Det ska vara 30% på hela biljettpriset inklusive allt (alla segment!). Vad stod på slutraden på din biljett? ta 30% av det. Det är inte BA's hållning men det är vad som man kan läsa i 261/2004hagward skrev:Det är var en betald biljett. Nu har de, utan att jag godkänt återbetalningen fört tillbaka 200 kronor till mitt konto.När jag läser 261/2004 står det 30% av ticket price, borde det inte inkludera skatter och flygplatsavgifter också?Enligt BA är det inte så.Klicka för att utvidga...
Caru skrev:Skulle flugit LIT-ORD-CPH-GOT idag men första leget med UA är försenat vilket göt att jag missar min connection i ORD. Var även uppgraderad på SK-flighten med OT. Vad har jag för rättigheter, känner mig rätt vilsen....Klicka för att utvidga...
Najk skrev:Du har rätt att bli ombokad till nästa flight i aktuell kabinklass.Nu vet jag inte om du var uppgraderad till Business eller Plus. Det är ju inte säkert att motsvarande Plus finns hos andra bolag och då är väl risken att det kan bli Ekonomi.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:OBS! Om du har en Plus-biljett och reser i economy hem med annat bolag så är det även en nedgradering enl EU261/2004! Jag har fått det utbetalt av SAS när jag blev ombokad på LH från DXB en gång.Btw,Caru, förutsätter att allt var bokat på en biljett, annars är du helt rökt.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Du får inget för förseningen, men du borde få ut för nedgraderingen. Prata med SAS om det till att börja med. Om de hänvisar till UA så får du gå på dem istället, vilket blir jobbigare. Hade jag varit som du så hade jag nog vägrat gå med på en nedgradering.Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Under alla omständigheter borde du väl få tillbaka kostnaden för OT?Vädret medför att du inte kommer få ersättning för förseningen eller hotell, tyvärr!Klicka för att utvidga...
Caru skrev:Yes genomgående biljett och allt bokat från SAS hemsidaJag skulle ha flygit Plus men nu blir det UA Plus till FRA istället. SK plus och UA plus är ju inte riktigt samma sak.Men bara för att förtydliga här nu.Min resa från LIT som flögs av UA blev försenad med 3 timmar pga vädret. Jag missade min flight från ORD till CPH. Den flighten hade jag uppgraderat genom OT till plus. Jag blev ombokad till dagen efter med UA till FRA i economy plus. De ville inte heller betala min övernattning på hotell nära flygplatsen.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Du får inget för förseningen, men du borde få ut för nedgraderingen. Prata med SAS om det till att börja med. Om de hänvisar till UA så får du gå på dem istället, vilket blir jobbigare. Hade jag varit som du så hade jag nog vägrat gå med på en nedgradering.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Har man verkligen rätt till ersättning om man ombokas från economy plus till economy plus på annat bolag men att det andra bolaget har en "sämre" version av economy+? Man tittar väl bara på vilken klass man flyger i och inte hur själva produkten ser ut? Annars skulle väl alla på LX C som bokas om till SK C kunna kräva ersättning för att de nedgraderats? Eller tänker jag fel?Klicka för att utvidga...
Caru skrev:Om 261/2004 kan appliceras på bonusresor, varför gör den inte det med "cash upgrades" som i det här fallet med OT?Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Det som skapade problematiken är en inrikes försening i USA med ett icke-europeiskt bolag och jag tror det är vad som styr hela ersättningsförloppet.Klicka för att utvidga...
taxvalp skrev:Detta kan bli spännande. Enligt SAS egen info så får man bara tillbaka kostnaden för uppgraderingen (om man själv kontaktar OT) och de tänker sig ingen ersättning enligt EU261/2004 för nedgradering.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Har man verkligen rätt till ersättning om man ombokas från economy plus till economy plus på annat bolag men att det andra bolaget har en "sämre" version av economy+?Klicka för att utvidga...
Caru skrev:Snackat med både SAS och UA, ingen kan göra något åt situation, skräll.....Pratade precis med en kvinna i United Club loungen och beskrev skillnaden mellan UA eco+ och SAS eco+. Hon förstod att jag blev besviken eftersom deras eco+ inte riktigt går att jämföra men kunde tyvärr inte göra något. Hon kunde inte ens blocka sätet bredvid mig...Klicka för att utvidga...
Caru skrev:Ringde OT och de sa att jag skulle mejla och beskriva vad som hänt och vilken flight som blev försenad. och jag skulle få tillbaka pengarna...Men det hade ju varit mer fördelaktigt om EU261/2004 hade kickat för då får jag 75% av resans värde eftersom flighten är över 3500km.Om 261/2004 kan appliceras på bonusresor, varför gör den inte det med "cash upgrades" som i det här fallet med OT?Klicka för att utvidga...
Caru skrev:Resan är bokad via SAS och är det inte deras ansvar att ta mig från A->B under samma/likande biljetterad kabinklass?Klicka för att utvidga...