Senaste nytt

Resa med barn under 18 till USA som inte är egna

Berglund

Medlem
Jag fastnade i kön till immigration på Amsterdams flygplats förra sommaren. De som uppehöll kön var två yngre herrar, de gav intrycket av att vara homosexuella då de stod i kön och både höll hand och pussades. Dessa herrar föreföll vara av arabisk härkomst och reste med två små barn, det ena i vagn och det andra kunde i varje fall gå för egen maskin.

De här två stackarna åkte ju på all världens kontroller som man överhuvudtaget bara kan tänka sig! De föreföll ändå vara beredda på problem och hade med sig en hel mapp med papper och vad som föreföll vara diverse intyg. Det blev totalstopp i min kö, fler immigration officers tillkallades och efter en dryg kvart kom det någon som tog den unga familjen åt sidan till något intilliggande rum. Det blev kontroll på alla sätt och vis för dem och då verkade de ändå något sånär förberedda på att det skulle bli frågor och någon form av problem. De tog det med gott mod men immigration i Amsterdam tog bevisligen inga chanser utan valde att utreda grundligt. Jag kan inte tänka mig att det var särskilt kul att bli utsatt för. Jag hade själv sett till att vara rustad till tänderna samt sett till att någon eller båda av barnets föräldrar varit anträffbar på telefon utöver passkopior och intyg. Det finns roligare ställen att spendera semestern än i någon liten bur svarandes på diverse halvt anklagande frågor.
 

ulagun

Medlem
Kan inte se att detta tagits upp tidigare. Om så, bara att ta bort inlägget.
Tar ibland med barnbarnen på någon resa. Främst för att de är trevligt för mig och fru ulagun att rå om dem, men även med baktanken att de ska ha klart för sig vad livets väsentligheter som fast track, priority boarding lounger innebär. Något som deras TUI, All-inclusive föräldrar helt negligerat. Senast även bokat business med Swiss för sonsonen 14 år. Uppskattades :)
Men till ämnet.
Reste Kastrup till Palermo med långt stopp i Zurich. Loungen vid A var stängd för renovering. Tog oss därför över till E-piren och den härliga loungen. Sitta ute på terrassen och mumsa obegränsat med Mövenpick glass är inte helt fel för en 14-åring.
Så till ämnet
Åter till A-piren stoppades vi vid passkontrollen med frågan "Var har ni intyget från föräldrarna som ger er rätt att resa med honom?"
Självklart hade vi inget intyg, och har aldrig behövt något när vi rest med barnbarn inom Europa.
Passdamen förklarade sakligt men trevligt att medföra minderåriga utanför Schengen kräver intyg från vårdnadshavaren. Samt med tanke på ökade antalet barn som olovandes förs bort till non Schengen länder i olika syften så har man tydligen skärpt kontrollen enligt henne.
Allt löste sig med loungeförklaringen samt uppvisande av boardingkorten till Palermo.
Fick dock en bra tankeställare. Vi har lite tankar att kanske ta med några av dem till Dubai. Det kunde det inneburit rejäla problem utan föräldraintyg.
 

Hafermann

Medlem
Kan inte se att detta tagits upp tidigare. Om så, bara att ta bort inlägget.
Tar ibland med barnbarnen på någon resa. Främst för att de är trevligt för mig och fru ulagun att rå om dem, men även med baktanken att de ska ha klart för sig vad livets väsentligheter som fast track, priority boarding lounger innebär. Något som deras TUI, All-inclusive föräldrar helt negligerat. Senast även bokat business med Swiss för sonsonen 14 år. Uppskattades :)
Men till ämnet.
Reste Kastrup till Palermo med långt stopp i Zurich. Loungen vid A var stängd för renovering. Tog oss därför över till E-piren och den härliga loungen. Sitta ute på terrassen och mumsa obegränsat med Mövenpick glass är inte helt fel för en 14-åring.
Så till ämnet
Åter till A-piren stoppades vi vid passkontrollen med frågan "Var har ni intyget från föräldrarna som ger er rätt att resa med honom?"
Självklart hade vi inget intyg, och har aldrig behövt något när vi rest med barnbarn inom Europa.
Passdamen förklarade sakligt men trevligt att medföra minderåriga utanför Schengen kräver intyg från vårdnadshavaren. Samt med tanke på ökade antalet barn som olovandes förs bort till non Schengen länder i olika syften så har man tydligen skärpt kontrollen enligt henne.
Allt löste sig med loungeförklaringen samt uppvisande av boardingkorten till Palermo.
Fick dock en bra tankeställare. Vi har lite tankar att kanske ta med några av dem till Dubai. Det kunde det inneburit rejäla problem utan föräldraintyg.
Trevligt att ni reser med barnbarnen! Förstår tanken med intyg, men är det för att minska risken för bortförande känns det inte så effektivt. Bara för den som reser med barnen att slänga ihop ett i tyg och signera med föräldrarnas namn. Eller missar jag något?
 

agehall

Medlem
OK, Stämmer
Missade detta inlägg. Moderator får gärna deleta mitt inspel.
1) Historiskt sett tas inte trådar bort.
2) Om du vill att en moderator ska titta på något ska du anmäla tråden, inte be om det i tråden. Moderatorerna läser långt ifrån allt som skrivs.
 

Tonton

Medlem
Syrran, med hennes 1,5åring skulle komma över på besök till mig i London för ett tag sedan.

Då min syster och henne man inte var gifta vid tidpunkten så hade min syster efternamn ABC medans hennes son hade efternamn XYZ. Det tog då stopp vid passkontrollen på Heathrow en stund, eftersom de inte hade något intyg med sig. Passkontrollanterna var trevliga men sa att det var tvungna att få det bekräftat. Efter en stunds diskuterande och ett samtal hem till Sverige, där barnets far identifierade sig med sitt personnummer (vilket de sedan kollade upp mot Svenska myndigheter) så släpptes syrran och hennes son igenom.

Krångligt, ja. Syrran upplevde det dock ändå som att det i slutändan är bra att det är någon sorts kontroll som försvårar bortrövande och dylikt.
 

chazzie

Medlem
Syrran, med hennes 1,5åring skulle komma över på besök till mig i London för ett tag sedan.

Då min syster och henne man inte var gifta vid tidpunkten så hade min syster efternamn ABC medans hennes son hade efternamn XYZ. Det tog då stopp vid passkontrollen på Heathrow en stund, eftersom de inte hade något intyg med sig. Passkontrollanterna var trevliga men sa att det var tvungna att få det bekräftat. Efter en stunds diskuterande och ett samtal hem till Sverige, där barnets far identifierade sig med sitt personnummer (vilket de sedan kollade upp mot Svenska myndigheter) så släpptes syrran och hennes son igenom.

Krångligt, ja. Syrran upplevde det dock ändå som att det i slutändan är bra att det är någon sorts kontroll som försvårar bortrövande och dylikt.

Snyggt att de tog sig tid att lösa det så och inte bara sa stopp, nästa!
 

mischadee

Medlem
Exakt samma sak hände mig i vintras på Heathrow. Jag har inte samma efternamn som min femåriga dotter så det tog stopp i passkontrollen. De försökte få min dotter att på engelska säga vem jag var utan att jag fick säga ett ord till henne på svenska. Till slut kunde jag ringa upp min sambo som var på semester på Kanarieörna och hon kunde efter några finurliga frågor från passkontrollanten bekräfta att min dotter var i rätta händer. Tycker också att det var bra gjort och skyller detta på mig själv som inte kollat upp detta när det går utmärkt att flyga inom Sverige.
 
Toppen