Senaste nytt

Resa med bebis till värme januari 2022

Funcadelic

Medlem
Nytillskott i familjen och vi vill passa på att åka till lite sol efter årsskiftet 2021/2022. Tar med stor tacksamhet emot alla tips ni kan komma med :)
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Någonstans med värme, badvatten, infrastruktur, relativt barnvänligt
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? ToR
  4. När vill/behöver du resa ut? Efter nyår 2022
  5. När vill/behöver du komma hem? 10 feb 2022
  6. Hur länge vill du vara borta? 2-3 veckor
  7. Hur många personer som skall resa? Två vuxna och en bebis på då 15 månader
  8. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, helst inte Ethiopian
  10. Vad är din budget? (per person) Vet inte hur det fungerar med bebisar men min totala budget är 500 000 eurobonuspoäng efter avdragen 241
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

Senator

Moderator
Nytillskott i familjen och vi vill passa på att åka till lite sol efter årsskiftet 2021/2022. Tar med stor tacksamhet emot alla tips ni kan komma med :)
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Någonstans med värme, badvatten, infrastruktur, relativt barnvänligt
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? ToR
  4. När vill/behöver du resa ut? Efter nyår 2022
  5. När vill/behöver du komma hem? 10 feb 2022
  6. Hur länge vill du vara borta? 2-3 veckor
  7. Hur många personer som skall resa? Två vuxna och en bebis på då 15 månader
  8. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, helst inte Ethiopian
  10. Vad är din budget? (per person) Vet inte hur det fungerar med bebisar men min totala budget är 500 000 eurobonuspoäng efter avdragen 241
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Hur gammalt är barnet då? En viktig fråga innan tips.
 

Senator

Moderator
15 månader skrev han under punkt 7. ;)

Sjukt bra att någon kan läsa :D

Åter då till frågan. Vi var i Thailand när Mini-Senator var 16 månader. Vi var då 10 dagar på Hilton Phuket som jag måste säga som vuxen är ganska tråkigt men för barn var det ett paradis. Många olika poolar, stort lekrum inomhus. Innan Corona hade vi varit 15 länder med en då 19 månaders kille, men det har tagit slut. Vår erfarenhet är:
** Kolla vilka faciliteter i detalj som hotellet har. Helt beroende av barnets aktivitetsnivå. Vi varvar en del aktiviteter
** Kolla vaccinationer, hur långt ni har kommit och vilka råd som finns
** Kolla logistik runtomkring. Bakåtvänd stol är ett svenskt påhitt :p Är man ängslig ta med egen

Du betalar bara skatter och avgifter innan två år för barnet. Men resan till Phuket med TK var jobbig då Mini är en storväxt kille och borde ha haft egen stol redan då. Jag tror inte jag skulle göra det igen, men betala för en extra stol. Gällande First så blir det svårt att hitta något nu som det är bara ANA som släpper långt innan. SQ och TG är låsta om det ens kommer igång igen.

Vi var på Bahamas vid nio månader. Inget vi gör igen. Aruba däremot var toppen vid ca 18 månader.
 

bachelor

Medlem
** Kolla logistik runtomkring. Bakåtvänd stol är ett svenskt påhitt :p Är man ängslig ta med egen

+1 på ovan
Var i Split för två år sen men en ettåring och en treåring som jag ville ha barnstol till. Säkert 20 talet bilar men ingen visste hur man skulle få fram stol och de tyckte jag var krånglig som tyckte man skulle ha det.
 

A359

Medlem
Jag bokade ARN-IST-KUL för mig, sambon och vår lille 2 månaders idag i affärsklass. 23/1-10/2.

Fanns mycket platser och datum att välja på. TK ser trevligt ut trots 2-3-2 mellan IST-KUL.

Det blir nära 15h i luften och en kortare mellanlandning, så det rimmar dåligt med punkt 11 och 12.
 

Buffy

Medlem
Har varit i Thailand ex antal ggr med barnen (nu 4,5 och 6år) vår nr 1 var 10 mån första ggn. Hur bra som helst. Dessutom använde Thai sin förstaklass kanon som business då, vilket inte var helt fel.
Dock går det ju inte att boka Thai nu så via IST med TK antar jag är bästa.

Vi var även på Teneriffa när nr 1 var 9 mån funkade också bra men då är det ju svårt med *A Bussines och First.
 

andersl

Medlem
Vi är på Bali just nu (dec-20 till apr-21) med vår son 16 månader och dotter 5 år, är hur bra som helst.
Första resan hit med barn var när vår dotter var 7 månader, och det här är hennes 6e resa till Bali.
Rekommenderar att hyra villa istället för hotell, vilket ger betydligt större frihet. Tycker det kan vara rätt jobbigt att behöva äta på restaurang med barn varje dag. Om man inte vill laga mat så är det bara beställa hem, i princip alla restauranger har fri hem leverans.
Finns gott om award platser med Turkish på direkt flighten IST-DPS, bara DPS öppnar för internationella flighter igen .
Regnade en del i januari i år, men mestadels på nätterna så inget som störde oss.
 

Bryant

Medlem
Rest relativt mycket med barnen, nu 4 och 7. Thailand, USA och Aruba har långresorna gått till. Alla de länderna fungerar bra med barn.

Aruba var bra eftersom det alltid blåser och man upplever inte värmen på samma sätt som om det varit vindstilla.

Att ha med sig i bakhuvudet är att den där romantiska bilden av solresor med barn snabbt kan förändras.
Det är för varmt för barnet, ingen skugga på stranden, mycket tid på hotellrummet, vågar man smaka på det där, vart finns läkare, var inställd på hemska flygresor osv osv. När man förlikat sig med det så blir resorna fantastiska!

Satsa på ett riktigt bra hotellrum eftersom ni kommer hänga där rätt mycket. Gärna med minst två rum.
 
Toppen