Senaste nytt

Resa till MIA med mellanlandning New York

Hej,

Håller på och letar resa för mig och familjen till Miami i sommar, tyvärr är vi ganska begränsade på datumen 12-25/7 och priserna är ju extremt dyra i år jämfört med övriga år när jag åkt dit.

Men nu har jag hittat en resa från ARN vilket egentligen inte är det optimala men det går att lösa, men då är rutten ARN-JFK-MIA med 2,5 timme mellanlandning i New york. Jag har aldrig behövt åka med mellanladning i annan stad än MIA förut men är det så att vi behöver gå igenom Immigration OCH hämta ut väskorna och checka in dom igen innan vi kan åka vidare mot MIA? Och är det görbart på 2,5 timme med fru och två barn (6 & 8 år)?

Skiljer nästan 3-4 000 per biljett så känns som ett alternativ att överväga iaf.

Ja, man ska passera immigration, hämta väskorna, lämna av väskorna (speciell disk för recheck - går fort), eventuellt byta terminal och sedan genom security. 2,5 timmar ska inte vara något problem, och så länge det är bokat på samma biljett så blir man ombokad till nästa flyg om man missar. Sist jag bytte på JFK tog det runt en timme.

Jag gjorde liknande resa för drygt ett år sedan ARN-JFK-MIA med BA och AA.
Dock utan incheckat bagage och inte resande med barn...men med byte av terminal (om jag minns rätt).
Tror jag det tog 30-40min för mig och upplevde det inte som ett problem.

Vissa flygplatser och flygbolag i USA har börjat tillämpa ITIT, International to International Transfer. Detta innebär att väskorna inte behöver hämtas ut (och så småningom att immigrationen ska gå snabbare när ansiktsigenkänningen är fullt implementerad).

Tyvärr är kännedomen kring detta ganska låg, och ombordpersonalen har inte koll. Men jag bytte i Houston för ett tag sen och då gick väskorna direkt. Men det var det ingen som berättade och alla skyltar sa att man var tvungen att vänta på väskan. Så var uppmärksam på utrop och fråga personal för vad som gäller på just ditt flygbolag och flygplats.

Som andra sagt, generellt inga problem och gott om tid om allt är någorlunda i tid.

Skulle det vara förseningar och man missar flyget bokas man om till senare flight (förutsatt att allt är samma bokning).

Stort tack för dom snabba svaren, verkar som att man ska kunna gå på detta alternativ utan att vara alltför orolig helt enkelt.
Även om det är lite meckigt så sparar ni 12-16000 kronor. Lägger man fram den kalkylen samt någon hint om vad man kan göra för de pengarna så kommer nog övriga familjen instämma att det verkar vara en bra lösning.

Ibland går det ju att lägga in ett längre stopp i NY utan att det kostar extra och då kan en mellanlandning på 10-24h vara rätt trevligt för att snabbt utforska även NY (förslagsvis på hemvägen).

Nå vet ikke jeg hvilken billettklasse du reiser i, men vær oppmerksom på at dersom du booker business med SAS som inkluderer mellomlanding i USA havner du nå som hovedregel i economy innenlands (med United). Vi fløy OSL-EWR-MIA i 2022 i business saver og fikk First med United EWR-MIA. Forsøkte å booke det samme nå i desember 2023 og først når bookingen var gjennomført så jeg at vi nå hadde fått economy EWR-MIA. Denne innsparingen burde SAS kommunisere tydeligere, synes jeg. Avebestilte innen 24 timers-regelen. (Merkelig nok ser dette ikke ut til å gjelde der SAS codesharer med American, MIA-EWR kommer her opp med American first.)

Nå vet ikke jeg hvilken billettklasse du reiser i, men vær oppmerksom på at dersom du booker business med SAS som inkluderer mellomlanding i USA havner du nå som hovedregel i economy innenlands (med United). Vi fløy OSL-EWR-MIA i 2022 i business saver og fikk First med United EWR-MIA. Forsøkte å booke det samme nå i desember 2023 og først når bookingen var gjennomført så jeg at vi nå hadde fått economy EWR-MIA. Denne innsparingen burde SAS kommunisere tydeligere, synes jeg. Avebestilte innen 24 timers-regelen. (Merkelig nok ser dette ikke ut til å gjelde der SAS codesharer med American, MIA-EWR kommer her opp med American first.)
Det synes vara en intressant iakttagelse. Borde ju vara tvärtom avseende American och United.

Toppen