Senaste nytt

Resa till Hong Kong

konsumtion

Medlem
Hej

Kommer resa till Hong Kong och kommer vara där i ca 1 vecka och har lite frågor. Jag har sökt och hittat en del intressanta saker att göra när man är där, men skulle vilja få en del input från er:

• Jag har läst att man kan skaffa Octopus card, tycker ni det är värt det?
  • Om frågan är ja på punkten ovan: kan man köpa det och ladda kortet med pengar med Amex? Eller är det ett vanligt kontokort som gäller? Eller är det så jävligt att det är cash som gäller?
  • Det verkar vara en avgift på 50 Hong Kong dollar för Octopus kortet, när man sedan lämnar tillbaka kortet, får man då tillbaka eventuella pengar som är kvar på kortet inkl denna avgift på 50 dollar? Jag har förstått det som att det är så, men skulle vilja få det bekräftat av någon som har koll.
  • Om man är 2st, behöver man varsitt kort då, eller kan man tex åka tunnelbanan med samma kort?
  • I själva Hong Kong, kan man använda kort (helst Amex) i alla restauranger, taxis, affärer och aktiviteter (tex för att ta sig till Victoria Peak, etc), eller är det cash som gäller?
  • Vad är enligt er det enklaste/bästa sättet att transportera sig? Taxi eller tunnelbana?
  • Jag har kollat, och det krävs inget visum för att åka dit, men ifall någon annan kan bekräfta det skulle det också vara tacksamt. Lite surt att åka dit och sedan bli stoppad.

Ifall ni även har några intressanta förslag på saker att se så är det också uppskatta, även om det känns som att jag har någorlunda koll på den biten känns det som.

Hej!
Jag har ingen erfarenhet av octupus Card tyvärr och bara varit i Hong Kong max 4 dagar.

Jag tycker de går bäst med taxi och sen snabbtåg mellan flygplatsen och Hong Kong. Sedan gillar jag att gå till ställen, hoppar på ett tåg ibland men inget jag ”föredrar”.
Taxi är dock big NO NO om de regnar eller är under rusningstrafik då är de bara kö överallt.

Visum behövs inte om du inte lämnar Hong Kong som region. Detta gör SU då med tåg och kan köpa ”visa” i ankomsthallen Hongkong / shenzhen för några hundra kronor (billigare där
Än på flygplatsen).

Jag handlar bara på Amex och Mastercard (båda SAS) i Hong Kong. trevlig resa!

Octopus er cash...Hvis du er heldig betaler du med cc men der skal erlægges et højere beløb som man kan få refunderet til sidst

- Octopus Card - Where To Buy, Types, Refund & Where To Use in Hong Kong
- Köp två eftersom du får tillbaka depositionen samt insatta pengar på korten.
- Du betalar insättningen på kortet med kreditkortet så AMEX funkar att betala med (generellt)
- Taxi eller tunnelbana = båda. Fantastiskt billigt att åka tunnelbana. Typ 5-6 kr. Sedan är iofs taxi väldigt billigt också. Typ 25 kr som lägst men då kommer man 3 km eller nått sånt på den pengen.

Hej

Kommer resa till Hong Kong och kommer vara där i ca 1 vecka och har lite frågor. Jag har sökt och hittat en del intressanta saker att göra när man är där, men skulle vilja få en del input från er:

• Jag har läst att man kan skaffa Octopus card, tycker ni det är värt det?
  • Om frågan är ja på punkten ovan: kan man köpa det och ladda kortet med pengar med Amex? Eller är det ett vanligt kontokort som gäller? Eller är det så jävligt att det är cash som gäller?
  • Det verkar vara en avgift på 50 Hong Kong dollar för Octopus kortet, när man sedan lämnar tillbaka kortet, får man då tillbaka eventuella pengar som är kvar på kortet inkl denna avgift på 50 dollar? Jag har förstått det som att det är så, men skulle vilja få det bekräftat av någon som har koll.
  • Om man är 2st, behöver man varsitt kort då, eller kan man tex åka tunnelbanan med samma kort?
  • I själva Hong Kong, kan man använda kort (helst Amex) i alla restauranger, taxis, affärer och aktiviteter (tex för att ta sig till Victoria Peak, etc), eller är det cash som gäller?
  • Vad är enligt er det enklaste/bästa sättet att transportera sig? Taxi eller tunnelbana?
  • Jag har kollat, och det krävs inget visum för att åka dit, men ifall någon annan kan bekräfta det skulle det också vara tacksamt. Lite surt att åka dit och sedan bli stoppad.

Ifall ni även har några intressanta förslag på saker att se så är det också uppskatta, även om det känns som att jag har någorlunda koll på den biten känns det som.

* Octopus card är supersmidigt, definitivt värt det.
* Ingen aning om det fungerar med Amex, skadar aldrig att försöka. Men kortet kan laddas i convience exempelvis store 7-eleven , i alla MTR stationer.
* Ja det stämmer, du får tillbaka pengarna.
* Skaffa två stycken. Även om det skulle gå att "langa över kortet" över spärrarna i mtr.
* Beror lite på hur lokalt man kör. Runt alla centrala distrikt går kort bra, men cash är king i HK. Varnar dig för taxin då alla inte tar kort, tror inte ens jag har sett det förutom octapus.
* Tunnelbana garanterat. Däremot om du ska över från HK island <-> kowloon så är det taxi som gäller när MTR har stängt för att korsa vattnet. Tror de stänger runt 1.30, ladda ner appen och kika.
*Stämmer inget visum behövs.

Vad säger HK-rävarna om taxi vs Uber? Tycker Uber generellt är smidigt då man just slipper hålla på med kontanter.

* Octopus card är supersmidigt, definitivt värt det.
* Ingen aning om det fungerar med Amex, skadar aldrig att försöka. Men kortet kan laddas i convience exempelvis store 7-eleven , i alla MTR stationer.
* Ja det stämmer, du får tillbaka pengarna.
* Skaffa två stycken. Även om det skulle gå att "langa över kortet" över spärrarna i mtr.
* Beror lite på hur lokalt man kör. Runt alla centrala distrikt går kort bra, men cash är king i HK. Varnar dig för taxin då alla inte tar kort, tror inte ens jag har sett det förutom octapus.
* Tunnelbana garanterat. Däremot om du ska över från HK island <-> kowloon så är det taxi som gäller när MTR har stängt för att korsa vattnet. Tror de stänger runt 1.30, ladda ner appen och kika.
*Stämmer inget visum behövs.

Så det räknas som ett köp med Amex och inte en insättning/uttag av pengar om man laddar ett octopus card?

Jag brukar gå och åka tunnelbanan. Tar taxi ibland. Jag brukar gå så pass mycket att jag inte bemödat mig med att skaffa Octopus kort.
Kort brukar funka ganska bra, men inte överallt så se till att ha ett antal hundra i cash också. För att betala biljetten för att åka med Peak tram till Victoria's Peak accepteras inga kreditkort, däremot Octopus kort om jag inte minns fel. Och cash så klart.

Till och från flygplatsen åker jag alltid Airport Express. För att ta mig till tågstationen åker jag oftast någon av de gratis shuttle bus som passerar flera av de vanligaste hotellen.

Visum behövs inte, åtminstone inte med svenskt pass.

Vad säger HK-rävarna om taxi vs Uber? Tycker Uber generellt är smidigt då man just slipper hålla på med kontanter.

Tyvärr så kommer du förmodligen behöva hålla på med kontater oavsett båda. Jag brukar ta taxi då de kryllar i Hong Kong. Tycker defintivt att det går snabbare att haffa en taxi.

Toppen