Senaste nytt

Resa med SK935

011430121

Medlem
En resa till SFO som SAS ställts in och flyttat flera gånger och jag flyttat fram vid ändringarna, så kom dagen när resan sker, när den bokades så skulle det vara en MR resa som skulle fixa även kommande år som EBD, klarade fjolåret till EBD utan poängen från denna resa
Resan startade från ARN med SK1419 till CPH, avresan blev ca 20 minuter försenad tack vare att gate personalen blundar när passagerna går igenom med halva bohaget istället för att de plocka bort några väskor och skicka det till lastutrymmet direkt.

Maskinen var knökar full.
Pursern kommer fram efter säkerhets demon och säger ”kul att se dig igen” på något sätt känns det trevligt att bli uppmärksammad som kund, när hon skall servera något till Cola Zero säger jag nej tack ”brödet” jag informerar henne att jag hoppas polarrullen kommer tillbaka och hon svarar jag förstår inte att vi kan ta bort ett vinnande koncept som många av våra kunder efterfrågar.

Vid ankomsten i CPH där vi landade vid gate B 08 på tid, så skulle SK935 gå om 65 minuter från gate E129, skärmen säger att det tar 16 minuter att komma dit.
Vid passkontrollen som man passerar vid SAS loungen var det inte allt för lång kö, jag har lärt mig här på BC skall man till E piren skall man passera förbi gaterna D1-D4 och komma till den ny passkontrollen, när jag kommer fram är det fyra luckor öppna två var för alla pass och två för EU/ESS
Jag ställde mig i EU kön det var väl 30 personer före, när jag hade stått i ca en minut så stänger den ena EU luckan jag tittar på klockan hon är prick 11,30
förmodligen går hon för dagen eller eller så skall hon ha sin lunch, det kommer ingen avlösare.
Efter ca 10 minuter har jag kommit igenom passkontrollen, och traskar vidare mot gate E129 och det är fyra SAS maskiner som skall gå inom 30 minuter
till EWR, IAD, BOS, SFO, och Toronto ( minns aldrig vad det är efter Yxx) där var det mer eller mindre kaos de skall kolla passet och stämpla boardingkorten
och numera Covid papper som i våras var 7 sidor där man bara satt i två kryss och skev under, numera har man dragit ner formuläret till två sidor.
Jag förstår inte varför man fyller i dessa papper och lämnar dem, ingen kan spåra en, men det är en annan historia och de USA resor som jag har gjor på senaste tiden är de bara på SAS som tar emot dessa papper, både BA och AA bryr sig inte om dem, trots att man får info att de skall vara ifyllda

Väl ombord på denna A350 som är nästan helt full hälsar kapten oss via PA systemet välkomna ombord, han meddelar att vi kommer få fint flygväder kanske lite guppigt när vi kommer ut över Nordsjön när vi lämnar Norge, han säger att resan kommer att ta 10 timmar istället för de 11 timmar som tidtabellen säger, men det är ett men en av matvagnarna saknas, och eftersom det är en långresa så vill han att all mat skall komma med, min tanke var kanske det är personalens mat som saknas, men den tanken slog jag snabbt bort.
Efter en väntan på ca 20 minuter kom bilen med den saknade vagnen.

Efter ca 45 minuter i luften började serveringen, först med drinkvagnen och de varma nötterna, inga kalla nötter i påsar längre, samtidigt kom menykorten ut, stilrent med enbart SAS loggan diskret på omslaget

357C6C0D-35CA-46D1-912B-570610DF6A70.jpeg


Presentationen tycker jag kändes proffsigt och mycket välinformerad.

C62F1080-B631-4EA6-8AD1-8EF7E968F1BD.jpeg



2F815F0E-0089-468D-BFE8-999A60222D6F.jpeg


1C020809-D509-4433-A642-FE61F31CC53B.jpeg
427A0F3F-5591-4489-8056-0D9B47AD295C.jpeg


Notera att det har en Sydamerikansk rätt utöver de tre ordinarie.

B7D8D62E-57FA-48FD-93EC-79448C9F3793.jpeg


Jag valde den Danska skinkan till förrätt

3B8F12CD-2ED3-479F-B096-944D4E67D711.jpeg


Beställde som vanligt pastarätten som varmrätt, jag avråder den sa han som serverade i vår rad, den är inte lika bra som när vi har andra risotto rätter det blev lax i stället vilket jag inte ångrar, det var en fantastisk god sås.

.
539FF9C7-ACC6-444E-B3DB-DDCF7CDED5A9.jpeg


Desserten var en glasspinne kändes in så trevligt att servera glassen som på dagis.
345FB6E6-51A8-4393-81A1-C752A4FE87C8.jpeg


En timme för landning fick man välja på smørrebrød med rejer eller rostbiff

3A10AED3-EC48-460E-AA66-CF177CAC3FE0.jpeg


En trevlig resa som vanligt med SAS i C kabinen där det var fyra personer som jobbade, purser plus en värdinna och två manliga värdar.

Måndag em går färden mot Skandinavien med SK936, har samma plats långt bak i främre kabinen tycker om att kolla på folk beställer

Så den ständiga frågan, skall man äta i loungen eller ombord, tänker besöka Polaris före hemresan där serveras det goda rätter, men det blir nog som vanligt med ångest efteråt mat på båda ställerna.
 
Toppen