Senaste nytt

Regler för att komma in i SJ-loungen på Stockholm C och Göteborg C

twiggs

Medlem
Vänta lite här... Det kanske är jag som är trög. Men om du inte förstår vad folk gör i lounger. Hur kan du då ha bevittnat en person som spenderar timmar i SJ loungen dag efter dag? Jag får inte ihop det, annat än om du är anställd i SJ:s lounge? :confused:

Jag förstår vad man gör i en lounge, givetvis: Väntar på sin avgång.

Helt OT, men du frågade:
Jag jobbar ganska mycket uppe i Stockholmstrakten, och finner det faktiskt rätt avslappnande att kunna ta tåget upp till mitt möte. Ofta så bokar jag sent (för att inte säga mycket sent) inpå avgång, varpå jag ofta bara har fakiravgången klockan 05:10–nångång att välja på. Den ankommer före klockan 09:00 till Stockholm C och därför passar jag gärna på att ta en kaffe i loungen, kanske passa på att boka mina kommande resor (varför ska jag sitta på fritid och boka när jag ändå har tid att slå ihjäl?), boka om eller bara sätta mig och göra färdigt det jag inte hann med på tåget.

Poängen: jag gjorde denna resa i princip dagligen förra hösten och såg nästan varenda gång (eller åtminstone väldigt ofta) jag var där en ung man som minst sagt verkade ha gjort sig "hemmastadd" (läs: fritidskläder, tygskor, enorma lurar till sin dator och så vidare [passar enligt min mall inte in i en "ordinär" loungebesökande persons "look"]). Om mina resor var halvdagars så väljer jag också tåget tillbaka hem – hör och häpna mannen är ibland kvar t o m efter lunch.
 

Alx

Medlem
Hahaha... Då förstår jag! Jag håller helt med om att det verkar rubbat att sitta i en SJ lounge om man inte ska med något tåg. Men med tanke på SJ:s alla förseningar så kanske han reser med något av de tåg SJ försenar med timtal dagligen och därmed ofrivilligt blir kvar i loungen flera timmar längre än han hade tänkt sig. Ibland ser saker konstigare ut än vad det kanske är. ;)

Med tanke på att precis vem som helst har råd att köpa en 1:a klass biljett på SJ (195:- Sthlm-GBG) så får man nog räkna med att klädseln i loungen reflekterar klädseln i samhället i övrigt...
 

twiggs

Medlem
Hahaha... Då förstår jag! Jag håller helt med om att det verkar rubbat att sitta i en SJ lounge om man inte ska med något tåg. Men med tanke på SJ:s alla förseningar så kanske han reser med något av de tåg SJ försenar med timtal dagligen och därmed ofrivilligt blir kvar i loungen flera timmar längre än han hade tänkt sig. Ibland ser saker konstigare ut än vad det kanske är. ;)

Med tanke på att precis vem som helst har råd att köpa en 1:a klass biljett på SJ (195:- Sthlm-GBG) så får man nog räkna med att klädseln i loungen reflekterar klädseln i samhället i övrigt...

Jovisst, alla har råd med en biljett i 1:a klass – men det är enbart ett försvinnande antal som använder loungen. Hade varenda person som har en 1:a klassbiljett, Årskort, Årspendlarkort eller någon annan "entrébiljett" så skulle SJ Lounge såväl i Stockholm som Göteborg fått byggas ut ORDENTLIGT. Loungen i Göteborg har kanske en sådär 20–25 sittplatser medan bara en vagn i ett X2000 har närmare 50 sittplatser (i 1:a klass). Matematiken får ni själva ta hand om i detta fall. Mycket sällan jag ser någon i fritidskläder sitta i SJ Lounge, oftast/alltid är det "portfölj+rullväska–personer"!

Hade jag sett en person sitta morgon–sen lunch en gång, två gånger, kanske till och med tre gånger så undrar jag om jag ens hade sett personen. Men ser man någon sitta där varje dag i flera veckor så blir åtminstone jag fundersam.
 

Najk

Medlem
Jag vet inte vad ett centralt kontor i sthlm kostar, men killen kanske jobbar från loungen? Fritt bredband och fri fika. Med de förutsättningarna skulle jag kunna göra 95% av mitt jobb iaf.
 

Alx

Medlem
Ja jag är själv en av dessa som inte orkar bry mig i SJ:s lounge (så länge tåget är i tid) trots att mina biljetter så gott som alltid tillåter ett besök där. Fördelen med tåget, kontra flyget, är ju att man kan komma till stationen 2 minuter innan avgång och kliva ombord direkt. Så jag har full förståelse för anledningen till att så få besöker deras lounge. Jag har aldrig förstått mig på människor som kommer till en tågstation långt före avgångstid, såvida man inte byter tåg där vill säga.
 

Lonelyflyer

Medlem
Oj, jag har inte ens tänkt på att det räcker med en förstaklassare för att få tillgång till loungen.
Ska ner om tre veckor och åka förstaklass med SJ är ju skönare än andraklass för samma pris, det är ju sällan det skiljer många kronor.
Kommer definitivt prova loungen nästa resa (lör 5 nov)
 

A380*G

Medlem
Har haft SJ black prio i princip sedan de startade programmet men aldrig varit på SJ lounge i Sthlm. Hur står den sig mot SAS lounge T5 ARN? Inte i närheten va? Snarare som SAS T4 lounge?
 

Alf

Medlem
Skulle inte villa säga att den ens kommer upp till SAS T4 lounge standard. Men att jämföra med att sitta i stora avgångshallen är den ett himmelrike. Att tillbringa mer tid än man behöver på detta ställe förstår jag mig inte på.
 
Toppen