Senaste nytt

Resa med familjen till USA för poäng

Åka till New york & Orlando

  • Oktober/November

    Votes: 4 36,4%
  • Tidigare på året

    Votes: 7 63,6%
  • Senare på året

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    11

jsn

Medlem
Tror det blir något dyrare i poäng om ni vill flyga hem från Orlando då ingen sas-kärra går dit, och poängpriserna för andra flygbolag inom *A är lite högre... Alternativet är att ta sig till Washington DC / New York /Chicago på egen hand från Orlando, och sedan en SAS-kärra hem.
 

agehall

Medlem
Japp, ska ni hem från Orlando blir det *A-priser där. Har inte i huvudet vad det ligger på just nu, men jag utgår från att det kosta mer poäng.
 
New York överlag är svårt att hitta platser till, i GO något lättare men 4 platser kräver ofta minst 6mån framförhållning.
Jag bokade i Juli förra året och åkte i december och hittade då 4 awardplatser.

Gällande tid så skulle jag nog föreslå början av oktober. Hyfsad temperatur fortfarande i New York och det har blivit något svalare i Orlando.

Låter ju kanon detta! Tack för ditt svar!

Men då känns det som att jag ändå ska försöka boka detta i Januari månad redan så att man kan bli någorlunda försäkrad med platserna.
Förresten så undrar jag om det krävs mer poäng om man ska åka hem från en annan ort? Tänkte att vi åker från CPH-ORLANDO och sedan hem från EWR.
 
Tror det blir något dyrare i poäng om ni vill flyga hem från Orlando då ingen sas-kärra går dit, och poängpriserna för andra flygbolag inom *A är lite högre... Alternativet är att ta sig till Washington DC / New York /Chicago på egen hand från Orlando, och sedan en SAS-kärra hem.

Men om jag söker på SAS så kan man i alla fall åka till Orlando men ni menar att man inte kan åka hem från Orlando?
 

Maja

Medlem
Har varit i NY i februari, juni, juli, oktober och november. Alla månaderna hade sin charm, men får jag välja så skulle jag satsa på april alt. sep/okt. Det är dock de dyrare perioderna sett till hotellpriser...

Februari har varit kallast, snöigast och helt klart sämst väder. Har varit iväg på höstlovet (v.44) flera gånger och det har varit allt ifrån +20 grader till snöblandat regn.

Runt Thanksgiving (slutet på november) var helt ok, men det är kallt. Fördelen är att du ser all julskyltning!

Juni och juli är rejält varmt och svettigt och gillade du inte Florida under den perioden så skippa det.

Florida i maj var underbart! Varmt och skönt, men ganska låg luftfuktighet så värmen kändes behaglig.

Så slutsatsen för min del om du inte har barn som är beroende av ledighet från skolan/skollov så skulle jag satsa på april/maj.
 

Bridgeman

Medlem
New York överlag är svårt att hitta platser till, i GO något lättare men 4 platser kräver ofta minst 6mån framförhållning.
Jag bokade i Juli förra året och åkte i december och hittade då 4 awardplatser.

Gällande tid så skulle jag nog föreslå början av oktober. Hyfsad temperatur fortfarande i New York och det har blivit något svalare i Orlando.
Var i New York för något år sedan i månadsskiftet okt/nov fick 1 dm tung blötsnö.. :(
 

agehall

Medlem
Men om jag söker på SAS så kan man i alla fall åka till Orlando men ni menar att man inte kan åka hem från Orlando?

Du kan inte söka awards online till orlando. Söker du vanliga biljetter så visar SAS en del partnerflighter och då kan du komma till en hel bunt destinationer som inte SAS själva flyger till.
 
Har varit i NY i februari, juni, juli, oktober och november. Alla månaderna hade sin charm, men får jag välja så skulle jag satsa på april alt. sep/okt. Det är dock de dyrare perioderna sett till hotellpriser...

Februari har varit kallast, snöigast och helt klart sämst väder. Har varit iväg på höstlovet (v.44) flera gånger och det har varit allt ifrån +20 grader till snöblandat regn.

Runt Thanksgiving (slutet på november) var helt ok, men det är kallt. Fördelen är att du ser all julskyltning!

Juni och juli är rejält varmt och svettigt och gillade du inte Florida under den perioden så skippa det.

Florida i maj var underbart! Varmt och skönt, men ganska låg luftfuktighet så värmen kändes behaglig.

Så slutsatsen för min del om du inte har barn som är beroende av ledighet från skolan/skollov så skulle jag satsa på april/maj.

Tack så "Maja" för ditt svar till mig!

Precis som du skriver så tyckte jag att det var alldeles för varm i Florida när jag var där i Juni månad. Så dem dyrare perioderna där borta är i sep/okt menar du? Då kanske inte det är så bra. Dock så är det framför all New York så jag tyckte var dyrt när jag var över sist. Hotellen i Florida/Orlando fanns det riktigt bra priser på fast att jag var ute i korttid.
 
Toppen