Senaste nytt

Reseförsäkring och kreditgräns

Petra Wolf

Ny medlem
Jag funderar på att bjuda min familj (man, barn, föräldrar, syster, svåger & syskonbarn) på en resa och fungerar nu på vilket kort jag ska använda för att betala med för att få bästa reseförsäkringen. Jag väljer mellan Handelsbanken allkort, Handelsbanken platinum, sas amex elite & EuroBonus MasterCard (inte premium). Alla som ska med är kunder i Handelsbanken om det har någon betydelse.


Eftersom vi ska åka flera stycken ska försäkringen gälla alla, dvs blir tex någon i min syskonfamilj sjuk vill jag ha största möjliga skydd att få tillbaka pengarna för resan. Någon som har bra info om detta? Svårt att läsa sig till (och förstå) genom att läsa igenom de finstilta villkoren.


Nästa fråga: resan jag funderar på ligger på långt över min maxkredit (har ca 100-150 på de olika korten). Jag har möjlighet att sätta över pengar direkt men vill gärna betala med kortet så att jag tjänar in EuroBonus poängen... Någon som vet hur man lösa detta?? Kan man på något sätt tillfällig höja kreditgränsen? Har inga anmärkningar på sena betalningar eller liknande.

Tacksam för tips!
 
Jag funderar på att bjuda min familj (man, barn, föräldrar, syster, svåger & syskonbarn) på en resa och fungerar nu på vilket kort jag ska använda för att betala med för att få bästa reseförsäkringen. Jag väljer mellan Handelsbanken allkort, Handelsbanken platinum, sas amex elite & EuroBonus MasterCard (inte premium). Alla som ska med är kunder i Handelsbanken om det har någon betydelse.


Eftersom vi ska åka flera stycken ska försäkringen gälla alla, dvs blir tex någon i min syskonfamilj sjuk vill jag ha största möjliga skydd att få tillbaka pengarna för resan. Någon som har bra info om detta? Svårt att läsa sig till (och förstå) genom att läsa igenom de finstilta villkoren.


Nästa fråga: resan jag funderar på ligger på långt över min maxkredit (har ca 100-150 på de olika korten). Jag har möjlighet att sätta över pengar direkt men vill gärna betala med kortet så att jag tjänar in EuroBonus poängen... Någon som vet hur man lösa detta?? Kan man på något sätt tillfällig höja kreditgränsen? Har inga anmärkningar på sena betalningar eller liknande.

Tacksam för tips!
Jag är absolut ingen expert men har för mig att mina reseförsäkringar (Trygghansa-utökad, Swedbank platinum, AmEx Elite och MC Premium) bara gäller boende på samma adress. Snart kommer säkert någon med bättre koll.

Vad gäller kreditgränsen så kan det fungera att ringa i förväg och berätta att du har en större betalning på gång men kan betala in på direkten, då kan de möjligen höja temporärt.
 

investse

Ny medlem
Jag funderar på att bjuda min familj (man, barn, föräldrar, syster, svåger & syskonbarn) på en resa och fungerar nu på vilket kort jag ska använda för att betala med för att få bästa reseförsäkringen. Jag väljer mellan Handelsbanken allkort, Handelsbanken platinum, sas amex elite & EuroBonus MasterCard (inte premium). Alla som ska med är kunder i Handelsbanken om det har någon betydelse.


Eftersom vi ska åka flera stycken ska försäkringen gälla alla, dvs blir tex någon i min syskonfamilj sjuk vill jag ha största möjliga skydd att få tillbaka pengarna för resan. Någon som har bra info om detta? Svårt att läsa sig till (och förstå) genom att läsa igenom de finstilta villkoren.

Handelsbanken Platinum ska täcka alla resenärer du betalar för som är kunder i Handelsbanken. Se här: Vem försäkringen gäller för | Platinum | Zurich Försäkring

"Försäkringen gäller även för din maka/make, registrerad partner, sambo och barn som inte fyllt 25 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen hand.

Försäkringen gäller även för barnbarn under 25 år som medföljer mor- eller farföräldrar på resa utan förälders sällskap.

Om du betalat resa för medresenär som inte är försäkrad enligt ovan men som är innehavare av ett Handelsbankens Platinumkort, Allkort eller Bankkort MasterCard anses även medresenären vara försäkrad med den omfattning som gäller för ditt kort.

För att omfattas av ditt försäkringsskydd ska medresenär resa tillsammans med dig och följa samma reseplan, resetider och resmål."
 

NotRyan

Medlem
Handelsbanken Platinum kan du betala in så du ligger plus på och därigenom öka ditt köputrymme. Dessutom har dom ett av de bästa försäkringspaketen jag sett, I stil med Amex Platinum.
 
Toppen