränsningar framgår det att försäkringen inte ersätter skador som kan kopplas till:
  • Krig, krigsliknande händelser, upplopp eller oroligheter om dessa är skälet till UD:s avrådan.
  • Kostnader till följd av terrorhandlingar, krig eller oroligheter, om dessa händelser är orsaken till UD:s avrådan.
Så resor till xx-provinsen omfattas av försäkringen, men skador som har direkt samband med den säkerhetsrisk som UD:s avrådan grundas på ersätts inte.

2. Vad täcker försäkringen inte?

Det framgår tydligt att skador och kostnader som har samband med orsaken till UD:s avrådan inte täcks, exempelvis:
  • Skada orsakad av terrorhandling, krig eller politiska oroligheter.
  • Skador som kan ha undvikits genom att följa UDs avrådan.
Vanliga sjukdomar, olycksfall och andra händelser som inte har samband med orsaken till avrådan täcks däremot.

Toppen