Senaste nytt

Resa till Costa Rica med SAS EuroBonus Amex 2-4-1

På ett ungefär hur många EB poäng mellan tummen och pekfingret går det åt för att boka ToR till Costa Rica från Sverige med Star alliance i Go/ Business ?

Inte för business. Sen är det väl inget som säger att det ska bokas idag? Den rutten kan hållas som ett alternativ.
Förvisso, men kan man förutsätta att trådstartaren är i startgropen om man redan nu gör sig besväret att slänga ut frågan? Om man nu är så sugen på Lufthansa, varför inte till Panama istället för Mexico City?

Förvisso, men kan man förutsätta att trådstartaren är i startgropen om man redan nu gör sig besväret att slänga ut frågan? Om man nu är så sugen på Lufthansa, varför inte till Panama istället för Mexico City?
Jag ville bara föra in alternativ som inte gick via USA. Hade glömt/missat att Lufthansa flyger till Panama. Då finns det ju ännu större chanser till att slippa jobbiga byten i USA.

Jag ville bara föra in alternativ som inte gick via USA. Hade glömt/missat att Lufthansa flyger till Panama. Då finns det ju ännu större chanser till att slippa jobbiga byten i USA.
Det trista med Mexico City är att ska du connecta till San José behöver du ett extra stopp då ingen star alliance carrier kör direkt så vitt jag vet(?). Avianca till SAL eller Copa till PTY om jag minns rätt

Aha, är det så? Har kollat lite grann på en möjlig award till centralamerika.

Betyder nedan att det är codeshare-problematik med icke-*A?
ScreenShot066.jpg

Det är lite klurigt med business-awards till SJO eftersom United är snåla med tillgängligheten dit till/från USA. Det alternativ som jag tror är enklast att sy ihop är att åka Avianca London - Bogota - San Jose och SAS mellan Stockholm och London. De verkar ha gott om award-tillgänglighet i business enligt Expertflyer när jag tittade på lite random datum. Med utresa 2 november och hemresa 29 november finns t ex 3 biljetter tillgängliga i business award (I-klass). Nackdelen är att det kostar lite mer poäng (140.000 vill jag minnas) eftersom man mellanlandar i Sydamerika, som är en dyrare zon. London - Bogota körs med deras dreamliner i 1-2-1-konfig i business - verkar vara en rätt trevlig kärra.

Billigast bör bli nåt sånt här:
2 vuxna i business hela vägen 110000 poäng och 1500 kr
2 vuxna i ekonomi hela vägen 70000 poäng och 1500 kr
1 barn i ekonomi, bara SAS, 30000 poäng (alltså de som du kommer ha kvar av dina 150k) och 500 kr
1 biljett för barnet, ORD-SAL-SJO, 3400 kr
Finns 3+2 platser CPH-ORD t/r 14 nov och hem 28 nov. Finns andra datum via Stockholm.
Finns 2+2 platser ORD-SAL-SJO t/r 15 nov (övernattning i Chicago alltså) och hem 28 nov.
2017-11-14 CPH-ORD 1540-1810
2017-11-15 ORD-SAL 1435-1915 SAL-SJO 2010-2130
2017-11-28 SJO-SAL 0547-0710 SAL-ORD 0800-1240 ORD-CPH 2205-1320

Min erfarenhet är att det finns mycket fler bonusplatser till Mexico City än till Panama City. Framförallt i Business, då det är den minsta businesskabinen i A340an som går till PTY.
Det alternativ som jag tror är enklast att sy ihop är att åka Avianca London - Bogota - San Jose och SAS mellan Stockholm och London. De verkar ha gott om award-tillgänglighet i business enligt Expertflyer när jag tittade på lite random datum. Med utresa 2 november och hemresa 29 november finns t ex 3 biljetter tillgängliga i business award (I-klass). Nackdelen är att det kostar lite mer poäng (140.000 vill jag minnas) eftersom man mellanlandar i Sydamerika, som är en dyrare zon.
Det oftast god tillgänglighet till BOG, oavsett om åker från London, Madrid, Barcelona med Avianca eller från Frankfurt med Lufthansa - men du passerar en dyrare zon. Från första inlägget i 2-4-1-tråden: (SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Man får inte passera en dyrare tredje zon*. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern T/R, får du inte flyga via Sydostasien som är en dyrare zon: Europa-Sydostasien är dyrare än Europa-Mellanöstern)
London - Bogota körs med deras dreamliner i 1-2-1-konfig i business - verkar vara en rätt trevlig kärra.
Avianca är ett riktigt bra bolag och deras Dreamlinern är bra kabin, men det finns bättre alternativ för den mjuka produkten på longhaul. På shorthaul är de dock i särklass bland de bästa.

Toppen