Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ohjay skrev:Skulle vilja ha lite råd från er rutinerade resenärer...Jag blev försenad drygt 3½ timme från CPH till GOT pga att vändande flyg var sent från GOT (pga väder samt resenärer som ville kliva av när de inte kom iväg som tänkt).Är det ens nån vits med att försöka få ersättning när det, i huvudsak, berodde på väder?Klicka för att utvidga...


Frågan är främst var det var dåligt väder. Var det dåligt väder i CPH (eller både CPH och GOT) är det låg sannolikhet för kompensation. Var det bara dåligt väder i GOT och det fortfarande gick att landa i GOT så bör det finnas möjlighet till ersättning.



Sent inkommande flyg är ju ingen ursäkt för att inte lämna kompensation. För att stärka din argumentation kan du ju jämföra, kunde t ex flyg från BMA/ARN/UME gå i tid till GOT? Om så är fallet så borde ju planet kunnat lyfta från CPH om det funnits på plats, dvs flygbolaget hade genom att få fram en ersättningskärra undvikit försenad avgång.
 
ZZZebra skrev:Frågan är främst var det var dåligt väder. Var det dåligt väder i CPH (eller både CPH och GOT) är det låg sannolikhet för kompensation. Var det bara dåligt väder i GOT och det fortfarande gick att landa i GOT så bör det finnas möjlighet till ersättning.Sent inkommande flyg är ju ingen ursäkt för att inte lämna kompensation. För att stärka din argumentation kan du ju jämföra, kunde t ex flyg från BMA/ARN/UME gå i tid till GOT? Om så är fallet så borde ju planet kunnat lyfta från CPH om det funnits på plats, dvs flygbolaget hade genom att få fram en ersättningskärra undvikit försenad avgång.Klicka för att utvidga...
Det var inte dåligt väder i CPH däremot i GOT (snö och hårda vindar), vet dock inte när det avtog och inte längre påverkade flygtrafiken.

Alla flyg från GOT verkade vara försenade imorse, vet dock inte hur det var med möjligheter att landa, men kan tänka mig att det var lika illa där.



Om jag tolkade informationen från piloten korrekt så var det dock att folk valde att gå av planet (vid avgång GOT) som utgjorde största delen av förseningen.



För klarhetens skull så skulle jag åka med SK434 som då inväntade kärran från SK1439 vilken inte kom iväg från GOT.
 
Skall vi se hur kollegan kommer få det med Thomson Air. Han blir 2-3 dagar försenad hem från Mauritius.

Och vad jag kan läsa mig till så skall Thomson Air följa regelverket. Men hur är det då jag tror han bokade via resebyrå (Fritidsresor) ?



Går inte att läsa ens den minsta artikel om denna försening
 
LOT sköter sig.



16 december blev mitt flyg från Göteborg till Warszawa inställt så jag blev ombokad via Stockholm och kom fram drygt 2 timmar försenad.



Jag fyllde i en blankett på deras hemsida och idag kom svaret:



Dear Mr Glenn E



In response to your mail concerning cancellation of the flight LO 496 from Gothenburg to Warsaw on December 16th 2017 we would like to begin by giving our sincere apologies for all inconvenience you experienced.



We are aware that our passengers expect from us reliability in all aspects of our service. Nevertheless, sometimes unforeseeable circumstances occur.



Please be kindly informed that, taking into consideration all the circumstances, we have decided to offer you a compensation in the amount of EUR 250.



In order to finalize the transaction, please complete the form attached below with necessary bank account details. Kindly be advised that our financial department reserves approximately four weeks to process the transaction.



We hope your future travels will be satisfactory in every respect.



Yours sincerely,
 
Ganska illa, hade inte brytt mig om det var mig det handla om men kort och gott:



Sk1423 försenad till CPH pga haveri med last luckan.

Min far blev ombokad till Brussel airlines till BRU för att sedan åka med NH232 till Narita. Han är bokad i SAS PLUS men har fått en Ekonomi plats på

nh232. Förutom det så kommer han att landa mer än 5 timmar efter ordinarie ankomstlistan. Vi har bokat en transport som ska köra honom till ett ryokan långt utanför Tokyo, tar ca 3-4 timmar dit och vi skulle käka middag vid 18. samt njuta av Onsen.

I och med att han ankommer så pass sent så finns det ingen transport vid flygplatsen, så jag kommer vara tvungen att ta mig till boendet i fråga med Shinkansen/kommunalt, kommer sluta med att vi är framme runt 23.00

Jag har hostat upp ca 30000kr för detta med transport/mat osv.



Vad har min far rätt till? har skrivit ett långt mail till SAS med mina krav..
 
Ersättning för att han är sen och (troligen) kompensation för att han nedgraderades till ekonomi.



Jag kan inte se att SAS kommer ersätta er för merkostnader eller uteblivna upplevelser utan det får din reseförsäkring ta hand om.
 
AABack2ARN skrev:Ersättning för att han är sen och (troligen) kompensation för att han nedgraderades till ekonomi.Jag kan inte se att SAS kommer ersätta er för merkostnader eller uteblivna upplevelser utan det får din reseförsäkring ta hand om.Klicka för att utvidga...
Det jag trodde...
 
nih23 skrev:Ganska illa, hade inte brytt mig om det var mig det handla om men kort och gott:Sk1423 försenad till CPH pga haveri med last luckan.Min far blev ombokad till Brussel airlines till BRU för att sedan åka med NH232 till Narita. Han är bokad i SAS PLUS men har fått en Ekonomi plats pånh232. Förutom det så kommer han att landa mer än 5 timmar efter ordinarie ankomstlistan. Vi har bokat en transport som ska köra honom till ett ryokan långt utanför Tokyo, tar ca 3-4 timmar dit och vi skulle käka middag vid 18. samt njuta av Onsen.I och med att han ankommer så pass sent så finns det ingen transport vid flygplatsen, så jag kommer vara tvungen att ta mig till boendet i fråga med Shinkansen/kommunalt, kommer sluta med att vi är framme runt 23.00Jag har hostat upp ca 30000kr för detta med transport/mat osv.Vad har min far rätt till? har skrivit ett långt mail till SAS med mina krav..Klicka för att utvidga...


Var själv bokad med detta flyg till Köpenhamn och vidare till tokyo. Nu är jag på väg till Östersund igen då jag skulle med vändande plan hem dagen efter. Tycker att det är bedrövligt att man får olika svar hela tiden från SAS. Men vi får se om det blir någon kompensation enligt regelverket då de sa att det var en säkerhetsrisk med luckan. Får iallafall full ersättning för biljetten.
 
Ska flyga med Novair från Arlanda till Gran Canaria idag. Avgångstid skulle vara 08.50 men vi fick igår kväll besked om att den är försenad till 18.30. Har det någon betydelse för rätten till ersättning att vi fick besked om förseningen i förväg, dvs. innan vi kom till flygplatsen? I annat fall tolkar jag det som att vi är berättigade till 400 euro per person (förutsatt att det inte föreligger exceptionella omständigheter).
 
Bengt C skrev:Ska flyga med Novair från Arlanda till Gran Canaria idag. Avgångstid skulle vara 08.50 men vi fick igår kväll besked om att den är försenad till 18.30. Har det någon betydelse för rätten till ersättning att vi fick besked om förseningen i förväg, dvs. innan vi kom till flygplatsen? I annat fall tolkar jag det som att vi är berättigade till 400 euro per person (förutsatt att det inte föreligger exceptionella omständigheter).Klicka för att utvidga...


Nej inte om ni fick reda på det igår. De måste informera 2 veckor före flighten för att kompensation inte ska gälla.



Det borde snarare vara åt andra hållet - eftersom de visste om förseningen då långt i förväg minskar chansen att det faktiskt var extraordinärt.
 
Okej, tack för info! Googlade lite och såg att ett Novair-plan fick nödlanda i Paris igår så förseningen beror säkert på detta. Har iaf mailat Novair och bett om en förklaring till förseningen. Planerar att begära ersättning och ta det till ARN om jag får avslag. Vore intressant att få prövat om även spädbarn utan eget säte har rätt till ersättning. En dansk domstol har tydligen tolkat förordningen på det sättet.
 
Flygning LPA-ARN blev inställd, fick besked ca 6 timmar innan den skulle lyfta. Ombokad till en flight som skulle gå 4 timmar tidigare, vilket betyder att det ombokade flyget går inom 2 timmar. Jag tolkar det som att flygbolaget ska ersätta 200 EUR.. Stämmer det?
 
beatonthebrat skrev:Flygning LPA-ARN blev inställd, fick besked ca 6 timmar innan den skulle lyfta. Ombokad till en flight som skulle gå 4 timmar tidigare, vilket betyder att det ombokade flyget går inom 2 timmar. Jag tolkar det som att flygbolaget ska ersätta 200 EUR.. Stämmer det?Klicka för att utvidga...
250€ ja
 
gjohansson skrev:250€ jaKlicka för att utvidga...
Tack för svar! Satte mig ner och läste igenom på Dina rättigheter enligt EU-förordningen 261/2004 | FlygAdvokaten Stephan Eriksson



Räknade mig till att sträckan LPA-ARN enligt GCmap ligger på 4 337 km. Alltså borde den falla inom ramen 3 500km eller längre?

Eftersom flygbolaget ombokade till en flight med ankomst inom 4 timmar från ursprungsbokningens ankomst torde det blir 50% av EU ersättningen 600€ / 2 = 300€?
 
beatonthebrat skrev:Tack för svar! Satte mig ner och läste igenom påDina rättigheter enligt EU-förordningen 261/2004 | FlygAdvokaten Stephan ErikssonRäknade mig till att sträckan LPA-ARN enligt GCmap ligger på4 337km. Alltså borde den falla inom ramen3 500km eller längre?Eftersom flygbolaget ombokade till en flight med ankomst inom 4 timmar från ursprungsbokningens ankomst torde det blir 50% av EU ersättningen600€/ 2 =300€?Klicka för att utvidga...
Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.
 
Martin Johansson skrev:Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.Klicka för att utvidga...
Om jag kommer ihåg rätt, Kanarieöarna (där Las Palmas också finns på) tillhör Spanien men deltar inte EUs tullunion. Ungefär som Åland i Finland.



Om detta påverkar EC261/2004 eller ej vet jag inte dock.
 
SK 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.
 
ElDuce skrev:K 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.Klicka för att utvidga...
​Som alltid så finns svaret redan på detta utsökta forum. Bara att söka..........
 
Back
Top