Senaste nytt

Regler ensamåkande ungdomar USA

US CBP generally does not care how it is done as long as the customs declaration is complete and appropriately covers the same-household siblings. Even separately the older one should mention that they are traveling together but separated because the other one has unaccompanied minor service from the airline while the older one does not.
Ja, men det är frågan. Min 14-åring skall använda MPC-appen där det står "If you are traveling with family, you can submit one from all members traveling with you ...". Ska han då svara som att han reser ensam? Det är helt oklart hur passpolisen kommer att bemöta detta. Jag som har amerikansk pass har alltid gått genom ESTA linjen med min svenska man ... eftersom de säger att familjer måste gå genom tillsammans. Vad ska barnen då göra?
Det var inte många dagar sen en post om hur en 14 åring blev kvar nånstans pga denied boarding/överbokning.
Jag tycker att det finns risk att dina barn separeras under resan eller inresan till USA, kan vara stress till ena eller andra att de inte får hänga ihop, osv. Nu känner jag inte dem men jag hade köpt UM för båda och då vet alla att de kommer hållas ihop vad än händer. Det är kanske inte en 14 åring som ska bestämma över detta, i min värld i a f.
Barnen är vana att flyga ensamma GOT-MUC-CLT med LH där åldersgränsen är 12 och en 11-åring får resa tillsammans med en 14-åring. Vi föräldrar flyger med barnen GOT-CPH och sen de till ATL och vi till JFK (två timmar senare än dem). Så de behöver inte servicen överhuvudtaget, det är bara att med SAS så måste en 11-åring flyga med en 16+ åring, annars är det UM.

Har de släktingar eller familjevänner som redan väntar på ATL för att få dem? Det finns alltid en chans att ditt CPH-JFK-flyg blir försenat eller inställt.

When we have family split across GE, MPC and other lines at the US airports of entry it has worked to file MPC declaration as if the MPC user is alone but checking the customs declaration questions about items as if traveling together and then verbally mentioning to CBP that the family is split across different lines. It generally works out ok this way too.

Har de släktingar eller familjevänner som redan väntar på ATL för att få dem? Det finns alltid en chans att ditt CPH-JFK-flyg blir försenat eller inställt.

When we have family split across GE, MPC and other lines at the US airports of entry it has worked to file MPC declaration as if the MPC user is alone but checking the customs declaration questions about items as if traveling together and then verbally mentioning to CBP that the family is split across different lines. It generally works out ok this way too.
Mormor ska vänta på dem utanför customs. De har också amerikanska pass så i princip kan de inte nekas inträde.

Min son som var 13 förra sommaren flög själv CPH-SFO utan några problem. Assistans till barn erbjöds inte till ensamflygande barn i business (bonusresa) men han tog hellre business än att sitta i ekonomi och få assistans.
Finns den regeln skriftligt någonstans?

Some airlines have a limit of 1 UAM service user in business class per flight; other airlines have a limit of 0 UAM service users in business class per flight; and other airlines seem to have no such limit on UAM service users per flight in business class.

I am not sure what SAS’s policy is on this, but it wouldn’t surprise me if there is a limit of 0-1 UAM service users in business class on the SAS long-haul flights.

Toppen