Senaste nytt

Resa till Hong Kong

• Jag har läst att man kan skaffa Octopus card, tycker ni det är värt det?
  • Om frågan är ja på punkten ovan: kan man köpa det och ladda kortet med pengar med Amex? Eller är det ett vanligt kontokort som gäller? Eller är det så jävligt att det är cash som gäller?
  • Det verkar vara en avgift på 50 Hong Kong dollar för Octopus kortet, när man sedan lämnar tillbaka kortet, får man då tillbaka eventuella pengar som är kvar på kortet inkl denna avgift på 50 dollar? Jag har förstått det som att det är så, men skulle vilja få det bekräftat av någon som har koll.
  • Om man är 2st, behöver man varsitt kort då, eller kan man tex åka tunnelbanan med samma kort?
  • I själva Hong Kong, kan man använda kort (helst Amex) i alla restauranger, taxis, affärer och aktiviteter (tex för att ta sig till Victoria Peak, etc), eller är det cash som gäller?
  • Vad är enligt er det enklaste/bästa sättet att transportera sig? Taxi eller tunnelbana?
  • Jag har kollat, och det krävs inget visum för att åka dit, men ifall någon annan kan bekräfta det skulle det också vara tacksamt. Lite surt att åka dit och sedan bli stoppad.

Ja du ska skaffa ett Octopus card, lättast tycker jag är på flygplatsen på samma ställe som man köper Airport expressbiljetter (manuell disk). Det går bara att betala med kontanter, 50 HKD avgift får du tillbaka när du lämnar tillbaka kortet. Taxi kostar bara några kronor, men Octopus card går även att använda på många restauranger, Starbucks etc. även om man då såklart missar poäng. Jag är mest på Island-sidan när jag är där och där fungerar AMEX oftast tycker jag. Taxi är strikt cash, men MTR är väldigt smidig så det rekommenderar jag. Nej det behövs inget visum, som svensk kan man vara där i upp till 90 dagar utan något visum.

Mina kontakter i HK påstår att Uber är lite av en gråzon, så om man råkar ut för en olycka kan det bli problem. Jag har åkt det själv utan problem men tycker att taxi/MTR fungerar så pass bra.

Övriga saker man kan göra är att åka Ding-Ding, lite skoj faktiskt även om det inte är det effektivaste transportsättet. Åka spårvagnen upp till Victoria Peak, åka rulltrappan som går neråt kl 6-10 och upp 10-24, Man Mo templet passar ju fint om man gillar doften av rökelse, mycket rökelse, Star Ferry över till Kowloon, har man gott om tid kan Lantau Island vara ett skönt avbrott eller förlägga en natt i Macau. Annars är det ett härligt ställe att bara vandra runt och gå vilde i

Toppen