Senaste nytt

Resa med medicin till Dubai

@NyfikenGrau,
En normalt begåvad människa kan ha väldigt kul och man ska inte vara rädd för GCC regionen dock behöver man inte leva rövare som man kanske kan göra i andra länder.

Haha, nä det är inte min plan att leva rövare :)
Vill bara ha intressanta resmål helt enkelt. Nästa Mellanöstern-resa går t.ex. till Libanon. Men UAE verkar vara lite plastigt och konstgjort på något sätt.

Alltså, gulfländerna låg inte högt på min lista till att börja med, men efter den här tråden känns det om möjligt ännu lägre prioriterat. Det går säkert att ha kul där, men beskrivningarna låter ofta som en tråkigare och mer moralistisk variant av Las Vegas.
Jag har alltid kallat Dubai för "Mellanösterns Las Vegas". :) Man kan allt ha grymt kul där om man känner för att bränna pengar och partaja. Sen moralismen märker man inte av direkt, men man ska ju naturligtvis veta vad som gäller. Det är ju lite worst case scenario som har berättats här. Om fulla människor alltid blev arresterade bara för de var fulla så skulle Dubai snabbt bli tomt på västerlänningar. Men, man ska ju inte leka med elden heller och utmana systemet, bara för man är västerlänning. :)

Besökt Dubai nu 5ggr på 1,5 år och måste säga att det är inte mycket man märker av
alla "hårda regler". Går man på stranden så tenderar minimala bikinis snarare vara
överrepresenterade här än på många europeiska turistorter..(Min personliga reflektion)
Men i Fredags när vi satt i level5 (Loungen på Grosvenor House) så satt där en Tyska
ensam på ett bord sidan om oss och såg lite ängslig ut. Det visade sig att den ängsligheten
byttes ut mot uppvisande av rejäl saknad när hennes man/pojkvän/älskare kom efter
förmodligen långt tid sedan sist och de var helt uppslukade av varandra med pussar & kramar
men inget vi egentligen reflekterade över, men det gjorde däremot personalen som vänligt gick fram
och berättade att detta var inte okej i UAE pga bla bla bla. Sedan gick managern runt och
bad om ursäkt för det inträffade. Detta är 1:a gången under mina besök jag ser med egna
ögon att någon säger till om det. Däremot så ser man fler & fler Emirater som går och
håller handen på the walk eller i ngt av mallen och det känns som att saker och ting sakta
luckras upp. Hur som helst så tycker jag att man ska respektera de lagar & regler som
finns i de land man besöker hur galna de än må vara. Man kan ju faktiskt undvika att åka dit.

Jag har alltid kallat Dubai för "Mellanösterns Las Vegas". :) Man kan allt ha grymt kul där om man känner för att bränna pengar och partaja. Sen moralismen märker man inte av direkt, men man ska ju naturligtvis veta vad som gäller. Det är ju lite worst case scenario som har berättats här. Om fulla människor alltid blev arresterade bara för de var fulla så skulle Dubai snabbt bli tomt på västerlänningar. Men, man ska ju inte leka med elden heller och utmana systemet, bara för man är västerlänning. :)
Sen är ju alla inte lika för lagen i det landet. Västerlänningar kan nog dricka utan problem, men om man har arabiskt påbrå och kan språket så tar det hus i helvetet om man ertappas berusad, oavsett om man är medborgare eller ej. :p Dock tycker jag att det finns mycket annat roligt man kan hitta på där som inte involverar alkohol.

Toppen