Vem som betalar eller hur det betalas spelar ingen roll. Reglerna gäller oavsett.djacobsson skrev:En ganska enkel fundering; -gäller dessa regler även om arbetsgivaren betalar flygbiljetten?Klicka för att utvidga...
Vem som betalar eller hur det betalas spelar ingen roll. Reglerna gäller oavsett.djacobsson skrev:En ganska enkel fundering; -gäller dessa regler även om arbetsgivaren betalar flygbiljetten?Klicka för att utvidga...
Pho skrev:Stämmer verkligen detta?Jag kan ju ha hittat fel länk i hastigheten, men c) iii) nedan tycker jag antyder att efter omrouting måste man fortfarande komma fram två timmar sent för att kunna kräva kompensation.1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarnaa) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, ochb) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, ochc) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida intei) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, ellerii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, elleriii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Fast i det här fallet var det väl en typ 1 flight och förseningen översteg 2h, eller har jag blandat ihop saker nu? (Sitter ute hos kund denna vecka, så det har gått lite fort ibland när jag kommenterat saker)Klicka för att utvidga...
Thornado skrev:För ett tag sen diskuterades preskriptionstid för sådana här ärenden i den här tråden (dvs, hur länge efter att man fick problem kan man begära ersättning), men det kändes inte som att det koms fram till något definitivt svar på vad som egentligen gäller.Min tolkning av en dom från EU-domstolen som säger att det är den nationella preskriptionstiden som gäller i kombination med att ha läst den svenska preskriptionslagen är att det borde vara 10 år som gäller.Jag är dock inne i en mailväxling nu där flygbolaget menar att det är 2 år som gäller, och påstår att det är det som svensk lag säger (dock utan att hänvisa till ett specifikt lagrum eller dom trots att jag bett om det).Är det någon här som blivit klokare på vad det egentligen är som gäller? Jag har inget problem med att fortsätta denna diskussion med flygbolaget, men om det är så att de faktiskt har rätt så känns det ju onödigt att göra det.Klicka för att utvidga...
Varsågod. Här är de två länkar som du behöver.rickard_89 skrev:Vill gärna ha en länk på det också då många flygbolag inte instämmer med det, tack på förhandKlicka för att utvidga...
Nemo skrev:Varsågod. Här är de två länkar som du behöver.http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62011CJ0139:SV:HTMLDOMSTOLENS DOM (tredje avdelningen) den 22 november 2012 (*)”Luftfart – Kompensation och assistans till passagerare – Nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar – Tidsfrist för väckande av talan”I mål C-139/11, JCM mot Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (=KLM)"29. Således kan den tvååriga preskriptionstiden enligt artikel 29 i Warszawakonventionen och artikel 35 i Montrealkonventionen inte anses vara tillämplig när talan har väckts med stöd av bland annat artiklarna 5 och 7 i förordning nr 261/2004.""33. Mot denna bakgrund ska frågan besvaras enligt följande. Förordning nr 261/2004 ska tolkas så, att tidsfristen för väckande av talan för att erhålla sådan kompensation som föreskrivs i artiklarna 5 och 7 i förordningen ska fastställas i enlighet med varje medlemsstats egna regler om talepreskription."Svensk frfattningssamling 1981:130 Preskriptionslag (1981:130) - riksdagen.se"2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan."Klicka för att utvidga...
henke12 skrev:Mitt svar:Hej!Tråkigt att ni nekar mitt krav på ersättning.Ni skriver att ersättning enligt EC 261/2004 inte betalas ut då ett generatorfel är en extraordinär omständighet.Konsumentverket skriver följande angående extraordinära omständigheter:Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget. Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära.
Länk: Ersättning vid försenat flyg - KonsumentverketNi skriver att i HK-flygs fall är följande extraordinära omständigheter:Här följer exempel på extraordinära omständigheter: - meteorologiska förhållanden - säkerhetsrisker som, till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten. - strejker som påverkar verksamheten - politisk instabilitet - flygledningsbeslut eller - säkerheten i övrigt.I det stora hela verkar vi vara överens men när det gäller säkerhetsrisker är vi oense.Ert exempel "Plötsligt uppkomna tekniska problem" verkar vara taget ur luften då jag inte kan hitta den skrivelsen någon annanstans.Hade det varit en truck som kört in i planet eller att vindrutan spruckit pga fågelkollision är det naturligtvis en extraordinär omständighet.Om ni läser igenom fallet Case C-549/07 Friederike Wallentin-Hermann vsAlitalia – Linee Aeree Italiane SpA på följande länk:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62007CJ0549:EN:HTML------@Knuckets punkter------Det är dessutom ert ansvar att visa på vilka sätt ni gjort allt för att undvika att generatorn blivit trasig.Flyger man med över 25 år gamla flygplan(SE-MEX flög första gången september 1989) kanske det kan vara rimligt att ha reservdelar/extraflygplan på sin hemmabas.Mitt krav på ersättning enligt EG 261/2004 på 250€ kvarstår härmed.Med vänlig hälsninghenke12Klicka för att utvidga...
henke12 skrev:Har nu fått svar av HK-flyg enligt nedan,Antar att det bara är ARN som återstår nu.HK-flyg vill verkligen övertyga mig om att en generator på ett över 25 år gammalt flygplan som går sönder är extraordinärt!Eller har jag andra alternativ?Hej henke12,På denna flygplanstyp, ATP, gör bolaget regelbundna underhåll och checkar.Underhållen görs var 24:e timme eller efter var 6:e flight, det som inträffar först.Inga indikationer på generatorproblem har då visat sig.Höga Kusten Flyg kvarstår i detta fall vid sitt beslut.Med vänlig hälsning / Best RegardsxxxKlicka för att utvidga...
Ja, det tycker jag också att det är dåligt av SAS. Det är inte du som har ändrat tidtabellen (eller var det du?) utan SAS.Homer skrev:Jag hade redan ringt 2ggr, nu testat med e-post.Sniket av SAS att krångla med en sådan grej.Klicka för att utvidga...
Grundregeln är avreseorten (inom EU), men jag har för mig att man har rätt att klaga hos NEB i destinationslandet (även om avreseort är inom EU). Ska finnas en länk i den här tråden till ett fall.Anders Lundholm skrev:Jag har ett ärende om kompensation p g a försening hos Norwegian; vi blev över tre timmar försenade hem från London i somras. Biljetten var en enkel resa LGW-ARN.Fråga: Är det då CAA i Storbritannien jag ska vända mig till (enkelresa från Storbritannien), eller till ARN i Sverige (resa köpt i Sverige av ett svenskt/norskt bolag.) Om båda går bra, finns det något skäl att välja det ena eller andra?Klicka för att utvidga...