Exakt: Att Skavsta subventionerar RyanAir inenbär enbart att svenskar billigare tar sig till London, det kommer inga Londonbor på besök till Nyköping. Den lilla del engelsmän som flyger med Ryan till Skavsta är på väg till Stockholm, inte till Norrköping. Den peng som stannar i kommunen är enbart fikapengar på flyplatsen och betalning till en och annan taxichaffis.
Visst ska vi ha regionalflygplatser i Sverige, men det primära syftet med dessa måste vara att mata Stockholm, Göteborg och Malmö/Köpenhamn med anslutningsflyg. Eventuellt har vi underlag för en internationell flygplats i norra Sverige också. Visst, jättekul när något bolag vill köra internationellt, men det ska inte vara kommunalt finansierat á la Ryanair. Jag vet inte om Gotland subventionerar AirBaltics sommarlinje, men det är säkert ekonomiskt motiverat om så är fallet, pengarna som resenärerna tar med sig lär ju omsättas på Gotland. De engelska resenärer som landar på Skavsta lär omsätta sina slantar kring Stureplan i Stockholm, inte på Stora Torg i Nyköping (om det nu finns ett sådant)
(Snackar reguljärflyg nu, charter är en annan diskussion).