Vi besökte Bali maj 2014 och blev som många väldigt förtjusta i ön. Då flög vi ekonomi med Emirates, KLM och Garuda med byte i Singapore på utresan och Jakarta på hemresan. Dock var biljetterna väldigt prisvärda 11 500 kr för två. När det var dags igen så var det minst business som gällde och helst First och utnyttjande av AMEX voucher. Lyckades få till en bokning för en resa i oktober 2018 med Thai first ut via München (747) och hem i Firsta via Frankfurt (A380) och var nöjd med den bokningen. Thai hade då A350 i business på rutten Bangkok-Denpasar och i och med det skulle jag få in två typer jag inte flugit tidigare. (747 och A350). Min fru opererade dock ryggen i september så det var bara att omboka. Ny bokning i februari 19 och då ut och hem med Thai first via Frankfurt. Kring jul så insåg vi att inte denna resa heller skulle kunna genomföras och min voucher gällde bara 18 så snabb ombokning igen. Lyckades hitta Thai First via Paris ut och London hem med utresa den 9/5 och hem den 28/5. Sedan bar det sig inte bättre än att hon även skulle operera ena höften och operationen dröjde och avresan närmade sig. Operationen blev av 2 veckor innan vi skulle anlända till Bali och hon fick läkarens välsignelse att åka om det läkt efter stygnen. Dagen innan vår avresa så stod det klart att vi kunde åka, puh. Det hade ju gått att avboka men då hade jag gått misste om vouchern.Hade dessutom bokat rullstolsassistans vilket bortsett från anledningen till detta är väldigt bra att ha då man får förtur på de flesta ställen.
Övernattning på Clarion Arlanda och hyfsat tidig avresa till Paris med SAS. Eftersom det var strax efter strejken så var det glest i kabinen. Kände flera i besättningen så det blev en trevlig start.
Rullstolsassistans till Star Alliance lounge i Paris och det inre rummet för First. Piper Heidseck som dryck smakade bra. I övrigt hyfsat matutbud

Sedan rullstol+promenad till Thai och rad 2. Vi blev väldigt väl mottagna ombord och fick ett glas bubbel. De förklarade att de pga tullrestriktioner inte serverade Champagne på marken men vi skulle senare få Dom Perignon. De delade ut menyn och tog beställning. Valde en biff som huvudrätt.
Efter en stund i luften kom de med Dom Perignon och sedan påbörjades matserveringen med canapéer, kaviar och biffen (som var lite för rare men god). Lite ost och därefter pyjamas och blev nedbäddad.


Frukost

Framme i Bangkok blev det golfbil till loungen och lite häng där ett tag innan 747:an tog oss vidare. Firststolarna hade hela tiden varit blockade men jag lyckades i loungen få dem att släppa så vi fick 3 E/F. Dagens maskin var drygt 25 år gammal och målad med Star Alliance. När jag kom in i kabinen så var första intrycket, vad öppet. Det var äldre inredning något sliten utan småbås. En lite kul grej var att fotpallen kunde manövreras närmare via fjärrkontrollen. Valde en asiatisk kyckling som smakade gott och lite kryddigt. Gula änkan serverades som champagne.

Väl framme på Bali i tid så hade vi förbokat en taxi som tog oss till hotellet i Sanur där vi bokat 19 nätter. Griya Santrian vilket jag kan rekommendera. Bra frukost och nära till det mesta. Bra standard och bra service. Stranden precis vid hotellet. Där hade vi det skönt i nästan tre veckor.

Hemresa den 28/5. Lyckades återigen få 3 E/F. Denna gång i en 15 år gammal maskin som var riktigt fräsch. 9 platser längst fram med småbås. Hade förbokat en pepparbiff som var ok. Pepparsåsen smakade mest brunsås så fick peppras ordentligt.

Loungehäng med lite massage i Bangkok innan långa turen mot London på platserna 1 E/F.
Denna gång Dom Perignon även på marken. Kaviar och hade förbokat Lobster Termidor som smakade utmärkt.
I London blev det Silver Kris loungen innan premiärtur med SAS Ireland, vilket var riktigt bra.
Sammanfattning: Thai levererade både i First och business. Möjligen att servicen var något vassare från Paris än till London.
Övernattning på Clarion Arlanda och hyfsat tidig avresa till Paris med SAS. Eftersom det var strax efter strejken så var det glest i kabinen. Kände flera i besättningen så det blev en trevlig start.
Rullstolsassistans till Star Alliance lounge i Paris och det inre rummet för First. Piper Heidseck som dryck smakade bra. I övrigt hyfsat matutbud

Sedan rullstol+promenad till Thai och rad 2. Vi blev väldigt väl mottagna ombord och fick ett glas bubbel. De förklarade att de pga tullrestriktioner inte serverade Champagne på marken men vi skulle senare få Dom Perignon. De delade ut menyn och tog beställning. Valde en biff som huvudrätt.
Efter en stund i luften kom de med Dom Perignon och sedan påbörjades matserveringen med canapéer, kaviar och biffen (som var lite för rare men god). Lite ost och därefter pyjamas och blev nedbäddad.




Frukost

Framme i Bangkok blev det golfbil till loungen och lite häng där ett tag innan 747:an tog oss vidare. Firststolarna hade hela tiden varit blockade men jag lyckades i loungen få dem att släppa så vi fick 3 E/F. Dagens maskin var drygt 25 år gammal och målad med Star Alliance. När jag kom in i kabinen så var första intrycket, vad öppet. Det var äldre inredning något sliten utan småbås. En lite kul grej var att fotpallen kunde manövreras närmare via fjärrkontrollen. Valde en asiatisk kyckling som smakade gott och lite kryddigt. Gula änkan serverades som champagne.

Väl framme på Bali i tid så hade vi förbokat en taxi som tog oss till hotellet i Sanur där vi bokat 19 nätter. Griya Santrian vilket jag kan rekommendera. Bra frukost och nära till det mesta. Bra standard och bra service. Stranden precis vid hotellet. Där hade vi det skönt i nästan tre veckor.

Hemresa den 28/5. Lyckades återigen få 3 E/F. Denna gång i en 15 år gammal maskin som var riktigt fräsch. 9 platser längst fram med småbås. Hade förbokat en pepparbiff som var ok. Pepparsåsen smakade mest brunsås så fick peppras ordentligt.




Loungehäng med lite massage i Bangkok innan långa turen mot London på platserna 1 E/F.
Denna gång Dom Perignon även på marken. Kaviar och hade förbokat Lobster Termidor som smakade utmärkt.





I London blev det Silver Kris loungen innan premiärtur med SAS Ireland, vilket var riktigt bra.
Sammanfattning: Thai levererade både i First och business. Möjligen att servicen var något vassare från Paris än till London.