Senaste nytt

Resa inställd av resebyrå

Jixxe

Medlem
Jag skulle resa imorgon 06:00 till Köpenhamn från Stockholm och idag när jag skulle checka in på SAS så står det att resan blivit inställd. Ringer SAS som säger att planet fortfarande lyfter och av någon anledning har resebyrån ställt in. Ringde resebyrån och skulle blev kopplad till någon avdelning, har nu väntat i 2h och sitter fortfarande i kö.

Vad bör jag göra i denna situation?

Jag skulle resa imorgon 06:00 till Köpenhamn från Stockholm och idag när jag skulle checka in på SAS så står det att resan blivit inställd. Ringer SAS som säger att planet fortfarande lyfter och av någon anledning har resebyrån ställt in. Ringde resebyrån och skulle blev kopplad till någon avdelning, har nu väntat i 2h och sitter fortfarande i kö.

Vad bör jag göra i denna situation?

bli förbannad, köp biljett direkt av SAS, maila resebyrån att du förväntar dig ersättning på mellanskillnaden, om möjligt sluta använda resebyrån

Hur viktigt är det att komma med planet?

Köp en Plus-biljett rakt av så länge, för att säkra upp det medans du väntar på besked från resebyrån. Erkänner de att de schabblat så kanske du bara kan få dem att ta merkostnaden för den plus-biljetten och sedan är det klart. Och om de lyckas återinsätta sin biljett, så kan du avboka plus-biljetten och få refund (även om du får vänta på den rätt länge, så var beredd på att få ligga ute en god stund i värsta fall).

Bokade med Svenska Resegruppen, kom fram efter 4h, de erkänner att de har gjort fel, erbjuder att boka om mig för 325kr, suck. Jag betalar och de säger att jag borde ha biljetter inom 2h. Ringer 5h senare då det står på SAS hemsida att biljetterna inte är utfärdade, när jag väl kommer fram efter 1h ber de mig om mitt bokningsnummer. Placerar mig på hold, sedan lägger de på, kollar resan igen och då står det att resan är avbokad igen.

Spenderat hela dagen i telefonen och känns som jag kommer spendera hela kvällen, om det ens är lönt.

Bokade med Svenska Resegruppen, kom fram efter 4h, de erkänner att de har gjort fel, erbjuder att boka om mig för 325kr, suck. Jag betalar och de säger att jag borde ha biljetter inom 2h. Ringer 5h senare då det står på SAS hemsida att biljetterna inte är utfärdade, när jag väl kommer fram efter 1h ber de mig om mitt bokningsnummer. Placerar mig på hold, sedan lägger de på, kollar resan igen och då står det att resan är avbokad igen.

Spenderat hela dagen i telefonen och känns som jag kommer spendera hela kvällen, om det ens är lönt.
Ouch, lider med dig.
Är väl tyvärr ytterligare ett bevis på varför man inte ska nyttja dessa resebyråer. Allt är frid och fröjd när det funkar, går något fel blir det ofta väldigt fel.

Hoppas det löser sig.

Det löste sig :) Hade gett upp hoppet men fick biljetten runt 23:00, blev även lovad att få tillbaka 325kr jag betalade. Har aldrig haft problem när jag bokat via resebyråer, men kommer helt klart att överväga alternativen i framtiden då en hel semesterdag gick åt att sitta i telefon...

Toppen