Javisst kan man tolka det så. Dock ser jag inte att de med detta skulle sänka sina krav utan snarare försöka hitta rätt målgrupp och kunna bjuda in de som faktiskt är intresserade.
Självklart. En av grundreglerna i marknadsföring är att få någon att känna sig exklusivt utvald. Att få en glättig inbjudan på papper eller på mailen är ett sånt sätt. Och nu får de, genom att formulera sig så, en lista på folk som är villiga att betala så mycket. Skitbra från företagets point of view. Och man kan skala upp operationen efter eget behag.
Men det handlar fortfarande bara om en marknadsföringsploj. Vet inte om du minns men Gmail var invite only för att skapa intresse ett tag. Facebook var också exklusivt. Numera är det dussinvaror men mysteriet kring hur man skulle bli inbjuden skapade intresset.
Nu vet vi ju att Google bara släppte invites hejvilt, och samma kommer Amex göra. För som du säger, det är deras guldägg och vad är poängen med guldägg om man inte kan tjäna pengar på det?