Senaste nytt

Resa med Singapore airlines, välja Krisflyer eller Eurobonus?

Von Wiffen

Medlem
Kommer resa ca 6 gånger per år till Singapore från Arlanda med SQ och funderar över bästa setup för att tjäna poäng. En resa per år blir nog i businessclass.

Första frågan är väl vilket bonusprogram man ska välja?
Är medlem i både Krisflyer och EB.
Finns ju vad jag vet inget kreditkort i Sverige som går tjäna poäng på Krisflyer.

Har precis skaffat ett SAS EB World MC och funderar om man ska välja ett kort till.

Har hittills rest med Finnair, men tyckte inte det var någon hit direkt.
 

Fredrik

Medlem
Hur mycket kommer du att resa utöver de här resorna? Med billigaste bokningsklasserna får du svårt att nå guld oavsett vilket program du väljer(jag antar 10-50% intjäning i ekonomiklass).

Om det är poäng och inte guldkort du är ute efter så tjänar du onekligen mer med Eurobonus men har istället svårare att komma åt de bästa bonusresorna på SQ.

Om de här resorna är majoriteten av dina resor så skulle jag välja Krisflyer då det är programmet för det bolag du faktiskt reser med. De poäng du tjänar med ditt SAS kreditkort kan användas till "andra" bonusresor. Ju mer du reser i övrigt desto mer lutar det åt Eurobonus.
 

Abbs

Medlem
SAS longhaul ger som minst(!) 100% miles till KrisFlyer, kan vara värt och betänka. Krävs 50.000 miles till Gold Elite. Krävs 65.000 miles för att flyga Suites Singapore-Tokyo T/R.

Överväger även jag att övergå till KrisFlyer då jag flyttar till Singapore nästa år. En T/R till Hong Kong från Arlanda med SAS ger i runda slängar 10.000 miles till KrisFlyer, vilket jag anser bra för ett biljettpris runt 2500kr.

Jag hade dock haft kvar Eurobonus om jag haft kreditkort kopplat.
 

MartinH

Medlem
Jag skulle valt Eurobonus, i kombination med Amex Elite.
SAS och Singapores intjäningstabeller verkar ganska harmoniserade.
Billigaste K, V ger 10% till båda
Q, N ger 50%
W ger 100%. Kostar 1490 kr mer t/r än billigaste, kan det ju vara värt för de extra poängen. Är semiflexibel oxå.
Business D ger 200% till Eurobonus, men bara 125% till Krisflyer.
5 resor i W och en i business ger ca 84000 poäng, nästan EBD. Med ett Amex Elite väl över EBD.
 
Jag skulle valt Eurobonus, i kombination med Amex Elite.
SAS och Singapores intjäningstabeller verkar ganska harmoniserade.
Billigaste K, V ger 10% till båda
Q, N ger 50%
W ger 100%. Kostar 1490 kr mer t/r än billigaste, kan det ju vara värt för de extra poängen. Är semiflexibel oxå.
Business D ger 200% till Eurobonus, men bara 125% till Krisflyer.
5 resor i W och en i business ger ca 84000 poäng, nästan EBD. Med ett Amex Elite väl över EBD.

Jag håller med. Du gjorde en uppställning ungefär som jag hade tänkt göra nu, efter kvällsmaten. Nu får jag hitta på något annat. :)
Jag tycker att det är tydliga fördelar att välja Eurobonus.
 
Toppen