Senaste nytt

Resa till Prag med SAS - behövs pass?

Dr Miles,
Agö är väl inte hemma vad jag förstår på hans första inlägg?
Sitter på mobilen så kan ha missat ngt :)

Fast körkort är ju OK att legitimera sig med i Sverige. Har inte stött på några problem i Danmark heller med mitt svenska körkort som "ID-handling". Jag har nog inte sett något behov förrän nu, idag hade det varit bra att ha i plånboken.
Svenska körkortet accepteras väl fortfarande i norden som en kvarleva av gamla nordiska pass-unionen. Däremot gör det inte det i resten av Schengen.

Det betyder inte att det inte funkar - det gör det ganska ofta ändå. Men det ska egentligen inte accepteras i resten.

Just i Prag har jag två gånger stått i kö till incheckning bredvid personer som försökt legitimera sig med svenskt körkort och fått avslag på det. Däremot vet jag inte hur det har slutat eftersom jag själv använt nationella id kortet och därmed snabbt traskat iväg till fast track.

Svenska körkortet accepteras väl fortfarande i norden som en kvarleva av gamla nordiska pass-unionen.
I princip behöver nordiska medborgare inte ha pass när vi reser i våra grannländer. Men försök öppna ett norskt bankkonto utan pass. Det går inte med svenskt körkort, det går inte med nationellt id-kort, trots att jag på en direkt fråga till norska regeringskansliet fått bekräftat att svenskt nationellt id-kort ska gälla. Nejdå, pass ska det vara enligt bankerna. Eller ett norskt bankkort vars baksida är ett id-kort med ett suddigt 1x1 cm stort foto.

I princip behöver nordiska medborgare inte ha pass när vi reser i våra grannländer. Men försök öppna ett norskt bankkonto utan pass. Det går inte med svenskt körkort, det går inte med nationellt id-kort, trots att jag på en direkt fråga till norska regeringskansliet fått bekräftat att svenskt nationellt id-kort ska gälla. Nejdå, pass ska det vara enligt bankerna. Eller ett norskt bankkort vars baksida är ett id-kort med ett suddigt 1x1 cm stort foto.

Jag har öppnat danskt och t.o.m. belgiskt bankkonto utan pass (och nationellt ID-kort), förvisso som inskriven i respektive land och med eget danskt/belgiskt personnummer. Så nog går det alltid.

Men detta avgör det. På måndag går jag till polisen i Malmö!

Jag har öppnat danskt och t.o.m. belgiskt bankkonto utan pass (och nationellt ID-kort), förvisso som inskriven i respektive land och med eget danskt/belgiskt personnummer. Så nog går det alltid. Men detta avgör det. På måndag går jag till polisen i Malmö!
Välkommen till vår sida av sundet ;)

Jag flög från Prag så sent som i förra veckan och vi alla måste vid boarding visa pass innan v kom ombord. Så har det varit varje gång jag lämnat Prag under de sista 2 åren.

Skaffade nationellt ID för ett år sedan och har i princip bara dåliga erfarenheter av det - knappt några verkar veta vad det är, som tur är har jag haft passet med mig "utifall" och det är alltså en väldigt bra idé...blir ingen förlängning för min del när det löper ut om 4 år, acceptansen är usel oavsett vad lagen säger om det.

Med andra ord: Det är pass som gäller :)

Skaffade nationellt ID för ett år sedan och har i princip bara dåliga erfarenheter av det - knappt några verkar veta vad det är, som tur är har jag haft passet med mig "utifall" och det är alltså en väldigt bra idé...blir ingen förlängning för min del när det löper ut om 4 år, acceptansen är usel oavsett vad lagen säger om det.

Med andra ord: Det är pass som gäller :)

Jag hävdar motsattsen. Jag skaffade Nationellt ID när det infördes, stoppade det i plånboken direkt och där har det legat sedan dess. Jag reser fram och tillbaka med flyg över hela Europa varje månad, och nationella ID-kortet är den enda legitimationshandling som jag har med och använder. Jag hyr bil och bor på hotell och under alla dessa år har jag inte varit med om en enda incident med ID-kortet, jag har t.o.m. varit på Grönland och Färöarna med Nationellt ID trots att det egentligen inte ska gå.

Min rekommendation: Skaffa nationellt ID-kort så får passet vila!

Last edited:
Toppen