Senaste nytt

Resa till Madeira (Portugal) utan pass eller nid

padinni

Ny medlem
Hej!

Jag ska resa till Madeira, Portugal på måndag.
Jag ansökte om pass 7/5 och då sa man att det skulle ta upp till max 14 arbetsdagar, så skulle vara hel lugnt.

Nu har jag inte fått passet ännu och lär inte hinna få det innan måndag.

Jag har dock ett gammalt pass som gick ut i April 2022.
Hur ser chanserna ut för mig om jag chansar och åker ändå med utgånget pass och körkort?
Är det någon som varit på Madeira nyligen och vet hur kontrollerna ser ut?

Jag reser med Ving / SunClass Airlines
 

mtlmr

Medlem
Om något så är Madeira en autonom region i Portugal och har oftast ännu hårdare kriterier än fastlanden eller för den delen Spanien.

Spontant känns chansen ytterst liten.
 

padinni

Ny medlem
Om något så är Madeira en autonom region i Portugal och har oftast ännu hårdare kriterier än fastlanden eller för den delen Spanien.

Spontant känns chansen ytterst liten.

Ok, får försöka fixa provisoriskt på fredag.
Ska resa från kastrup så kanske kan lösa i Malmö eller Sturup
 

airac

Medlem
Om något så är Madeira en autonom region i Portugal och har oftast ännu hårdare kriterier än fastlanden eller för den delen Spanien.

Spontant känns chansen ytterst liten.
Det stämmer, men likaväl med i Schengen. Madeiras flygplats skriver på webbsidan: Passports and Visas | Madeira Airport
Although European citizens are not required to present a national identity document or passport to cross the border between two countries within the Schengen area, it is recommended that you have your documents with you, as they may be requested at any time during your trip.

Please note that your driver's permit, bank cards and tax identification documents are not considered valid travel or identification documents.
 

SK989

Medlem
Om något så är Madeira en autonom region i Portugal och har oftast ännu hårdare kriterier än fastlanden eller för den delen Spanien.

Spontant känns chansen ytterst liten.
Jag skulle säga tvärtom. Kontrollen av pass/ID vid utresa från Sverige inom Schengen är ofta ingen kontroll alls. Madeira har inga särskilda kontroller av pass/ID än övriga Portugal. Flygbolagens kontroll inom Schengen är sällan noggrann, man kollar i stort bara att namn på biljett och ID-handling är detsamma - om man kollar alls. Många Schengenländer gör som Sverige, man kollar inga resehandlingar inom Schengen. Jag skulle resa med utgånget pass.
 

Gerad88

Medlem
Jag skulle säga tvärtom. Kontrollen av pass/ID vid utresa från Sverige inom Schengen är ofta ingen kontroll alls. Madeira har inga särskilda kontroller av pass/ID än övriga Portugal. Flygbolagens kontroll inom Schengen är sällan noggrann, man kollar i stort bara att namn på biljett och ID-handling är detsamma - om man kollar alls. Många Schengenländer gör som Sverige, man kollar inga resehandlingar inom Schengen. Jag skulle resa med utgånget pass.
Känns dumt att chansa :p provisoriskt pass känns ju smartare.
 

padinni

Ny medlem
Fixade provisoriskt idag i malmö var lång kö och stängdes nästan direkt vid öppning, jag var där 1,5 timmar innan öppning och lyckades få provisoriskt. Tack för alla svar
 
Toppen