Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ringde och pratade med handläggaren och hon hade egentligen någon bra motivering varför hon ville ha bokningsbekräftelsen. Hon bara undrade om jag hade den och om jag kan förse henne med den. Undrade varför LH väljer att boka om mig till en annan flight, med ett annat bolag, om de anser att jag inte har en biljett. Fick inget svar.

Lyckligtvis sparar jag på allt så jag har försett henne med både bekräftelsen från resebolaget, från LH och jag har dessutom ett dokument som visar vilken biljett ersätts med en annan, dvs 220xxxx med 117xxxxx. Mer än så här kan jag inte visa upp.
 
Boardingpass är ju tyvärr in detsamma som biljett.

Det har jag fått erfara en gång. Blev omroutad från HKG-LHR-ARN till HKG-CDG-ARN när vi skulle checka in, fick boardingpass för både HKG-CDG och CDG-ARN med platser reserverade ombord.

När vi sedan skulle boarda på CDG så blev det tvärstopp, vi hade ingen biljett påstod de i gaten. Hur jag kunde ha ett boardingpass utan biljett vet jag dock inte, men antar att något med biljetteringen/ändringen strulat när de bytte flighter på oss i Hong Kong. Visade upp min bokningsbekräftelse och gate agenten sa bara att jag skulle vara i London och inte i Paris och sen åkte planet utan oss.
 
Exakt - det handlar om att visa hela kedjan av dokumentation. Olika dokument är olika saker och bara för att det står en sak på ett dokument behöver det inte stå samma sak på ett annat. Därför finns det ingen anledning att INTE skicka in alla dokument - det leder bara till att det tar längre tid och risken är större att det blir avslag.
 
Tror inte du får bemöta det ytterligare, men någon som haft saker hos ARN vet kanske bättre.



Är man dock komplett och detaljerad utan att svamla i sin anmälan så bör det dock vara enkelt för nämnden att ta ställning i frågan på ett korrekt sätt. Flygbolagen brukar ju oftast försöka att bara säga "det var extraordinärt!" och det håller inte ifall du har gjort en ordentlig anmälan.
 
cantona skrev:När svaret från LH kommer in till ARN får man chans att bemöta det eller ligger det på nämnden att fatta beslut?Klicka för att utvidga...
Jag har ett ärende hos ARN just nu, också mot Lufthansa. Fick i dagarna detta mejlet från ARN, så med största möjlighet kommer du också få möjlighet att yttra dig.




ARN skrev:Du har möjlighet att yttra digBifogad handling har kommit in i ärendet.Om du har något nytt att tillägga ska du göra det senast den 20 juli 2015. Vi vill helst att du yttrar dig med e-post till[email protected]och i annat fall i brev.Skriftlig bevisning (t.ex. avtal, kvitton, fotografier, besiktningsutlåtanden och intyg) som du vill åberopa ska skickas med, om det inte gjorts tidigare.Klicka för att utvidga...
 
Fått nytt svar från Lufthansa

Dear XX,



Thank you for your email correspondence dated 26 June 2015. We appreciate the opportunity to address your concerns.



We would like to make you aware that we can see from checking our systems that your travel agency did not issue your ticket even though you state you had a boarding pass.



However as Lufthansa did not directly issue your ticket, unfortunately we are unable to accept any liability or take further action in this instance. As you had booked your ticket with your Travel Agent, any reservation irregularities you encounter can be resolved by the Travel Agency.



We realise that this may not be the response you wished but hope for your understanding of our position in this matter. We also realise that this situation may have left you with an unfavourable impression, but it is our hope that you will allow us the opportunity to welcome you onboard again in an attempt to regain your full confidence.



Yours sincerely,



James Jones



Undrar hur de bortförklarar sin egen bekräftelse.
 
cantona skrev:Fått nytt svar från LufthansaDear XX,



Thank you for your email correspondence dated 26 June 2015. We appreciate the opportunity to address your concerns.



We would like to make you aware that we can see from checking our systems that your travel agency did not issue your ticket even though you state you had a boarding pass.



However as Lufthansa did not directly issue your ticket, unfortunately we are unable to accept any liability or take further action in this instance. As you had booked your ticket with your Travel Agent, any reservation irregularities you encounter can be resolved by the Travel Agency.



We realise that this may not be the response you wished but hope for your understanding of our position in this matter. We also realise that this situation may have left you with an unfavourable impression, but it is our hope that you will allow us the opportunity to welcome you onboard again in an attempt to regain your full confidence.



Yours sincerely,



James Jones

Undrar hur de bortförklarar sin egen bekräftelse.Klicka för att utvidga...


På dem igen!



Fråga dem vad deras system har för info om biljettnummer 220xxxxxxx.
 
Hej! Jag tänkte fråga lite om expertis angående en charter försening. Har en bekant, som på väg hem från en chartervecka på Gran Canaria, blev 5 timmar sena. Pga planet behövde byta vindruta och sedan crew byte i Köpenhamn på vägen till Stockholm. Jag har inte de exakta tiderna men de skulle vara framme på Arlanda ca 20:00 och landade kl 01:00. De reste med Thomas Cook Airlines. Gäller EU 261 även för charter flyg?
 
Så länge det inte var helikopter eller något annan typ av flygplan med "non-fixed wings" så gäller EU261/2004, under förutsättning att det är biljetter som är tillgängliga för allmänheten.
 
Flygningen är ganska lång (2695 miles enligt gc-map) Betyder det att den kommer upp i 600 €

Kan flygbolaget på något sätt hävda att Kanarieöarna inte är en del av EU och på så sätt försöka komma runt EU261?
 
Ja och ja. Däremot lär de inte få rätt på punkt 2, men de kommer säkert att försöka hävda alla möjliga saker för att slippa betala.
 
@agehall Tack så mycket!

Dåligt formulerat av mig. Självklart kommer bolaget neka så länge som möjligt. Men skönt att veta att EU261 även gäller flyg till och från Kanarieöarna.
 
Framförallt gäller EU261/2004 alltid EU-baserade bolag, oavsett om det är en flight till eller från EU, så även om Kanarieöarna inte tillhör EU så har du rätt till ersättning.
 
Hej!

Jag hade en resa i början av april som blev tre timmar försenad från Arlanda. Detta ledde till att jag missade dagens sista anslutning och blev totalt 17 timmar försenad. Resa med Lufthansa inom EU inom distansen för 400 €.



Efter att skickat in reklamation svarade Lufthansa: "Please allow us to to explain that the reason why your flight was delayed last 1 April 2015 is due to the delay of a previous flight caused by bad weather condition in Munich. … Since the cancellation of the flight was clearly outside our sphere of influence and we can't influence acts of Force Majeure, we appreciate your understanding that we are unfortunately unable to adhere with your request for compensation." Det var stora störningar i München dagen innan, men vid tidpunkten för mitt flyg så landade och avgick alla flyg både på Arlanda och München i tid. Dessutom säger ju 261/2004 extraordinary circumstances’ may relate only to ‘a particular aircraft on a particular day’, så hela deras förklaring borde ju dessutom falla på det ("due to the delay of a previous flight").



Svarade Lufthansa sakligt och påpekade ovan nämda plus lite mer. En månad senare inget svar. Skriver på deras facebooksida och frågar vad som händer och får svaret: "Vi ser ärendet som nerlagt och kommer inte svara". Tycker det är fruktansvärt dåligt att över huvud taget inte svara, men sidospår …



Skickade in hela ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden tillsammans med sammanställning över avgångar från Stockholm Arlanda (mitt flyg det enda försenade av 8 inom 15 minuterperiod) och ankomster på München (likadant här, mitt flyg 3 timmar försenat, ett en halvtimme och alla andra i tid). Bifogade dessutom väderrapporter för både Arlanda och München, toppen på Arlanda, i München 10 m/s vind, byar upp till 17 m/s. Kommenterade dessa att eftersom alla andra flyg kunde landa, ser jag ingen anledning att mitt flyg inte skulle kunna göra det på grund av vädret.



Jag fick i dagarna svar från Allmänna Reklamationsnämnden att Lufthansa lämnat in bevisning; nämligen exakt samma väderrapport som den jag redan skickat in. Nu ger de mig möjligheten att kommentera Lufthansas bevisning. Tycker ni det är något jag glömt eller har jag missuppfattas mitt fall fel? Är vindar på 10 m/s vind med byar upp till 17 m/s något som ska kunna spela roll för ett stort passagerarflygplan?
 
OnlyAFool skrev:Hej! Jag tänkte fråga lite om expertis angående en charter försening. Har en bekant, som på väg hem från en chartervecka på Gran Canaria, blev 5 timmar sena. Pga planet behövde byta vindruta och sedan crew byte i Köpenhamn på vägen till Stockholm. Jag har inte de exakta tiderna men de skulle vara framme på Arlanda ca 20:00 och landade kl 01:00. De reste med Thomas Cook Airlines. Gäller EU 261 även för charter flyg?Klicka för att utvidga...
Tror att det är viktigt i detta fallet att veta varför vindrutan behövde bytas. Den kan ju ha gått sönder pga något oförutsett inträffade under flygningen (träffad av fågel eller annat föremål som inte flygbolaget kunde rå för), det skulle då gå som extraordinär omständighet.
 
Felix skrev:Hej!Jag hade en resa i början av april som blev tre timmar försenad från Arlanda. Detta ledde till att jag missade dagens sista anslutning och blev totalt 17 timmar försenad. Resa med Lufthansa inom EU inom distansen för 400 €.Efter att skickat in reklamation svarade Lufthansa: "Please allow us to to explain that the reason why your flight was delayed last 1 April 2015 is due to the delay of a previous flight caused by bad weather condition in Munich. … Since the cancellation of the flight was clearly outside our sphere of influence and we can't influence acts of Force Majeure, we appreciate your understanding that we are unfortunately unable to adhere with your request for compensation." Det var stora störningar i München dagen innan, men vid tidpunkten för mitt flyg så landade och avgick alla flyg både på Arlanda och München i tid. Dessutom säger ju 261/2004 extraordinary circumstances’ may relate only to ‘a particular aircraft on a particular day’, så hela deras förklaring borde ju dessutom falla på det ("due to the delay of a previous flight").Svarade Lufthansa sakligt och påpekade ovan nämda plus lite mer. En månad senare inget svar. Skriver på deras facebooksida och frågar vad som händer och får svaret: "Vi ser ärendet som nerlagt och kommer inte svara". Tycker det är fruktansvärt dåligt att över huvud taget inte svara, men sidospår …Skickade in hela ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden tillsammans med sammanställning över avgångar från Stockholm Arlanda (mitt flyg det enda försenade av 8 inom 15 minuterperiod) och ankomster på München (likadant här, mitt flyg 3 timmar försenat, ett en halvtimme och alla andra i tid). Bifogade dessutom väderrapporter för både Arlanda och München, toppen på Arlanda, i München 10 m/s vind, byar upp till 17 m/s. Kommenterade dessa att eftersom alla andra flyg kunde landa, ser jag ingen anledning att mitt flyg inte skulle kunna göra det på grund av vädret.Jag fick i dagarna svar från Allmänna Reklamationsnämnden att Lufthansa lämnat in bevisning; nämligen exakt samma väderrapport som den jag redan skickat in. Nu ger de mig möjligheten att kommentera Lufthansas bevisning. Tycker ni det är något jag glömt eller har jag missuppfattas mitt fall fel? Är vindar på 10 m/s vind med byar upp till 17 m/s något som ska kunna spela roll för ett stort passagerarflygplan?Klicka för att utvidga...
Är inte helt 100 på exakt vad som gäller. Men om flyget MUC-ARN blir försenat pga väder så låter det logiskt att de har rätt i detta. Om plan inte kan starta/landa under en lång period så är det självklart att det blir förseningar pga detta.

Blir intressant att se vad ARN säger. När det kommer till väder som orsak blir det genast lite mer komplicerat i och med att det är en extraordinär omständighet.
 
palmen skrev:Är inte helt 100 på exakt vad som gäller. Men om flyget MUC-ARN blir försenat pga väder så låter det logiskt att de har rätt i detta. Om plan inte kan starta/landa under en lång period så är det självklart att det blir förseningar pga detta.Blir intressant att se vad ARN säger. När det kommer till väder som orsak blir det genast lite mer komplicerat i och med att det är en extraordinär omständighet.Klicka för att utvidga...
Håller med i den logiken. I mitt fall var ovädret dagen innan, och mitt flyg skulle först avgå klockan 15 dagen efter det stod still på München. Personligen tycker jag att man ska ha fått ordning på flygen vid den tiden (men förstår att det inte är så enkelt). Det jag även argumenterat till ARN är att Lufthansa hade haft möjlighet att boka om mig till andra förbindelser från ARN till slutdestination (klockan 12, tre timmar före avgång, fick jag första meddelandet om försening vilket innebar att jag skulle missa anslutningen), men de valde att inte göra något alls.
 
Felix skrev:Håller med i den logiken. I mitt fall var ovädret dagen innan, och mitt flyg skulle först avgå klockan 15 dagen efter det stod still på München. Personligen tycker jag att man ska ha fått ordning på flygen vid den tiden (men förstår att det inte är så enkelt). Det jag även argumenterat till ARN är att Lufthansa hade haft möjlighet att boka om mig till andra förbindelser från ARN till slutdestination (klockan 12, tre timmar före avgång, fick jag första meddelandet om försening vilket innebar att jag skulle missa anslutningen), men de valde att inte göra något alls.Klicka för att utvidga...
Det är fortfarande vädret som ställt till det. Att man inte får skylla på en tidigare försening vet jag inte om man kan hänvisa till när det är vädret som varit orsaken. Hade det varit ett tekniskt fel som orsakade på en tidigare flight hade det varit glasklart. att du haft rätt till ersättning.

Ska bli spännande att se utfallet som sagt.
 
Back
Top