Senaste nytt

Rekommendationer bra/bekväma masker/respiratorer

Palazzi

Medlem
Hej forum-vänner

Jag ber om ursäkt om det redan finns en tråd på given tema, men isf. lyckades jag inte hitta den. Befinner mig för stunden i Italien och inser att det ännu är rätt så frekvent användning av ansiktsmasker av den mer rejäla sorten (i Italiens fall FFP2).

Jag upplever att åtminstone mina masker (någon svart variant inköpt på apotek) är otroligt obekväma, men det främsta problemet att de spänner över öronen. Det andra problemet är att jag numer är frekvent glasögonbärare och att de ständigt immar igen.

Är det någon som tycker sig ha hittat någon mask som är bekvämare och/eller bättre än annan?
Då flera av oss reser även utom Europa så tänkte jag att tipsen såklart också får beröra nedan certfieringsklasser:
N95 - US Standard
FFP2 - European Standard
KN95 - Chinese Standard

Jag har hittar svenska Airinium som verkar erbjuda modeller med utbytbara KN95-filter och även en Tjeckisk tillverkare som heter "Är" som tydligen är den enda FFP2-certifierade masken för längre användningsperioder (tydligen någon typ av självrengörande gel).

Alla tips tas tacksamt emot.
 

palmen

Moderator
Jag köpte dessa via svenska amazon och de funkar bra för mig. Tror de kostade typ 150-200 kronor om jag kommer ihåg rätt. Bandet runt öronen är ganska mjukt så det skaver inte nämnvärt på mig.
Hur det fungerar med glasögon låter jag dock vara osagt, är nog stor risk för imma där.
20220308_095535.jpg
 

Hachans

Medlem
Jag har hittar svenska Airinium som verkar erbjuda modeller med utbytbara KN95-filter och även en Tjeckisk tillverkare som heter "Är" som tydligen är den enda FFP2-certifierade masken för längre användningsperioder (tydligen någon typ av självrengörande gel).

Alla tips tas tacksamt emot.

Strunta i det återanvändbara och använd beprövade. Utbytbara filter gör sig bästa på respiratorer i plast.

Jag använder de här: Simplecase 40 Stück FFP2 Maske, CE Zertifiziert von offiziell benannter Stelle CE2834, Atemschutzmaske, Partikelfiltermaske bei Amazon.de | Günstiger Preis | Kostenloser Versand ab 29€ für ausgewählte Artikel

De har generös passform, skumgummi över näsan och banden är lite tajta i början men töjer sig sen lätt. Jag har glasögon och om man böjer bygeln över näsan rätt så immar inte glasögonen. Dessa är vad jag använder vid långa flygningar och flygplatsvistelser och är mycket nöjd.

Sen har jag andra i olika färger för att matcha klädsel och liknande, men de är inte alls lika bekväma. De ovan är som att ha på sig typ jeans, medan de andra är mer som kostymbyxor. De gör jobbet men på olika sätt. 4 kr styck är bra mycket bättre än man kan hitta hemma.
 

Erik M

Medlem
Jag vill absolut inte ha rejälare tighta masker bakom öronen.
Men nästan alla som sitter bakom huvudet är toppen. Helst de som ser ut som en stor rund kupa eller den klassiska kaffefilter-formen.
Jag upplever att jag måste kolla runt lite på olika nätapotek för tillgången fluktuerar väldigt.

Har nån sett var man kan köpa munskydd med genomskinligt material framför munnen?
 
Toppen