Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mattley skrev:Uppdatering:Har fått svar från Swiss som säger The flight irregularity in question was caused by a rotational delay from enroute air traffic capacity restrictions. Och fortsätter att hävda "extraordinary circumstances".Jag har kollat på flight data på planet (HB-IOC) under dagen i fråga ( 9e juli) och där framgår det att planet är försenat mellan 24-42 min på de 3 flygningarna de hade innan de landade i Palma. Jag har även kollat på skillnaden mellan schedueled departure och actual departure och där är skillnaden 45-51 min på de 3 tidigare flygningarna, vilket jag tycker indikerar på att det är konsekvent gällande väntetid på marken.De tycker inte heller att jag ska få ta del av deras data.Jag sa att det är sant, så länge jag inte drar dom inför domstol, då måste dom lägga fram allt.Han hälsar även att detta är deras slutgiltiga position i ärendet. Jag bad att få eskalera detta till hans chef i stället.För övrigt så gav han mig inga bevis på de gjorde allt för att undvika detta eller på vilket sett problemet uppstod.Klicka för att utvidga...
Swiss verkar alltid göra på detta sätt, tror tyvärr ända sättet att komma åt dom är via domstol och det kan ju vara värt att ta det via någon av bolagen som sysslar med detta om du inte vill driva det själv.

Om det dras till domstol är som sagt bevisbördan på Swiss
 
palmen skrev:Swiss verkar alltid göra på detta sätt, tror tyvärr ända sättet att komma åt dom är via domstol och det kan ju vara värt att ta det via någon av bolagen som sysslar med detta om du inte vill driva det själv.Om det dras till domstol är som sagt bevisbördan på SwissKlicka för att utvidga...


Swiss är fula i sitt agerande. Jag skicka det till ARN (inte flygplatsen), som skicka det till schweiz. Där hamnade det hos motsvarande luftfartsverket. Som sa att Swiss inte har gjort ngt fel ang säkerheten, och med detta avslog Swiss min clame.

Jag fråga vad det hade med EU 261/2004 att göra men fick inget svar.



Så jag skicka in det till Airhelp och 10 dagar var jag 450 Euro rikare.

Surt att betala Airhelp men mycket enklare.
 
Rebel skrev:Swiss är fula i sitt agerande. Jag skicka det till ARN (inte flygplatsen), som skicka det till schweiz. Där hamnade det hos motsvarande luftfartsverket. Som sa att Swiss inte har gjort ngt fel ang säkerheten, och med detta avslog Swiss min clame.Jag fråga vad det hade med EU 261/2004 att göra men fick inget svar.Så jag skicka in det till Airhelp och 10 dagar var jag 450 Euro rikare.Surt att betala Airhelp men mycket enklare.Klicka för att utvidga...
I de fallen skulle jag säga det är en nobrainer att använda sådana tjänster
 
Hejsan .

Ni som är kunniga..

Reste med sas 13 juli göteborg- Stockholm -chicago . Flyget mellan Stockholm -chicago blev inställt o skulle gå nästa dag ( Har gjort en anmälan till sas angående detta inställda flyg ) . Grejen var att jag hade ett flyg den 14 juli med air canada chicago - toronto avgick kl 12.30 . Planet från Stockholm -chicago skulle anlända 11.00 enligt sas men landade cirka 11.10 / 11.15 . Dum som jag var så bokade jag ett nytt flyg den 13 juli från chicago - toronto med air canada , pga jag tyckte att det var kort anslutning ( genom tull , byta terminal , hämta ut boarding kort , ny säkerhetskontroll , kö ) ringde även air canada om de kunde boka om mig men att göra det kostade mer än att köpa mig en ny biljett. Nu missade jag detta flyg som gick 12.30 . Air canada biljetterna var betalade med mitt american express guldkort . Känns svårt att få nån ersättning här eller ? Var säkert väldigt dumt att jag köpte biljetten innan . Så va hade ni gjort ?

Mvh Tobias
 
Fattar jag det rätt att du hade ett flyg ca 25-26 timmar efter att du skulle kommit fram till Chicago enl ord bokning?
 
Jakob Österberg skrev:Fattar jag det rätt att du hade ett flyg ca 25-26 timmar efter att du skulle kommit fram till Chicago enl ord bokning?Klicka för att utvidga...
Skulle anlänt 18.35 i chicago den 13 juli men anlände den 14 juli kl 11.00 .

Grejen gäller vad kan jag göra med air canada biljetten jag köpte . Finns det nån ersättning att krävs eller ringa american expresd om det finns nån försäkring som täcker detta . Biljetterna var separata också ska tilläggas
 
Tobias Berglund skrev:Skulle anlänt 18.35 i chicago den 13 juli men anlände den 14 juli kl 11.00 .Grejen gäller vad kan jag göra med air canada biljetten jag köpte . Finns det nån ersättning att krävs eller ringa american expresd om det finns nån försäkring som täcker detta . Biljetterna var separata också ska tilläggasKlicka för att utvidga...
Utan att veta men tror att hemförsäkring kan täcka en del av det där. Du har helt klart bokat en anslutning på separata biljetter som är rimlig för att hinna. Hör även med amex, tror att de ersätter upp till 2000 kronor. Från SAS låter det dock som ett solklart fall att du ska ha 600€.

Kunde de inte skicka dig med något annat bolag så du kom fram snabbare?
 
palmen skrev:Utan att veta men tror att hemförsäkring kan täcka en del av det där. Du har helt klart bokat en anslutning på separata biljetter som är rimlig för att hinna. Hör även med amex, tror att de ersätter upp till 2000 kronor. Från SAS låter det dock som ett solklart fall att du ska ha 600€.Kunde de inte skicka dig med något annat bolag så du kom fram snabbare?Klicka för att utvidga...


Ok ska kolla med hemförsäkringen eller också american express va som gäller o se om jag kan få nån ersättning



Yes 1.5 låter rimligt även att sas flyget blev lite försenat...men tyvärr så hann jag inte med det flyget .



Ingen på sas som försökte boka om en de trodde la vi skulle komma iväg runt 21.00 21.15 men också nämnde de nåt att de / nån som skulle jobba på planet skulle överskrida tiden för att få jobba men det låter ju skumt också det borde de la hålla reda på .

Tackar för infon !

Mvh Tobias
 
1.5h är åt fanders för kort tid för att ha separata biljetter. Jag hade aldrig chansat på mindre än 4h och helst hade jag tagit drygt 24h om jag hade gjort det där.



Har väldigt svårt att se att du har rätt till någon annan ersättning än €600 från SAS.
 
agehall skrev:1.5h är åt fanders för kort tid för att ha separata biljetter. Jag hade aldrig chansat på mindre än 4h och helst hade jag tagit drygt 24h om jag hade gjort det där.Har väldigt svårt att se att du har rätt till någon annan ersättning än €600 från SAS.Klicka för att utvidga...


Jag är inte säker på att jag har hängt med i problemställningen (hjärnan i semester mode) men om jag förstått det rätt så håller jag med om att 1,5 timme är på tok för kort tid om man har olika biljetter.



Jag reser så ganska ofta då det många gånger blir billigare, men jag har aldrig kortare tid än 3 timmar vid sådana byten, om det är på flygplatser jag känner väl till gällande rutiner mm och att jag hittar ganska väl.



I annat fall lägger jag på minst en timme till.



En gång sket det sig totalt då flyget från ARN ställdes in. SAS bokade om mig men jag blev mer sen än den säkerhetsmarginal jag hade. SAS ersatte mig för den försening de orsakat men jag fick boka om/köpa ny biljett för anslutningen på egen bekostnad.
 
Tobias Berglund skrev:Ok ska kolla med hemförsäkringen eller också american express va som gäller o se om jag kan få nån ersättningYes 1.5 låter rimligt även att sas flyget blev lite försenat...men tyvärr så hann jag inte med det flyget .Ingen på sas som försökte boka om en de trodde la vi skulle komma iväg runt 21.00 21.15 men också nämnde de nåt att de / nån som skulle jobba på planet skulle överskrida tiden för att få jobba men det låter ju skumt också det borde de la hålla reda på .Tackar för infon !Mvh TobiasKlicka för att utvidga...
1,5h är på tok för lite, det jag syftade på var att du skulle ankomma den 13e men att det blev den 14e pga inställt plan. Det är tillräckligt när du har en övernattning emellan.

1,5h emellan flighterna är precis vad minimum connection time tillåter om allt är på samma biljett. På 2 separata biljetter det "omöjligt" med en så kort connection.
 
agehall skrev:1.5h är åt fanders för kort tid för att ha separata biljetter. Jag hade aldrig chansat på mindre än 4h och helst hade jag tagit drygt 24h om jag hade gjort det där.Har väldigt svårt att se att du har rätt till någon annan ersättning än €600 från SAS.Klicka för att utvidga...


Yes 1 .5 h kändes tajt... men skulle jag gjort annorlunda o chansat .. men då hade säkert inte air canada bokat om mig pga att sas hade strulat till det . Biljett var dyr som den var när jag köpte den o då kan jag tänka mig om jag hade köpt den på samma dag som jag anlände. Får kolla med hemförsäkringen / american express
 
palmen skrev:1,5h är på tok för lite, det jag syftade på var att du skulle ankomma den 13e men att det blev den 14e pga inställt plan. Det är tillräckligt när du har en övernattning emellan.1,5h emellan flighterna är precis vad minimum connection time tillåter om allt är på samma biljett. På 2 separata biljetter det "omöjligt" med en så kort connection.Klicka för att utvidga...


Skulle jag anlänt som planerat så skulle jag varit i god tid på flygplatsen o sluppit köpa mig en ny biljett . Som sagt får kolla med hemförsäkringen / american express
 
Ringde nyss hemförsäkring ( folksam) men där hade jag bara bas så tyvärr ingen ersättning , men hade jag den försäkringen skulle jag bara fått cirka 600 kr .



Ringde även american express o som jag kände på mig så skulle jag inte köpt biljetten innan jag visste att jag skulle missa planet . Så ingen ersättning där . Får lära mig av misstaget . Hoppas på att få ersättning av sas .
 
Tobias Berglund skrev:Skulle jag anlänt som planerat så skulle jag varit i god tid på flygplatsen o sluppit köpa mig en ny biljett . Som sagt får kolla med hemförsäkringen / american expressKlicka för att utvidga...
Om du skulle kommit med flighten dagen innan nästan hade det varit god tid.

Om den nya flighten till Chicago landat 11 enligt tidtabell hade det fortfarande varit på tok för lite tid med 1,5h. Det är som sagt absolut minimum vad som är tillåtet när allt är på samma biljett. Med två separata biljetter måste du göra immigration och sen även hinna till checkin för nya flighten vilket blir väldigt tight om man inte har tur och man klarar av immigration på någon minut (det kan ta timmar i värsta fall).
 
palmen skrev:Om du skulle kommit med flighten dagen innan nästan hade det varit god tid.Om den nya flighten till Chicago landat 11 enligt tidtabell hade det fortfarande varit på tok för lite tid med 1,5h. Det är som sagt absolut minimum vad som är tillåtet när allt är på samma biljett. Med två separata biljetter måste du göra immigration och sen även hinna till checkin för nya flighten vilket blir väldigt tight om man inte har tur och man klarar av immigration på någon minut (det kan ta timmar i värsta fall).Klicka för att utvidga...


Ja märkte det i usa att byta terminal , köa för immigration osv det springer iväg snabbt tiden som tur på de andra flygen hade jag en bra marginal synd bara att sas strulade till min trip så jag missade mitt toronto flyg . Ja immigration kan ta en bra stund men nu vet man ju hur det funkar. Men nästa ggr jag reser till Kanada så ska jag inte mellanlanda i usa .
 
Tobias Berglund skrev:Ja märkte det i usa att byta terminal , köa för immigration osv det springer iväg snabbt tiden som tur på de andra flygen hade jag en bra marginal synd bara att sas strulade till min trip så jag missade mitt toronto flyg . Ja immigration kan ta en bra stund men nu vet man ju hur det funkar. Men nästa ggr jag reser till Kanada så ska jag inte mellanlanda i usa .Klicka för att utvidga...
Mellanlanda i USA är inga problem, så länge du har det på samma biljett. Det är dock alltid bra att kolla upp vilka flighter du eventuellt kan åka med senare utifall att du blir sen på flighten över atlanten. Har du allt på samma biljett bokas du gratis om till nästa plan som har lediga platser till din destination.

Har man separata biljetter bör man dock alltid utgå ifrån att man behöver ha 24h som marginal för minimal risk. Ju mer man är villig att öka risken så kan man korta ner denna tid. Kortar man ner den till MCT (Minimum Connection Time) så har man dock dragit upp risken i max och jag skulle gissa på att man i majoriteten av sina bokningar då kommer att missa sin nästa flight och får köpa ny biljett. Personligen lägger jag nästan alltid en övernattning på plats när jag reser på separata biljetter, det kan bli fruktansvärt dyrt att behöva köpa en ny biljett med några timmars framförhållning.
 
palmen skrev:Mellanlanda i USA är inga problem, så länge du har det på samma biljett. Det är dock alltid bra att kolla upp vilka flighter du eventuellt kan åka med senare utifall att du blir sen på flighten över atlanten. Har du allt på samma biljett bokas du gratis om till nästa plan som har lediga platser till din destination.Har man separata biljetter bör man dock alltid utgå ifrån att man behöver ha 24h som marginal för minimal risk. Ju mer man är villig att öka risken så kan man korta ner denna tid. Kortar man ner den till MCT (Minimum Connection Time) så har man dock dragit upp risken i max och jag skulle gissa på att man i majoriteten av sina bokningar då kommer att missa sin nästa flight och får köpa ny biljett. Personligen lägger jag nästan alltid en övernattning på plats när jag reser på separata biljetter, det kan bli fruktansvärt dyrt att behöva köpa en ny biljett med några timmars framförhållning.Klicka för att utvidga...


De ggr jag har åkt till Kanada så har jag inte mellanlandat i usa . Men denna ggr så blev det så pga bonusresa .. vet inte om jag hade kunnat få hela vägen till toronto på samma biljett även att det var en bonusresa. Bra tips du lägger fram tackar för infon !
 
Tobias Berglund skrev:De ggr jag har åkt till Kanada så har jag inte mellanlandat i usa . Men denna ggr så blev det så pga bonusresa .. vet inte om jag hade kunnat få hela vägen till toronto på samma biljett även att det var en bonusresa. Bra tips du lägger fram tackar för infon !Klicka för att utvidga...
Nu är vi lite off topic här, men både USA och Kanada är samma zon så du hade utan problem kunnat lägga till Chicago-Toronto på din biljett, du hade dock fått betala Star Alliance priset då som är 110k poäng för tur och retur istället för 100k som det kostar om det bara är SAS flighter. Du hade även fått betala högre avgifter, ca 3000 kronor tur och retur istället för ca 300 med SAS. Frågan är ju då hur värt det är det just i detta läge, kan mycket väl vara befogat att lägga det på separata biljetter även om man då måste ta till ordentligt med marginal.
 
Back
Top