Senaste nytt

Rekord hög Dollar, höjda flygpriser?

011430121

Medlem
Dollan står högt mot de flesta valutorna, det är bara JPY (Japan) CHF (Schweiz) som klarat sig någotsånär
För en Dollar får du betala idag ca 11.20 SEK senast dollarn stod i så högt mot kronan var för 21 år sedan

Jag tror att vi snabbt kommer att få se betydligt högre biljettpriser på flyget.

Flygbolagen betalar mycket av sina kostnader i Dollar, bränslet, leasingavtal o.s.v
Jag har varit optimistisk om SAS överlevnadsstrategi Forward, men med en skenande försämring av de Scandinaviska valutorna mot Dollan, samt en nedgång av konjunkturen tror jag tyvärr att SAS har svårt att överleva 2023/2024.
Detta gäller även Norse och Flyr, små intäkter höga kostnader för dessa bolag.
När det gäller BRA får vi hoppas på att de har väldigt låga leasingkostnaden på kommande leverans på sina A319, förmodar att de fick låga kostnader framöver på sina ATR efter rekonstruktionen.

Det finns förmodligen många flygbolags VD, som hoppas pensionsåldern kommer snabbt.
 

intuition

Medlem
En stor utmaning naturligtvis, eftersom resenärerna inte har mer pengar att göra av med. Konsumtion som resor är nog något många känner att de kan dra in på, när det går åt mer pengar för maten, elen och låneräntor.

Så redan med oförändrade priser är det rimligt att tro att efterfrågan minskar kraftigt under hösten och vintern. Nästa sommar? Ja, det lär folk vänta med att titta på till en bit in i nästa år. Så att höja priser samtidigt som efterfrågan minskar kan ju leda till en efterfrågekollaps. Och så är vi tillbaka till att utbudet måste ner och ytterligare sparpaket måste göras.
 
Toppen