Senaste nytt

Reseförsäkring: SAS Mastercard Premium vs SAS Amex Elite vs Hemförsäkringen?

Brandten

Medlem
Kännner mig som en riktig noob nu men....

Inte lätt att pussla resor när man vill:
-Bra destination
-Ha ok flyg bokat med poäng
-Betala med Amex vouchers
-Betala hotell på plats med SAS MC pga dubbla poäng kampanjer
-Bra reseförsäkring
:)

Amex vill ju (såklart och enligt villkoren) ha 75% av resan betald med deras kort, vilket det ju inte blir eftersom jag tänkte betala hotellet på plats med SAS MC.
Kan vi istället använda SAS MC reseförsäkring eftersom resan i och med hotellet är betald till 75%? Eller räknas 75% som vad poängen är värda eller vad biljetten skulle ha kostat cash?

Skulle ni krokat på utökat reseskydd från Länsförsäkringar istället och därmed ha hyfsat täckt där oavsett hur resan är betald?

Du kan nog inte ha kakan och äta den här också.

Resans kostnader beräknas bara på hur mycket kronor du lägger på resan. Poängen har inget värde i det här fallet.

Jag har inte i huvudet för när Mastercards försäkring gäller men om det är 75% som gäller där också borde upplägget du funderar på fungera. Tänk på att det är resans samtliga kostnader. Inte bara transporten.

Utökat reseskydd för hemförsäkringen är alltid en bra idé.

Bor du i lägenhet kan det vara värt att se över om du kan byta till Sejfa. LFs största hemförsäkring och med utökat resskydd, men till ett väldigt bra pris. Går även att betala premien med kreditkort via Apple Pay. https://sejfa.nu/onboarding?discount=FEBER
Det där såg riktigt schysst ut! Skulle sänka min premie med 50% jämfört med Länsförsäkringar. VIlkoren ser liknande ut, men jag ska läsa på nogrannare.
Tack för tipset!

Toppen