Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

Exempelvis disponerar Socialstyrelsen om skyddsutrustning och mediciner på daglig basis mellan regionerna beroende på hur Corona utvecklar sig i de olika landsdelarna.
Jag tycker gott att Göteborg och Malmö borde omfattas av trafikplikten. Åtminstone finns ett behov av flyg på de destinationerna, men kanske tänker man att det ligger närmare till hands att de kan bäras på kommersiell grund av befintliga aktörer. Där är vi dock inte just nu.
Du kan absolut ha en poäng i att det kan finnas en vikt med att binda samman våra storstäder. Dock verkar göteborgarna här på forumet ta det rätt lugnt och inte bli lika upprörda.
 
En del har uppenbarligen antagit att kommer att bli flera rutter/linjer, men läser man
detta från Trafikverket låter det som att de kommer att flyga exempelvis ARN-UME-LLA-KRN med mellanlandningar

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ingå avtal om flygtrafik - Trafikverket
Trafikverket ska se till att de flygplatser som omfattas av beslutet av allmän trafikplikt kan nås genom att i möjligaste mån arrangera en kostnads- och miljömässigt effektiv slingning av flyglinjerna, med upp till tre mellanlandningar på en linje.



Lång dags färd mot Kiruna | Upphandling24

Kiruna-Arlanda via Luleå, Umeå och Sundsvall är en tänkbar flyglinje när regeringen utvidgar den allmänna trafikplikten.
 
En del har uppenbarligen antagit att kommer att bli flera rutter/linjer, men läser man
detta från Trafikverket låter det som att de kommer att flyga exempelvis ARN-UME-LLA-KRN med mellanlandningar

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ingå avtal om flygtrafik - Trafikverket
Trafikverket ska se till att de flygplatser som omfattas av beslutet av allmän trafikplikt kan nås genom att i möjligaste mån arrangera en kostnads- och miljömässigt effektiv slingning av flyglinjerna, med upp till tre mellanlandningar på en linje.



Lång dags färd mot Kiruna | Upphandling24

Kiruna-Arlanda via Luleå, Umeå och Sundsvall är en tänkbar flyglinje när regeringen utvidgar den allmänna trafikplikten.
Ja, det blir väl en heldag där.

Jag tycker det är lustigt att många hoppar till slutsatsen att det blir SAS som ska göra det här.

Offentlig upphandling är det, och med tanke på att det finns en uppsjö andra pyttebolag som sköter trafiken med bravur till en massa småorter så borde de rimligen kunna ställa sig ganska förmånligt till i en upphandling.

Går knappast att få det billigare än en gammal propellerkärra med personal från låglöneland. Spelar ju ingen roll eftersom flygen ändå kommer gå i stort sett tomma.
 
Detta kan bli problem med överklagande o.s.v.
Det måste bli lite luft mellan paxen, myndigheten säger väl 1,5 meter mellan varje person, då funkar det inte med någon SAAB 340 eller ATR, upphandlingen är skräddarsydd för A320neo från SAS, de kan lägga in att de skall serveras polarrulle så är det 100% uteslutet att någon annan skulle få denna upphandling.
 
Eneroth var med i SVT i morse och där var han tydlig med att det här i första hand inte handlade om persontrafik men ”att det skulle vara möjligt att boka platser”.
 
Ja, det blir väl en heldag där.

Jag tycker det är lustigt att många hoppar till slutsatsen att det blir SAS som ska göra det här.

Offentlig upphandling är det, och med tanke på att det finns en uppsjö andra pyttebolag som sköter trafiken med bravur till en massa småorter så borde de rimligen kunna ställa sig ganska förmånligt till i en upphandling.

Går knappast att få det billigare än en gammal propellerkärra med personal från låglöneland. Spelar ju ingen roll eftersom flygen ändå kommer gå i stort sett tomma.

Det går att kravställa en upphandling med andra kriterier än att billigaste pris gäller. På så sätt kan man undvika gamla propellerplan från både Sverige och låglöneländer. @011430121 är inne på rätt spår.
 
Toppen