Senaste nytt

Resa på samma flyg som sin kund - men i högre klass

johannesa

Medlem
Jag tror att den här frågan har varit uppe tidigare men lyckades inte hitta tråden. Jag ska imorgon åka till Las Vegas och har efter tips här lyckats boka in mig på en mycket rimlig prissatt förstaklassbiljett med British Airways. Nu har jag fått reda på att en av mina kunder kommer flyga med samma flyg, högst troligt inte i First.

Jag styr över mina resor själv och har naturligtvis inte debiterat kunden för en förstaklassbiljett men det är klart att det inte skulle se bra ut. När jag rest i business har jag någon gång dragit "jag uppgraderade med poäng" kortet för att inte väcka frågor när jag stött på bekanta eller kunder vid boarding men i det här läget tror jag inte det skulle funka.

Nu funderar jag mer rent praktiskt hur jag ska hantera detta. Jag hoppas på att inte behöva stöta ihop med min kund överhuvudtaget. Som jag har räknat ut det är min bästa chans att boarda så tidigt som möjligt och sätta mig på 1A så fort jag bara kan. Eftersom Premium Economy ligger omedelbart bakom First-kabinen i den B747 som jag ska flyga med finns det en viss risk att min kund skulle kunna sitta där och då borde tidig boarding och en sen deboarding vara det bästa alternativet.

Hur gör ni?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag tror att den här frågan har varit uppe tidigare men lyckades inte hitta tråden. Jag ska imorgon åka till Las Vegas och har efter tips här lyckats boka in mig på en mycket rimlig prissatt förstaklassbiljett med British Airways. Nu har jag fått reda på att en av mina kunder kommer flyga med samma flyg, högst troligt inte i First.

Jag styr över mina resor själv och har naturligtvis inte debiterat kunden för en förstaklassbiljett men det är klart att det inte skulle se bra ut. När jag rest i business har jag någon gång dragit "jag uppgraderade med poäng" kortet för att inte väcka frågor när jag stött på bekanta eller kunder vid boarding men i det här läget tror jag inte det skulle funka.

Nu funderar jag mer rent praktiskt hur jag ska hantera detta. Jag hoppas på att inte behöva stöta ihop med min kund överhuvudtaget. Som jag har räknat ut det är min bästa chans att boarda så tidigt som möjligt och sätta mig på 1A så fort jag bara kan. Eftersom Premium Economy ligger omedelbart bakom First-kabinen i den B747 som jag ska flyga med finns det en viss risk att min kund skulle kunna sitta där och då borde tidig boarding och en sen deboarding vara det bästa alternativet.

Hur gör ni?
Jag säger som det är. Det blir kletigt att försöka gömma sig eller hitta på undanflykter.
Däremot hade jag varit tydlig med att jag inte debiterade merkostnaden från ekonomi/business upp till first.

Hur gör ni?
Du menar att om du boardar sent är risken han ser dig gå på från Premium eco sätet (om han sitter där)?

Jag vet inte exakt vart man boardar (var dörren sitter) men om det är främsta borde väl first va direkt till vänster och sedan dass + galley så då måste det bästa vara komma sist och snabbt smita vänster. Att komma tidigt gör väl att ni riskerar ses i gaten redan? Och får du där frågan står du inför en svår förklaring då en naturlig fråga alltid är vart nån sitter?

Jag skulle flyga till Vancouver för några år sedan med British Airways för mitt företag som jag hade då, skulle ha ett kundmöte i Vancouver där jag skulle köpa produkter. Hade bokat Business biljett till mig själv tur och retur Göteborg-Vancouver och i London möter jag min kund (butikschefen). Efter vårt möte i Vancouver i butiken och väl hemma så faktuerade jag honom för min biljett och han sa ingenting om det. Han flög visserligen business också till Vancouver.

Åker man eco el premium eco vill man boarda tidigt för att få space för handbagage :)
Åker kunden samma klass kan han inte säga något...

Åker kunden business sitter han långt ifrån enligt config, men visst, då är det större risk boarda sent på båda....

Toppen