Senaste nytt

Resa till MIA med mellanlandning New York

Har man tajt connection, t.ex. för planet blev sent, greppar man tag i någon personal och meddelar att man behöver gå före i kön till immigration. Sist blev mitt plan ett dryg timme sen och kön till immigration även den en dryg timme. Som svensk tänkte jag att det skulle ordna sig utan att jag behövde framhäva mig själv, så jag stod tålmodigt och väntade i kön. När det äntligen var min tur, sprang jag i full fart genom hela flygplatsen och hann precis till gaten. Där mötte jag en barnfamilj som, till skillnad från mig, inte alls verkade andfådda utan hade väl rimligen bett om hjälp vid kön.
 

palmen

Moderator
Har man tajt connection, t.ex. för planet blev sent, greppar man tag i någon personal och meddelar att man behöver gå före i kön till immigration. Sist blev mitt plan ett dryg timme sen och kön till immigration även den en dryg timme. Som svensk tänkte jag att det skulle ordna sig utan att jag behövde framhäva mig själv, så jag stod tålmodigt och väntade i kön. När det äntligen var min tur, sprang jag i full fart genom hela flygplatsen och hann precis till gaten. Där mötte jag en barnfamilj som, till skillnad från mig, inte alls verkade andfådda utan hade väl rimligen bett om hjälp vid kön.
Barnfamiljer får ibland företräde i köer utan att be om det, kan vara det också.
 

STO-ARN

Medlem
Barnfamiljer får ibland företräde i köer utan att be om det, kan vara det också.
Historia: jag flög för ex antal decennier sedan, med mina små barn 3 & 5 år ARN-JFK. Just JFK var ökänd för ändlösa och timslånga och heta immigrationsköer sommartid. Mina barn klängde/klättrade på ett korridorsmitträcke. Jag sa till dem att sluta, men precis då ramlade ett barn ner. Sedan sekunderna efter ramlade andra barnet ner, trötta efter 8 timmar ombord. Barnskriken x 2, ekade i denna korridor. Tog bara några sekunder, så var personal där från Port Authority och snabbt tog oss förbi köerna. Vi var igenom Immigration, på nolltid. Vi sa lite skämtsamt, att vi nu lärt knepet, för att snabbt passera immigration...(Barnen var OK, inga skador, men mest trötta...)
 
Toppen