Palazzi
Medlem
Idag annonserades att regeringen, och dess samarbetspartier, gör budgetposten för utlandssatsningen större än åtminstone jag förväntat mig.
Inte grottat ned mig mer i detta (får göra det i trådens diskussion) men för 300 miljoner så känns det som om man borde finna vägar kring den legala problematik som yttrades i den första utredningen.
För den som inte är bekant med den i utredningen funna problematiken så innebar den att en upphandling kunde förhindras av Tysklands ogillande kring den utgjorde ojust konkurrens på tysk inrikestrafik (iom att den gjorde uppehåll). Däremot sågs ingen stor problematik i Belgien (som var tänkt slutdestination) och i Danmark fanns t.o.m. tankar om kompletterande stöd.
Utredningen försökte sig då på att runda problematiken med retoriken att sträckan kunde ske kommersiellt i Tyskland, men det köpte man inte i Tyskland (åtminstone då) iom att trafikunderlaget nattetid skulle vara alltför lågt.
Summerat kan man väl säga att båda länder talade emot sig själva:
Tyskland säger att linjen utgör ojust konkurrens, men samtidigt att den inte skulle locka resenärer till att vara kommersiellt gångbar med givna tider (alltså så skulle den vara ojust för de tre resenärer som de tror kommer nyttja linjen). Känns mest som paragrafrytteri, och enligt EU så ska miljömotiven för dessa initiativ kunna motivera offentliga stimulansmedel om det inte utgör en signifikant konkurrensnackdel för övriga aktörer (och sådan finns ju inte nattetid, för det var inte heller trång med godståg på givna spår).
Dock har Tyskland all rätt att neka i detta ärende, för EU är inte ovan den tyska motsvarigheten till Trafikverket i detta ärende.
Samtidigt inser man ju snabbt att Sverige enkom försöker runda konkurrensreglerna som Tyskland dikterat (om än väl stelbenta sådana).
Man talar om att detta ska försöka lösas på diplomatisk väg, istället för mellan trafikverket och den tyska motsvarigheten. 300 miljoner i stöd, samt möjlighet till samverkan med danskar som diskuterat samma belopp....ja, bättre förutsättningar har väl aldrig funnits.
https://omni.se/300-miljoner-satsas-...andet/a/e89q99
I utredningen diskuterades att staten skulle köpa in och tillhandahålla nattågen, och det skulle väl isf motivera till den höga summan. Driftsundeskottet beräknades nämligen bara till mellan 8-12 miljoner/år, vid 45% beläggning.
Inte grottat ned mig mer i detta (får göra det i trådens diskussion) men för 300 miljoner så känns det som om man borde finna vägar kring den legala problematik som yttrades i den första utredningen.
För den som inte är bekant med den i utredningen funna problematiken så innebar den att en upphandling kunde förhindras av Tysklands ogillande kring den utgjorde ojust konkurrens på tysk inrikestrafik (iom att den gjorde uppehåll). Däremot sågs ingen stor problematik i Belgien (som var tänkt slutdestination) och i Danmark fanns t.o.m. tankar om kompletterande stöd.
Utredningen försökte sig då på att runda problematiken med retoriken att sträckan kunde ske kommersiellt i Tyskland, men det köpte man inte i Tyskland (åtminstone då) iom att trafikunderlaget nattetid skulle vara alltför lågt.
Summerat kan man väl säga att båda länder talade emot sig själva:
Tyskland säger att linjen utgör ojust konkurrens, men samtidigt att den inte skulle locka resenärer till att vara kommersiellt gångbar med givna tider (alltså så skulle den vara ojust för de tre resenärer som de tror kommer nyttja linjen). Känns mest som paragrafrytteri, och enligt EU så ska miljömotiven för dessa initiativ kunna motivera offentliga stimulansmedel om det inte utgör en signifikant konkurrensnackdel för övriga aktörer (och sådan finns ju inte nattetid, för det var inte heller trång med godståg på givna spår).
Dock har Tyskland all rätt att neka i detta ärende, för EU är inte ovan den tyska motsvarigheten till Trafikverket i detta ärende.
Samtidigt inser man ju snabbt att Sverige enkom försöker runda konkurrensreglerna som Tyskland dikterat (om än väl stelbenta sådana).
Man talar om att detta ska försöka lösas på diplomatisk väg, istället för mellan trafikverket och den tyska motsvarigheten. 300 miljoner i stöd, samt möjlighet till samverkan med danskar som diskuterat samma belopp....ja, bättre förutsättningar har väl aldrig funnits.
https://omni.se/300-miljoner-satsas-...andet/a/e89q99
I utredningen diskuterades att staten skulle köpa in och tillhandahålla nattågen, och det skulle väl isf motivera till den höga summan. Driftsundeskottet beräknades nämligen bara till mellan 8-12 miljoner/år, vid 45% beläggning.