Senaste nytt

Resa till Usa via Kanada

palmen

Moderator
Hej, har en fråga om vända resan, från usa till eu via montreal.
Föreslagen rutt, 57 min transit
Min connection air canada till air canada ska var 40 min då?
Visa bifogad bild 123745

Rätt tolkat? Behöver jag checka om baggae likt när man gör transit inom usa eller det sköts hela vägen?
Jag tolkar det som du med MCT. Du ska inte behöva hämta något bagage då du är i transit. I USA gör du alltid immigration oavsett om du ska vidare eller ej, så där är det inget egentligen som heter att vara i transit.
 

MrRob

Medlem
Om vi reser CPH-FRA-EWR-LAX-YVR-HNL på en genomgående biljett - är det bara på EWR vi behöver hämta ut bagaget -> gå igenom customs -> checka in bagaget igen?

(Att vi behöver gå igenom customs i YVR är jag med på.)
 

Senator

Moderator
Om vi reser CPH-FRA-EWR-LAX-YVR-HNL på en genomgående biljett - är det bara på EWR vi behöver hämta ut bagaget -> gå igenom customs -> checka in bagaget igen?

(Att vi behöver gå igenom customs i YVR är jag med på.)

Jag har fnulat lite på denna. Väldigt ovanligt

US Custom & Border (US CBP) sker som du skriver på EWR vid första inresa. Inrikes till LAX.

Sen är ni internationella passagerare till YVR men i transit till ”Transit-Border” där med ett nytt inträde i USA. Ganska ovanlig förfarande.

Flöde på YVR vet jag inte, men jag tror vi kan anta att det är samma som YUL och YYZ som jag känner väl.

1. Ni är på den internationella sidan vid ankomst YVR.
2. Där delas flöde:
A) Internationella transfer
B) Inträdde i Kanada
C) Transfer till inrikes Kanada
D) Transfer till US Trans-border

Ni är alltså D). Det vill säga att ni måste genom US CBP igen. Jag har åkt in i USA 15-20 gånger via YYZ/YUL, vissa gånger i transit men aldrig med bagage. Men jag tror bagaget bara kommer upp på en skärmbild och ni får lite frågor om det.

På tal om frågor, bli inte förvånad om det blir en del extra frågor på grund av rutten. Jag skulle skriva ut färdplanen och ta med den.
 

MrRob

Medlem
Jag har fnulat lite på denna. Väldigt ovanligt

US Custom & Border (US CBP) sker som du skriver på EWR vid första inresa. Inrikes till LAX.

Sen är ni internationella passagerare till YVR men i transit till ”Transit-Border” där med ett nytt inträde i USA. Ganska ovanlig förfarande.

Flöde på YVR vet jag inte, men jag tror vi kan anta att det är samma som YUL och YYZ som jag känner väl.

1. Ni är på den internationella sidan vid ankomst YVR.
2. Där delas flöde:
A) Internationella transfer
B) Inträdde i Kanada
C) Transfer till inrikes Kanada
D) Transfer till US Trans-border

Ni är alltså D). Det vill säga att ni måste genom US CBP igen. Jag har åkt in i USA 15-20 gånger via YYZ/YUL, vissa gånger i transit men aldrig med bagage. Men jag tror bagaget bara kommer upp på en skärmbild och ni får lite frågor om det.

På tal om frågor, bli inte förvånad om det blir en del extra frågor på grund av rutten. Jag skulle skriva ut färdplanen och ta med den.

Ja, rutten var inte riktigt planerad så här initalt men efter att YVR-HNL-flygningen blev framflyttad en dag p.g.a. inställt flyg så fick det bli såhär. Alternativet var att byta YVR-HNL i C till LAX-HNL i Y men det ville inte frugan så det fick bli en kreativ rutt istället.

Är egentligen inte så oroad över transiten på YVR mest nyfiken på om det incheckade bagaget måste fram en gång till. Är mer rädd för att 1h45m på EWR blir tight i dessa tider..
 

Senator

Moderator
Ja, rutten var inte riktigt planerad så här initalt men efter att YVR-HNL-flygningen blev framflyttad en dag p.g.a. inställt flyg så fick det bli såhär. Alternativet var att byta YVR-HNL i C till LAX-HNL i Y men det ville inte frugan så det fick bli en kreativ rutt istället.

Är egentligen inte så oroad över transiten på YVR mest nyfiken på om det incheckade bagaget måste fram en gång till. Är mer rädd för att 1h45m på EWR blir tight i dessa tider..

Nej jag tror inte bagaget måste fram en gång till. Jag är förvånad att ni fick platser med UA mellan EWR-LAX i Business med bonus. Tillhör ovanligheterna.
 

MrRob

Medlem
Nej jag tror inte bagaget måste fram en gång till. Jag är förvånad att ni fick platser med UA mellan EWR-LAX i Business med bonus. Tillhör ovanligheterna.

Lite överraskad själv faktiskt! Ska bli kul att testa Polaris i 767-300. Blir även C i 747-8i över Atlanten för första gången.

Men mycket kan ändra sig på fem veckor. Detta är fjärde ändringen på denna resan sedan i höstas.. :rolleyes:
 

Senator

Moderator
Lite överraskad själv faktiskt! Ska bli kul att testa Polaris i 767-300. Blir även C i 747-8i över Atlanten för första gången.

Men mycket kan ändra sig på fem veckor. Detta är fjärde ändringen på denna resan sedan i höstas.. :rolleyes:
Jag åkte själv denna B767-300ER ”High Polaris” nu i december. Helt ok för sträckan:
 

Tamas

Medlem
Jag lånar tråden och frågar hur det gick?

Jag tittar på en connection LAS-YUL-EWR (båda flighter på AC) för att komma åt bättre service jämfört med United economy, men undrar vad MCT är och hur flödet går?
Är det International to US MCT som gäller?
 

mha321

Medlem
Jag lånar tråden och frågar hur det gick?

Jag tittar på en connection LAS-YUL-EWR (båda flighter på AC) för att komma åt bättre service jämfört med United economy, men undrar vad MCT är och hur flödet går?
Är det International to US MCT som gäller?
Om det inte fnns något US-US, så borde det rimliga vara att det är den som är högst av domestic to us och international to us. Du behöver ju både igenom immigration till Kanada och immigration till USA under transfer.
 
Toppen