Senaste nytt

Resa nattetid: För- & Nackdelar

Hej!

Kanske en lustig fråga. Jag har tänkt att flyga till Thailand och jag skulle vilja lyssna på er feedback om jag ska resa dit på kvällstid (20.00 ~) och hem (24.00 ~).

Jag är van med morgontider (både dit- och hem).

Spontant känner jag att hemdagen kan bli ganska trälig. Säkerligen vill jag bara sätta mig på ett flyg och komma hem. Å andra sidan är en "nackdel" när jag åker på morgonen att jag är himla pigg på planet.

Detta är inget vetenskapligt....vill gärna lyssna hur ni resonerar. :)

(Att resa dag/morgontid kostar 2000-3000 kr mer)

Jag föredrar nattflyg om jag reser Business och behöver sova. Dagflyg reser jag helst i First.
Är det ekonomi skulle jag undvika nattflyg om det går.

Att resa med avgångstid på kvällen svensk tid är perfekt om man vill sova bort så mycket som möjligt och inte har någon brådska att resa vidare när man kommer fram. Man har bättre utbyte av första dagen om man fått sova några timmar på planet.

I valet mellan dagflygning eller nattflygning hem tycker jag nattflyget är givet. Går planet efter 01:00 så kan väntan bli ganska dryg men fortfarande bättre än en dagflygning.

Edit: Ovan resonemang bygger på att det inte är First vi pratar om för det omkullkastar hela resonemanget :)

Österut vill jag flyga på natten, gärna avgång så sent som möjligt. Någonstans mellan 22-00 är perfekt. Middag i loungen eller på någon vettig flygplatsrestaurang så jag kan skippa middagen ombord. Och direkt när bälteslampan är släkt så bäddar jag sängen och somnar. Brukar hoppa över frukosten också om jag inte vaknar tidigt.

Generellt gäller att åker jag öster ut vill jag flyga så sent som möjligt för att öka chansen att jag sover på planet. Västerut, norrut och söderut vill jag flyga dagsflygningar för att sen sova på hotell istället.

Toppen