Senaste nytt

Resa till Israel + Egypten/Jordanien/Saudi Arabien?

Mimmisa

Medlem
Jag är tvungen att ta en semestervecka till innan året är slut och vill åka utanför Europa men ändå inte så långt. Tankarna går till att åka till Israel och kombinera det med något av länderna som gränsar till södra Israel, alltså Jordanien och Egypten samt Saudi Arabien från Jordanien. Jag har tidigare inte besökt något av länderna och undrar hur det fungerar med att transportera sig mellan de olika länderna? Har hittat dagsturer att göra till Jordanien från Israel, men inte hittat så mycket info om hur man åker över gränserna själv.
Frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

- Vilka platser och saker att göra bör man inte missa?
- Tips på transportmetoder. Behövs det en transport till gränsen i Israel, åka över gränsen till nästa land och sen en ny transport därifrån?
- Finns det dagsturer till Saudi Arabien?
- Hur säkert bedömer ni att det är att resa i området som ensam kvinna? Är väldigt resvan, men kan ju vara lite tufft i vissa länder ibland (har koll på UD's info, men personliga upplevelser uppskattas).
- Har bland annat kollat på att ta några nätter på Mövenpick i Taba i Egypten, erfarenheter därifrån?
- Övriga tips för att resa däromkring uppskattas.
- Även tips på andra destinationer inom 6-7 timmar med flyg från ARN/CPH som är värt att besöka i november i 9-10 dagar uppskattas.

Tack på förhand!
 
Jag är tvungen att ta en semestervecka till innan året är slut och vill åka utanför Europa men ändå inte så långt. Tankarna går till att åka till Israel och kombinera det med något av länderna som gränsar till södra Israel, alltså Jordanien och Egypten samt Saudi Arabien från Jordanien. Jag har tidigare inte besökt något av länderna och undrar hur det fungerar med att transportera sig mellan de olika länderna? Har hittat dagsturer att göra till Jordanien från Israel, men inte hittat så mycket info om hur man åker över gränserna själv.
Frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

- Vilka platser och saker att göra bör man inte missa?
- Tips på transportmetoder. Behövs det en transport till gränsen i Israel, åka över gränsen till nästa land och sen en ny transport därifrån?
- Finns det dagsturer till Saudi Arabien?
- Hur säkert bedömer ni att det är att resa i området som ensam kvinna? Är väldigt resvan, men kan ju vara lite tufft i vissa länder ibland (har koll på UD's info, men personliga upplevelser uppskattas).
- Har bland annat kollat på att ta några nätter på Mövenpick i Taba i Egypten, erfarenheter därifrån?
- Övriga tips för att resa däromkring uppskattas.
- Även tips på andra destinationer inom 6-7 timmar med flyg från ARN/CPH som är värt att besöka i november i 9-10 dagar uppskattas.

Tack på förhand!
Jag har rest med bussar / taxi i Jordanien, mellan Amman, Aqaba och Petra… några avstickare till döda havet och lite ökensightseeing. Reste Amman till Jerusalem mer buss, inga problem. Bad att få israeliska stämpeln på papper istället för i passet (viktigt om du skall vidare till vissa muslimska länder). Reste med buss och taxi i Israel och sedan också på Västbanken i Palestina (stor rekommendation !!)

Detta var 10 år sedan… om det är nu som då (tror ändå det är ganska likt) så är det helt ok om du är lite resvan…
 
Senast jag var i Israel för runt 7 år sedan så fick man inte längre stämpel i passet utan det skrevs istället ut en liten lapp typ som ett kvitto som man kunde förvara i passet (och ta bort om man reser någonstans där ett Israelbesök ev. skulle vara ett problem). Detta ser jag således inte som ett problem längre, om man fortfarande har kvar samma system.

Huruvida det är svårt att resa som ensam kvinna i Saudiarabien beror till stora delar på vart du reser. Vissa områden är mer konservativa än andra. Senast jag var i Saudiarabien (november 2022) så var jag i Al Jubail. Jag och en kvinnlig kollega rörde oss fritt. Hon gav sig dessutom ut på egna "äventyr" utan problem. På avresedagen hade vi 12 timmar att slå ihjäl i väntan på flyget hem. Vi tänkte då besöka "the old town" men det avråddes vi från av både hotellet och vår lokala affärspartner då det tydligen är väldigt konservativt där och min kollega inte klädde sig traditionellt.

Jeddah uppfattar jag som betydligt mer avslappnat (mindre konservativt) än Riyadh. Min erfarenhet från Riyadh är dock 7-8 år gammal så det kan ju ha ändrats efter att man nu har en plan att öka turismen till landet.

Min slutsats är tyvärr att det är svårt att ge ett generellt svar på hur lätt eller svårt det är att resa som ensam kvinna i Saudiarabien eftersom det beror på vart man ska och var man är. Förslaget är väl att fråga efter rekommendationer på plats och att vara lyhörd för vad som sägs. Och är man osäker så är det kanske bättre att anamma försiktighetsprincipen.

Jag har ingen erfarenhet från dagsturer till Saudiarabien så det kan jag inte svara på, även om min magkänsla säger att det inte finns. Det har dock hänt att min magkänsla har haft fel. :) (säg det inte till någon ;))
 

Tostarp

Medlem
Kolla ev visumregler först. Vissa gränsövergångar kan säkert ta väldigt lång tid. Olika gränsövergångar kan också ha olika regler (Typ Västberlin).
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen