Senaste nytt

Resa till Maldiverna med Qatar Airways, hur uppgraderar vi bäst till Business?

Hej!

Min fästmö och jag ska flytta till Maldiverna i slutet av sommaren och jobba där kommande 1-2 åren. Företaget vi ska jobba för kommer stå för de billigaste ekonomibiljetterna som finns ute då.

Jag har idag följande på mitt Qatar konto och har guldmedlemskap:
Qcredits: 40
Avios: 92114

Min fråga är vad ni rekommenderar att jag gör för att på bästa sätt utnyttja dessa poäng för att vi ska kunna åka business ner? Har en hel del kamerautrustning som ska med som jag inte vågar checka in utan det blir handbagage.

Har försökt hitta om jag kan köpa/uppgradera för oss båda men oklart om mina poäng endast gäller för mig. Vi är inte gifta vilket gör att jag inte kan lägga in henne i "family".

Tack på förhand
 
Hej Jonas. Tack för ditt svar. Jag har SAS Amex Premium så jag misstänker att jag inte kan använda dessa poäng?

Jag såg att jag kan ”boosta/köpa” poäng hos Qatar om jag behöver mer, men kan jag använda dessa och även köpa för min fästmö? Är inte de personliga?
 

Jonas C

Medlem
Korrekt, du kan endast överföra poäng till Qatar Airways om du har ett Amex anslutet till Membership Rewards (Green, Gold, Platinum, Centurion). Det du kan göra är att köpa poängen på din fästmös konto, eller överföra dem från ditt konto mot en avgift så att ni båda har 65K på vardera konto.
 
Jag skapade precis ett konto till henne och såg att det kostar ca 19.000-20.000 sek för att köpa till 65k poäng. Då blir resan ca 7.000sek billigare för henne t.ex.

Däremot undrar jag vilken business "class" man får man man köper en award ticket så för avios. Det står bara att man köper en "business". Vet du var man hittar info om det? Tack på förhand
 

Rasmus_1

Medlem
Jag skulle vara extremt försiktigt med att spekulativt köpa poäng i den här storleksordningen om jag inte var 100% säker på att det finns tillgänglighet för awards. Generellt brukar Maldiverna var svårt att hitta biljetter till.
 
Hej Rasmu. Kan man på något sätt se om det finns reward tickets kvar?

Vet du även om man kan se vilken business variant man får när man bokar en business Award resa med Qatar. Brukar som sagt finnas 2-3 olika varianter på dom.
 

Rasmus_1

Medlem
Det är på Qatars sida du får leta tänker jag. Så vitt jag minns så bokar awards in i en legacy-kategori så inte de nya avskalde produkterna men någon med bättre koll får fylla i. Bokar mest Star Alliance-award these days.
 

Jonas C

Medlem
Hej Rasmu. Kan man på något sätt se om det finns reward tickets kvar?

Vet du även om man kan se vilken business variant man får när man bokar en business Award resa med Qatar. Brukar som sagt finnas 2-3 olika varianter på dom.
Bäst är att söka upp tillgängligheten i förväg. Qatar har två priskategorier på bonusresor, saver och "flex. Den förstnämnda är den billigaste dock med lite sämre tillgänglighet. 65K per person för saver vs 130K för "flex".

Det finns en kalendervy på Qatar Airways hemsida, alternativt så kan du använda dig av American Airlines sökmotor för att hitta platserna då tillgängligheten som visas där är samma som saver på Qatars hemsida. I vissa fall dyker tillgängligheten upp om man söker segmenten separat, så då får man ringa in och boka.

Sen får man inte glömma att Qatar även erbjuder first till Maldiverna. Poängpriset är detsamma som business om man väljer first på DOH-MLE med ett anslutande segment ARN-DOH i business.
 

Flyer722

Medlem
Hej!

Min fästmö och jag ska flytta till Maldiverna i slutet av sommaren och jobba där kommande 1-2 åren. Företaget vi ska jobba för kommer stå för de billigaste ekonomibiljetterna som finns ute då.

Jag har idag följande på mitt Qatar konto och har guldmedlemskap:
Qcredits: 40
Avios: 92114

Min fråga är vad ni rekommenderar att jag gör för att på bästa sätt utnyttja dessa poäng för att vi ska kunna åka business ner? Har en hel del kamerautrustning som ska med som jag inte vågar checka in utan det blir handbagage.

Har försökt hitta om jag kan köpa/uppgradera för oss båda men oklart om mina poäng endast gäller för mig. Vi är inte gifta vilket gör att jag inte kan lägga in henne i "family".

Tack på förhand
Skippa poängen, betala för din upgrade. Kommer till 99% finnas plats för dig +1. Kostnad kanske runt 10-15k för båda. Men utnyttja deras första erbjudande som kommer på mailen då ju närmare avgång = dyrare biljett.
 
Toppen