Dr. Miles
Expert
Ja, jag tänker absolut inte chansa, då får jag lösa det på annat sätt.
Hemresa med City Night Line till Köpenhamn?

City Night Line - Res billigt och avspänd genom natten i Europa
Ja, jag tänker absolut inte chansa, då får jag lösa det på annat sätt.
Resa inom Schengen. Personkontrollerna har tagits bort vid gränserna mellan Schengenländerna. Trots det måste du ha pass eller det nya nationella ID-kortet med dig, eftersom det är de enda handlingar som visar ditt medborgarskap. Det nationella ID-kortet är SIS-märkt och du beställer det hos Polisen. Obs! De lettiska och estiska myndigheterna kräver fortsatt pass, eller nationellt ID-kort, både vid ankomst/avgång. Alla resande från Frankrike ska visa upp ett giltigt ID-kort eller pass vid avgång.
Legitimation kan användas till olika ändamål. Gäller det att hämta ut ett rekommenderat brev så är det viktiga att namnet, fotot, signaturen (och ev personnumret) stämmer överens med försändelsen. Då är det ointressant med nationaliteten, och du kan använda ditt körkort som legitimation. Men när du reser är de oftast ute efter din nationalitet, och då räcker det inte med körkort. Jag har både pass och nationellt id-kort (samt körkort). Det nationella id-kortet ligger i min reseplånbok och jag behöver sällan bekymra mig när jag reser inom Schengen. Skaffa ett sådant så blir resandet smidigare.Fast körkort är ju OK att legitimera sig med i Sverige. Har inte stött på några problem i Danmark heller med mitt svenska körkort som "ID-handling". Jag har nog inte sett något behov förrän nu, idag hade det varit bra att ha i plånboken.
T ex svenskt körkort accepteras inte som giltig ID då det inte står något om nationalitet.
Ja, då flög du inte FRÅN Prag ju.
Gjorde också en ARN-PRG-ARN utan pass i höstas. Jag hade frångått min normala reserutin och fick därför inte med mig passet, upptäckte det först på flyget dit... Var nervöst ett tag, men slutade lyckligt. Inget jag vill göra igen!